דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכאות לקבלת דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד 

מאת    [ 17/11/2019 ]

מילים במאמר: 914   [ נצפה 1740 פעמים ]

בשנת 2015 חוקקה ממשלת פורטוגל חוק שבות, על פיו צאצאי מגורשי פורטוגל אשר אבותיהם גורשו מהמדינה בשנת 1497 יהיו זכאים לקבלת דרכון פורטוגלי. החוק מאפשר כמו כן דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד, שבחלקם הגדול לאחר גירושם בשנת 1492 הגיעו לחיות בפורטוגל השכנה.

הנפקת דרכון פורטוגל לישראלים הוא לעיתים תהליך מסובך וארוך המצריך ידע, ניסיון ומקצועיות רבה. משרדנו מציע למועמד הפוטנציאלי את כלל השירותים והניסיון, על מנת לאפשר לו לדעת את ייחוסו הספרדי במידה וישנו, בכדי שגם הוא כמו רבים מלקוחותינו יקבל את הדרכון הפורטוגלי הנכסף.

מי היו יהודי ספרד? מי זכאי לדרכון פורטוגלי? מה נותן דרכון אירופאי? כל התשובות ועוד במאמר.

מהו סיפורם של מגורשי ספרד?

בתחילת שנת 1492, לאחר שהביסו הספרדים את חיל הפרשים המוסלמי האחרון בגרנדה, החליטו ראשי הכנסייה בספרד ובראשם המלכה איזבל, להעמיד את המדינה הספרדית על טוהר נוצרי ושיבה למקורות הקתולים העתיקים. ליהודים ניתנו שתי אפשרויות – ויתור על דת אבותיהם והתנצרות מיידית או ויתור על אזרחותם הספרדית היוקרתית וגירוש. יש לציין כי כ- 70% מיהודי ספרד החליטו לעזוב את המדינה ולחיות כבעלי זהות יהודית בפורטוגל השכנה. אולם, חמש שנים מאוחר יותר בהשפעת המלכה איזבל הספרדית, החליט מלך פורטוגל מנואל הראשון לסלק את היהודים ממדינתו גם כן. חשוב לציין, שבזמן זה היוו יהודי ספרד ופורטוגל את האליטה היהודית הגדולה בעולם.

המגורשים הגיעו לחיות בארצות רבות אף במזרח הרחוק ויבשות אמריקה. אמנם תחילה החלק הנכבד שביניהם הגיעו למדינות כמו מרוקו, איטליה, אלג'יריה, טוניסיה, יוון, מצרים, לוב, טורקיה, קרואטיה, בוסניה, סרביה, צרפת, סוריה, לבנון והודו. בכל ארצות אלו עד המאה ה- 20, התקיימו חיי דת ספרדיים על ידי צאצאים ישירים של מגורשי ספרד.

חוק השבות של פורטוגל עבור צאצאי המגורשים

כיום, בשנת 2015 ממשלת פורטוגל יזמה את חוק השבות בכדי לתקן את העוול ההיסטורי הנורא של שנת 1497. פריבילגיה זו מכירה בצאצאי המגורשים כאזרחים פורטוגלים בעלי אזרחות אירופאית. חשוב לציין, כי בעלי דרכון זה אינם מתחייבים בחיובים מסוימים כמו התגייסות לצבא הפורטוגלי או תשלומי מיסים למיניהם.

האם כל אחד יכול להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית?

ישנן דעות מושכלות הטוענות כי חמישים אחוזים מכלל היהודים בעולם זכאים לדרכון פורטוגלי, כיוון והם בעלי קשר ישיר או עקיף למגורשי ספרד/פורטוגל. כמו כן, הבקשה לדרכון פורטוגלי אינה חלה רק על ישראלים או אפילו יהודים על-פי הלכה. כל צאצא למגורשי ספרד בעולם אשר באפשרותו להוכיח קשר ספרדי מבין הקטגוריות שיפורטו בסעיף הבא הוא מועמד לגיטימי.

שימו לב כי לא כל מבקש זכאי על פי חוק לקבל דרכון פורטוגלי -

-          עליו להיות מעל גיל 18.

-          ללא רקע פלילי על עבירה העולה על 3 שנות מאסר.

הדרישות הבסיסיות להגשת הבקשה:

המועמדים לדרכון פורטוגלי נדרשים להראות שושלת ספרדית העוברת במשפחתם. ישנה עדיפות למועמד המציג אילן יוחסין משפחתי. כך תוכלו לשכנע את הקהילה הספרדית באופן ברור יותר. עם זאת הצגת קשר לשם משפחה ספרדי, מאכלים ספרדיים, תלבושות או סממנים ספרדיים הן דוגמאות מעולות לקשר ספרדי גם כן.

השלב הבסיסי עבור תהליך קבלת דרכון פורטוגלי הוא מסירת פרטי המועמד ובדיקתו כאזרח שומר חוק על ידי הרשויות הפורטוגליות. המועמד יתבקש להגיש תעודת לידה, עותק דרכון, כולל תעודת יושר המעידה על העדר רישום פלילי בעברו. מסמכים ותעודות יתבקשו לעבור אימות נוטריוני בינלאומי באופן חוקי. במידה והמועמד בעל יותר מאזרחות אחת, יידרש להמציא תעודת יושר מכל אחת ממדינות אלה.

כל המסמכים אמורים להיות מתורגמים בידי נוטריון וכן מאומתים כחוק לשימוש בינלאומי.

כיצד יכול המועמד להוכיח כי הוא אכן צאצא למגורשי ספרד או פורטוגל?

הנפקת דרכון פורטוגלי לישראלים תתבצע רק לאחר שהמועמד ימציא לפחות מסמך אחד מתוך שלושה אשר יעיד על קרבה ספרדית במשפחתו. מסמך זה יהווה הוכחה כי המועמד אכן בעל שורשים ספרדיים ויחד עם זאת יוכר על ידי הקהילה היהודית בפורטוגל כזכאי לדרכון פורטוגלי. לאחר מכן יחל בתהליך קבלת דרכון פורטוגלי. להלן פירוט על שלושת המסמכים:


    • המצאת מסמך מרב קהילה מקומי אליו משתייך המועמד. המסמך מאשר כי המועמד בקיא או בעל קשר לשפת הלדינו ו/או החכיתיה. במידה ויוכל המועמד להוכיח כי אביו, אמו או קרוביו דיברו באחת משפות אלה וברשותו מסמכים, תעודות, קלטות וכיוצא בזה המוכיחות זאת יחשב כזכאי.
    • קבלת תעודה מקהילה ספרדית המוכרת בחוק הפורטוגלי. לדוגמא הקהילה בפורטו וליסבון. התעודה תאשר את קשרו של המועמד לקהילה ספרדית באמצעות שם משפחה, ארץ מוצא, שפה, סממנים דתיים, ריטואלים ספרדיים וכיו''ב. קבלת התעודה תתאפשר באם יציג המועמד ראיות לקשר עם קהילה ספרדית, כגון הצהרה חתומה על ידי רב, מסמכים בלדינו, כתובה בנוסח ספרדי, כתבי יד עתיקים בכתב יד ספרדי וכ''ד. קחו בחשבון כי ממשלת פורטוגל רשאית לבקש מכם בכל שלב הוכחה נוספת באם נחשד המסמך בהטעיה.
    • הצגת מסמכים רשמיים המציגים קשר משפחתי אצל המועמד לצאצאים ספרדים. כמו צוואות, אילן יוחסין, שטר קניין, תעודת פטירה, תעודת נישואים, תיעוד מבית קברות וכ''ו.

אם המסמכים וההוכחות השונות שכנעו את הקהילה בפורטו או בליסבון כי אתה צאצא למגורשי ספרד (תהליך זה אורך עד כששה חודשים), יתחיל תהליך ההתאזרחות הפורטוגלי הרשמי, אשר בסופו תקבל את הדרכון הפורטוגלי/אירופאי הנכסף.

מה הם יתרונות הדרכון הפורטוגלי?

הדרכון הפורטוגלי מבטיח לבעליו פריבילגיות והטבות שונות הניתנות לאזרחי מדינות החברות באיחוד האירופי.


    • דרכון אירופאי ללימודים – לימודים במוסדות הלימוד המתקדמים באירופה. בנוסף, ישנם מוסדות לימוד במדינות האיחוד האירופי בהם יכול בעל הדרכון ללמוד ללא עלות כלל.
    • האם בעל דרכון אירופאי צריך ויזה לארה''ב?: בעל דרכון אירופאי פטור מהוצאת ויזה, ויכול לטוס ולבקר בארה''ב מתי שיבחר בכל זמן נתון.
    • למחזיק בדרכון הפורטוגלי יינתנו הטבות מס על הקמת עסק ו/או נדל''ן.
    • אירופה כגון גרמניה, צרפת, איטליה, שבדיה, פינלנד, בריטניה, הולנד ועוד.
    • באפשרותכם לטייל באופן חופשי באירופה אפשרות מגורים ועבודה במדינות מערב במדינות החתומות על אמנת שנגן.

משרדנו מתמחה בחוקי הגירה. צרו קשר על מנת לקבל שירות מקצועי ויעיל לגבי מסמכים עבור הוצאת דרכון פורטוגלי וכל שאלה נוספת להנפקת דרכון פורטוגל. 

 

יהושע פקס, עורך דין ושותף במשרד כהן, דקר, פקס, ברוש - משרד עורכי דין בתל אביב ובירושלים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב