דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קצת על יונים 

מאת    [ 04/08/2018 ]

מילים במאמר: 431   [ נצפה 2324 פעמים ]

 בעולם ישנם למעלה מ 300 מינים של יונים ובישראל ישנם 3 מינים: יונת הסלע, יונת עצים ויונת ענק. היונה היא ציפור מאוד מעניינת המנהלת מערכת יחסים מונוגמית ומחליפה בני זוג רק במקרה של מות אחד מבני הזוג. בטבע יונים חיות בממוצע כחמש שנים אך בשבי תועדו יונים שחיו מעל 15 שנה. היונים לוקחות חלק בתרבות של בני האדם והן נחשבות לסמל לזוגיות בשל אופיין המונוגמי, סמל לשלום הנובע מסיפור המבול וגם שימשו בעבר בתור אמצעי להעברת הודעות.

יוני דואר

כאשר היונה מאמצת מקום מסוים כביתה היא תמיד חוזרת לשם, עיקרון התנהגותי זה הפך את היונה לאמצעי להעברת דבר דואר עוד בימי קדם, אך עדיין נעשה בהן שימוש גם במאה ה – 21. בניגוד למיתוסים, היונים אינן מסוגלות להעביר דברי דואר הלוך חזור, אלא רק על פי העיקרון שהוזכר – הן מעבירות מסרים המוצמדים לרגליהן ממקום מרוחק אל המקום שממנו הן הגיעו.

ידוע שהמצרים והפרסים השתמשו ביוני דואר כבר לפני שלושת אלפים שנה, אך גם בתקופות מאוחרות יותר נעשה בהן שימוש. אחד השימושים המפורסמים ביוני דואר היה באמצע המאה התשע עשרה על ידי פאול יוליוס רויטר, מייסד סוכנות הידיעות רויטרס. במאה ה-21 נעשה שימוש ביוני דואר בהודו במקרים של אסונות טבע ואף לצורך העברת תוצאות הבחירות ממקומות מרוחקים בקובה לבירה הוואנה.

היונים מסוגלות לאתר את ביתן גם ממרחקים של מאות קילומטרים ואף תועדו מקרים קיצוניים של למעלה מאלפיים קילומטרים. יכולת הניווט של היונים סקרנה את בני האדם והייתה נושא למחקרים. על פי מחקרים שבוצעו בגרמניה עלו המסקנות כי היונים מנווטות על פי השדה המגנטי של כדור הארץ, זאת בעזרת מבנה תלת ממדי של עצבם במקורן, אך כמו כן היונים נעזרות בנקודות ציון ויז'ואליות באזורים המוכרים להן. מחקרים אחרים שנערכו באיטליה העלו את האשרות שהיונים נעזרות בריחות על מנת לנווט.

יונים למאכל

היונה נחשבת למעדן וניתן למצוא אותה הרבה במטבח הערבי ובמסעדות הגורמה של צרפת. למרות שבארץ אין גידול מסחרי בקנה מידה גדול, ישנן גם מסעדות המגישות יונים. בעבר אכילת יונים הייתה דבר נפוץ יותר ואנשים רבים, בעיקר עולים מפרס וממדינות ערב גידלו יונים בגינה לצורך מאכל. היונה הנחשבת לסמל לזוגיות זוכה לפופולריות בתור מנה המוגשת בחתונות.

היונים כמטרד לבני האדם

למרות התועלת של היונים בתקופות קדומות, היום מהוות מטרד לא קטן בעולם המודרני. יונים רבות בחרו במרחב העירוני על פני הטבע שם מסתבר הן לא מתקשות למצוא מזון. היונים מתגודדות בקבוצות גדולות על גגות ובניינים והופכות למפגע תברואתי. לשלשלת היונים גורמת ללכלוך וצחנה, אך בנוסף היונים הן נשאיות של מחלות רבות ומסוכנות. יונים בסביבת בני האדם מהוות סכנה ולכן כאשר הן פולשות למבנים יש צורך בהרחקת יונים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב