דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה הקשר בין הביטלס, ישראל, חג המולד ותקליטים? 

מאת    [ 25/09/2015 ]

מילים במאמר: 729   [ נצפה 3066 פעמים ]

שוק התקליטים בארץ הוא קטן מאוד ולפני כ-50 שנה הוא היה קטן עוד יותר. למצוא תקליטים מקוריים בהדפסות ראשונות שנשמרו במצב טוב זו משימה לא פשוטה כלל. המשימה הופכת לקשה הרבה יותר אם האספן מתעקש למצוא תקליט בן 50 שנה במצב של כמו חדש, כאילו הודפס היום בבוקר (תתפלאו, זה אפשרי).

אני חובב מוסיקה מושבע ואספן תקליטים כבד בעברי. אני מאוד אוהב מוסיקה ישראלית ישנה, בעיקר מסוף שנות ה-60 ותחילת ה-70, וכן מוסיקה לועזית, בעיקר בריטית, משנים אלה. בראש ובראשונה אני משוגע על הביטלס. כן כן, אותם ארבעת המופלאים מליברפול. הלהקה שעשתה את הדרך הארוכה והמתפתלת מעיר הפועלים הענייה בצפון מערב אנגליה ועד לפסגת העולם. הלהקה החשובה, המשפיעה והמצליחה ביותר בהיסטוריה של הפופ בפרט והמוסיקה בכלל.

אה כן, ועוד משהו: הלהקה הנאספת ביותר בעולם!

בניגוד לישראל, בעולם ובעיקר באירופה ובאמריקה קיימת תרבות של אספנות תקליטים. בזמן שבארץ הרבה מאוד תקליטים פשוט נזרקו לפח בעת שהדיסקים נכנסו לשוק, בעולם זה לא קרה. לא קל למצוא תקליטים מקוריים בהדפסה ישראלית של הביטלס או של כל אומן אחר מהתקופה. על אחת כמה וכמה שלא קל למצוא אותם במצב טוב אחרי עשרות שנים.   

על תקליטים בכלל ועל תקליטי ביטלס בפרט כבר נכתבו ספרים שלמים, אך הייתי רוצה לשתף אתכם בסיפור אחד קטן ומיוחד על תקליטון הביטלס הנדיר והיקר ביותר שיצא בארצנו הקטנטונת. למעשה, מדובר בתקליטון הנדיר והיקר ביותר שאי פעם הודפס בארץ.

בין השנים 63-69 הביטלס הוציאו מדי סוף שנה, באנגליה ובארה"ב, תקליטון ברכות מיוחד לכבוד הקריסמס והשנה החדשה. כל אחד מהתקליטונים (בסה"כ 7) הכיל מס' דקות של קשקשת וברברת של חברי הלהקה וכן ברכות של כל אחד ואחד מהם למעריצים לכבוד השנה החדשה. את התקליטון לא מכרו בחנויות ומועדון המעריצים הרשמי של הלהקה שלח אותו מדי שנה חינם למעריצים הרשומים במועדון.

החליט מי שהחליט בישראל (באישור חברת התקליטים של הביטלס באנגליה) להוציא את תקליטון הברכות של סוף 1968 בהדפסה ישראלית מקורית. מדובר היה כמובן באותה ההקלטה שיצאה באנגליה ובארה"ב, אך בהפקה מקומית. כלומר, תקליטון שיוצר בארץ עם עטיפה יחודית שאף היא כמובן הודפסה בישראל.

התקליטון המיוחד הזה הופץ בזמנו בארץ בכמות מצומצמת כבונוס עם העותקים הראשונים של האלבום הלבן הכפול של הביטלס שיצא בדיוק באותה התקופה (סוף 1968). לא ברור בדיוק כמה עותקים ממנו הודפסו, אך אין ספק שמדובר בכמות קטנה מאוד. המעריצים, שכל עניינם היה לשמוע את האלבום הלבן הכפול החדש של הביטלס, זרקו את התקליטון ועטיפתו לפח אחרי ששמעו שאין בו בעצם שירים, אלא רק דברת וקשקשת של חברי הלהקה.

המיוחד בתקליטון הוא דווקא עטיפתו יוצאת הדופן! שנשאה מסר בעברית ממועדון המעריצים הישראלי של הביטלס, שחור על גבי לבן. לביטלס יצאו הרבה תקליטונים בארץ וזו העטיפה היחידה של תקליטון ביטלס ישראלי, שעל גביה רשום משהו בעברית (על יתר העטיפות אין ולו אות אחת בעברית).

והנה מה שכתוב על העטיפה מילה במילה (ללא כל שינוי באיות האותיות):


The Beatles Fan Club
Of Great Britian

Presents

Happy Christmas

ברכות לחג ולשנת 1969

תקליט זה הופק באנגליה ע"י מועדון חובבי החיפושיות
והוא מיועד לכל חובבי החיפושיות באשר הם שם. ההקלטה
עצמה בוצעה בבתי הפאר של ג'והן ופאול בלונדון וכן בחלקה
האחורי של מכונית המשא הפרטית של רינגו.

נציגי חברת EMI בישראל מצטרפים אל הברכות ומודים
לחובבי החיפושיות בארץ על נאמנותם המתמדת ללהקה
המפוארת.


שימו לב לאנקדוטה מעניינת, מוזרה ומצחיקה: עברית היא שפה של העם היהודי, ואילו קריסמס הוא בכלל חג נוצרי! כך שכל ההתנהלות סביב התקליטון הזה ועטיפתו המשונה והמיוחדת לא ברורה לגמרי. אנקדוטה מעניינת נוספת: השם ג'ון נכתב כג'והן ואילו השם פול נכתב כפאול. בזמנו, בארץ לא ידעו כיצד לבטא ולכתוב את שמותיהם של ג'ון ופול נכון.

כאמור, מלכתחילה הודפס התקליטון בכמות מצומצמת ולא מסחרית וחולק חינם לקונים הראשונים של האלבום הלבן הכפול. רובם פשוט זרקו אותו כי לא הייתה שם מוסיקה. כיום ידועים לא יותר מכעשרה עותקים ממנו, חלק אצל אספנים בארץ וחלק אצל אספנים בחו"ל. מחירו לא ברור, אך משערים שאינו יורד מכמה אלפי יורו!!! אספנים כבדים של הביטלס בעולם מתים כבר להניח את ידם על עותק אחד של התקליטון הזה, לא משנה באיזה מצב הוא יהיה.

בשנת 2009 נמכרו לראשונה שני עותקים של התקליטון הזה בישראל. האחד נמכר ב-12 אלף ש"ח ואילו השני נמכר ב-14 אלף ש"ח. שתי המכירות האלה הפכו באופן רשמי את התקליטון הזה של הביטלס לתקליטון היקר ביותר שהודפס אי פעם בישראל.

לצפייה בסרטון וידאו מפורט על תקליטון הקריסמס הישראלי של הביטלס (שני חלקים, כל חלק כ-15 דקות):
חלק ראשון
חלק שני

בעל תואר ראשון בתקשורת וניהול. שדר רדיו, מנחה טלוויזיה ומדריך חדר כושר לשעבר. חוקר ביטלס ומומחה לביטלס. נשוי ואבא לנסיך קטן.
מנהל שיווק בניו-ליין - מומחים בעיצוב ביתנים ובעיצוב תערוכות 03-6439330

www.newline-il.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב