דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדרכה זוגית לפני נישואין 

מאת    [ 29/08/2016 ]

מילים במאמר: 859   [ נצפה 4032 פעמים ]

הדרכה זוגית לפנ נישואין  (מודל הז"ן )

קיימת מודעות גדולה לפעולות מניעה. למשל יש רפואה מונעת. הדיאטנים עוסקים במניעת מחלת ההשמנה וכן במניעת מחלות נוספות, השיננית ואיתה גם רופאי השיניים עוסקים בין השאר במניעת עששת שיניים. הקונספט האמריקאי או המערבי הוא עלייה במגמת מניעה. מאמר זה יעסוק בזוגיות מונעת.

מאמר זה יתייחס לשני סוגי פונים לטיפול זוגי: 1 – לפני נישואין. 2 – אחרי נישואין.

הניסיון המצטבר מאלה הבאים אליי להסכם גירושין מנוצל לטובת קבוצת טרום נישואין. לכך הקדשתי שנתיים של תכנית מניעה באונ' בר-אילן תכנית PAIRS בהנחיית ד"ר זאב אפל וד"ר זאב שפנייר. תכנית זו גיבשה בי את האידאליה של טיפול זוגיות לפני זוגיות או לפני נישואין. בתוך הנישואין אני נעזר במחקריו של פרופ' ג'ון מרדכי גוטמן (The marriage clinic) על סימנים המנבאים גירושין אצל זוגות המגיעים לטיפול. תוך כדי המפגש נרשמים ניבויים אפשריים למצוקה בזוגיות או לגירושין. מודל הז"ן הוא תכנית לטיפול זוגיות לפני הזוגיות. ניתן להיעזר במודל הז"ן גם בטיפול זוגי מול נשואים זה מכבר.

למודל הז"ן (הדרכה זוגית לפני נישואים) שני שלבים –

א- מפגשי אבחון זוגיות וסימולציה של בעיות פוטנציאליות בזוגיות המתחוללת או הנרקמת.
ב- שליחת הזוג למשימות: טיול, "טיול" וירטואלי בבתים להשכרה/למכירה, בחנויות ריהוט וציוד ביתי, בטיול אצל או עם משפחות עם ילדים, מפגשים קהילתיים או אידיאולוגיים, להתנדבות, לבילוי מגוון (לא כולל יציאה לקולנוע) לצפייה מוערת בתכניות ריאליטי ועוד.

מודל הז"ן- הדרכה זוגית לפני נישואים

מפגש ראשון של טרום נישואין מול מטפל זוגי עלול להיות האחרון עם המלצה לטיפול אחר. כך למשל אם אחד מבני הזוג עדיין בהליכים והשני מדבר על מועד חתונה, או אחד מבני הזוג בהתמכרות כפייתית או נוקט אלימות, או צעירים עד גיל 21. (גילאי 25-22 מחייבים טיפול ארוך-טווח, אפשר להמיר מפגשים טיפוליים למפגשי הדרכה וייעוץ).
הזוגות הנקלטים להז"ן עוברים שאלון רב-ברירה (אמריקאי) אישי של 30 שאלות זהות. לכל שאלה יש לסמן תשובה מאחת עד חמש. הסימונים בשאלון מצביעים על הפערים בתפיסת הזוגיות בכלל והזוגיות הפרטית. פערים אלה מזינים את מפגשי האבחון והסימולציה של מצבים פוטנציאליים. למשל אם יש מרחק דתי יש להציב סימולציה של יום שבת. היא יכולה לשאול אותו כאן על חלוקת משאב הזמן בשבת כמו תחרות בינה לבין התפילה. ("אולי תוותר על תפילת מוסף"). או דיני טהרה ואישות ("למקווה לא הולכת, לים אלך. אבל מה עם החורף"). או חינוך הילדים גן ממ"ד או חרדי וכו'. נניח שנמצאה אובססיה לניקיון וסדר. מצאתי זוג שבעל האובססיה אינו מוכן לעבור טיפול ואז השאלה שלי לפני ההצגה או הסימולציה שלהם היא: אתה מגיע מעבודה בשבע, אשתך עם הילדים משעה ארבע. נכנסת ראית צעצועים מפוזרים בסלון. מהן מילות הפתיחה שלך ?
טיפול בגישת " הדרכה זוגית לפני נישואים " יעורר את השניים לענות על שאלות כאן ועכשיו החופפות לעתים לעילות גירושין ולסיבות שמביאות זוג במשבר לפגישות טיפוליות קשות וגם מול הטרנדים המתחדשים למשל מהו מיקום בני הזוג בסרגל הגבר חדש. הזוגיות החדשה. ההורות החדשה.

טיפול הז"ן עשוי להיות בן עשרה מפגשים מותאם לתחומים אלה-
ילדים- האם אנו רוצים ילדים ? כמה ? מתי ? האם "הגבר החדש" מטפל בילד באותה מידה כמוני? מי (לא) יקום בלילה ? חינוך ממלכתי? ממ"ד, חרדי. "חינוך חדש"? בן יקבל מנות של מאצ'ואיזם? בת תקבל בובות ברבי? וכו'
קריירה- האם שניכם עומדים לעבוד? קרייריסטים? וגם אם לא כיום, הזוגיות דינמית כמו דינמיט. כל קומבינציה אפשרית כולל האפשרות שהיא תהא הקרייריסטית והוא הורה הבית. אז לאיזו אפשרות נוחה נכנסים? ואם היא אינה הנוחה- כיצד ינהג כל אחד מאיתנו בהיווצר "המצב". מה עם תינוק בן 3 חודשים? למשפחתון? וכד'
דת- איפה אנחנו שנינו על הציר הזה? טבילה את לא מסכימה? מאיפה אני מביאה ים בליל חורף?…כל השבת אתה בבית-כנסת? אולי תוותר שבת בתפילה ושתיים בבית אתי?
קנאה- מותר לפזול הצידה? מה לא מותר? מותר לפנטז? גם ביחסי אישות?
יחסי אישות – מתי אין יחסי אישות. מתי יש? בשחר? בלילה? עייפים? רעננים? תדירות רצויה? אם אחד מאיתנו עייף או עם כאב ראש נמשיך לאהוב כמו קודם? הדדי? רק לי?
אינטרנט- כמה זמן זה נורמאלי ביום? מה מותר/אסור לספר עליי בפייסבוק ?
טלוויזיה- תכניות משותפות יחד ואלה שלא?
בילויי חוץ- תדירות רצויה
דירה- רוכשים? מאיפה? איפה נגור? לגור במרכז…מה זה פשרה בין הצפון אני רוצה והדרום את רוצה? האם יש עבודות בית שנואות עליך? מה עם החלוקה של מטלות הבית?(בארה"ב מקום שני בין מנבאי גירושין, אחרי הנושא של מריבות בנושא הילדים)
ההורים- האם מותר להזכירם בקונפליקטים? טאבו? איך נתייחס אליהם מולם ואיך בינינו? חלוקה חצי בחצי במטלות, בכספים? שבתות וחגים?
הערה- מותר להעיר למשל: הפה שלך מריח רע? הגוף? היגיינת שיניים ובכלל? בגדי-עבודה? בגדי בילוי? התמכרות אפשרית לאוכל או להימורים?
פשרות- על מה אי אפשר לוותר ואין פשרה? התנהלות שלי אשר מציקה לבן הזוג מתי חובה להפסיק גם אם היא מהנה אותי?
וכן שאלות אם עושים הסכם טרום-נישואין, הסכם-ממון, מידת חסכנות כספים, חשבון בנק משותף, בזבזנות ועוד.

לעתים יש צורך במפגשים נוספים למשל לשם עריכת הסכם-ממון או בחירת הסכם-ממון מתוך המבחר .

לסיכום-בארה"ב כבר מתגרשים מעל ל- 50% מהנישאים, בישראל מתגרשים פחות (לא בהכרח נאנקים פחות), אבל עדיין אנו מתגרשים! יותר מ- 30% מהנישאים. הנזק האישי, הזוגי, המשפחתי (כולל הילדים), הכלכלי, הלאומי(!) הוא גדול לאין שיעור. לכך המאמר מציע מודל הז"נ- הדרכה זוגית לפני נישואים. מודל זה מתקיים בגבעת שמואל עם ציון בודאי כותב מאמר זה ובשיתוף טוען רבני דוד חסן, אהובה בודאי( MA)
2014 לפי למ"ס 15 אלף מתגרשים בישראל ונישאים 55 אלף…מספר הגירושין נמצא בעלייה בעשור האחרון ולפי הלמ"ס בעלייה מאז ומתמיד.

לסדרת ראיונות על זוגיות של פרופ' גוטמן לחצו כאן

ציון בודאי יועץ זוגי ומגשר משפחתי מוסמך. מגיש הסכמי גירושין לבית המשפט, עוסק באוטוביוגרפיה ייעוצית (כתיבה, הנחיה, הדרכה והוראה)  לשון (לשונאי, עורך ספרותי ולשוני, מרצה ללשון) טיפול זוגי ומשפחתי ( יועץ זוגיות ומגשר משפחתי מוסמך) ביבליותרפיה (מתמחה בהנחיית כתיבה תרפיה בצד קבוצות כתיבה יוצרת). 


  ציון בודאי מגשר זוגיות    054-4434195


megasher1zugi@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב