דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסטיבל היין בירושלים 2015 

מאת    [ 04/08/2015 ]

מילים במאמר: 1767   [ נצפה 4708 פעמים ]

פסטיבל היין ירושלים 2015:

החיים קצרים מידי כדי לשתות יין לא טוב.

 

רגע לפני ראש השנה מקיימת העיר ירושלים את הפסטיבל השנתי שלה בו אפשר לפגוש עשרות יקבים כשרים שמציעים לקהל המגוון להכיר את ענף היין הישראלי. מאות בקבוקים יפתחו לטעימה , יינות לבנים, יינות רוזה וכמובן היינות האדומים על שלל הזנים שיש בארץ. אי אפשר לטעום את הכל וגם לא באמת רצוי . הכתבה הפעם מופנית לכאלה שזו להם הפעם הראשונה בתערוכה גדולה ולכאלה שרוצים קצת הכוונה איך לנצל את מספר השעות בתערוכה עד למקסימום על מנת להכיר ולמצוא מה אתם אוהבים..

בתערוכה תמצאו שלשה סגי יקבים. הראשונים אלו היקבים הגדולים כמו יקב דלתון, יקב רמת הגולן, יקב ירושלים, יקב ברקן סגל, יקב תישבי הם  מייצרים מיליוני בקבוקים בשנה ומהצד השני תמצאו את היקבים הבינוניים והבוטיקים כמו יקב טוליפ, יקב אמפורה, יקב הרי גליל, יקב הר אדם, כרם מונטיפיורי ועוד יקבים אלו מייצרים בסביבות  המאה אלף בקבוקים בשנה וחלקם אף יותר . היקבים הנוספים נקראים יקבי בוטיק שבהם תמצאו גם את יקבי הגארג' הם מייצרים כמה עשרות אלפי בקבוקים דוגמא ליקבים כאלה בפסטיבל: יקב צ'ילאג, יקב איל, יקב דוכתא, יקב יפו. ההצע שלהם לא גדול אבל מאוד מיוחד בדוכנים של היקבים הללו תוכלו להכיר מקרוב את היינן ולשמוע ממקור ראשון על היין בדוכנים של יקבי הבוטיק צריך לקחת את הזמן ולדעת שהיינן בא לא רק עם היין אלה גם עם הסיפורים שמאחורי היין ומי שבעניין שווה להתעכב כמובן.

בשאר הדוכנים יטעימו אתכם מלצרי יין שלא תמיד מעודכנים לגמרי בזני הענבים או במידע על היין והיקב ולכן צריך לקחת את זה בחשבון ששם מוזגים לכם יין ואתם עוברים הלאה. המטרה של היקבים היא למכור יין ולא משנה איזה יין המטרה שלכם זה לבחור את היין שאתם מעדיפים הן מבחינת הטעם האישי והן מבחינת ה   VFM  האיכות הכי טובה במחיר הכי טוב שאפשר לקבל.

 

טוב יוצאים לטעימה :

לקחת איתכם בקבוק מים שתקבלו בכניסה, ופנקס קטן כדי לרשום מה אהבתם ומה פחות.

 אנחנו יוצאים לשני סיבובים.

סיבוב ראשון: רק יינות לבנים יינות רוזה ( סמוקים ) חצאי יבשים ויבשים ולא להתפתות לשתות יין קינוח מתוק גם אם ממש אומרים לכם שזה מדהים, תגידו למטעים שתחזרו איליו בסוף, היין המתוק יגמור לכם את הטעמים של שאר היינות וחבל. )

 

יקב טוליפ ויקב מאיה יהיו בדוכן אחד : בדוכן הזה אפשר להתחיל לטעום מהיינות הלבנים שיציעו לכם, היינן דוד בר אילן מגיש יינות לבנים מאוד מאוזנים ומאוד נגישים לקהל הרחב. הינות יהיו פירותיים עם אלכוהול שרק מורגש בקצוות והיינות מאוד נעימים לשתייה.

היין שלי ביקב מאיה הוא : MARE  בלנד מעניין מענבי פרנצ' קולומבר ומרסאן. בלנד מאוד יחודי ומאוד מעניין שבפה יש התפרצות ארומתית עם חומציות נהדרת. לא לוותר .

היין הלבן שלי מיקב טוליפ: וויט טולים. בלנד של ענבי הגוורצטימינר הסובניון בלאן. גם כאן יש בלנד מאוד יחודי שמשלב בתוכו ענבי מאוד ארומטיים עם ענבים מאוד מינרלים והתוצאה איזון מושלם של טעמים. ליקב מאיה יש יין רוזה מדובר ברוזה ארומטי עם מרירות קלילה ונעימה יין שיפתח לכם את התאבון לטעום עוד יינות רוזה טובים.

 

יקב אייל: היינן אייל אוחיון ממושב גבעת נילי. מדובר ביקב בוטיק צנוע מהמשובחים שיש בישראל , הקפדה על יינות מאוזנים, נקיים שנעשים גם מתוך אהבה לכרם, לגפן ליין אבל מעל הכל היינות נעשים במקצועיות.

בטעימת הלבן: נסו את הבלנד שרדונה עם תוספת של אמרלד ריזלינג. שילוב מעניין של שרדונה עוצמתי, חד ומינרלי וריזלינג שמעניק לו טרופיות קלה ומרעננת. יופי של יין.

 

יקב אמפורה: היינן ארקאדי פפיקיאן : בדוכן של אמפורה תפגשו ביינות שהם מהליגה של המקצוענים. אלו יינות שחובה להתעכב ולהקשיב להסברים של המטעימים. זה יקב מקצועי, שהיינות שלו נעשים על ידי היינן הטב ביותר בארץ עם פילוסופיה מאוד ברורה איך יין צריך להעשות. זה יקב שאין בו קיצורי דרך. המיכון הטוב ביותר, חומרי הגלם הטובים ביותר והיין מקבל את כל תשומת הלב שהוא צריך.

ריטון סובניון בלאן: יין לבן עם ריחות מדהימים של לימון וקליפות הדרים, מעט טרופיות שמעניקה ליין הזה מושלמות.

 

יקב ברקן סגל: יקב גדול שמייצר 4 מיליון בקבוקים בשנה . הייננית עירית בוקסר שנק היא אחת היינניות שיש ביקב . היינות הנגישים של היקב ורובם כאלה הם יינות שתמצאו על מדפי הסופר מרקט. ליקב יש כמה סדרות גבוהות אבל בעיקר באדומים. היינות הלבנים של היקב לא מורכבים ולא גדולים אבל ברובם נעימים לשתיה ומחירם ללא ספק טוב.

אני הייתי מתעכב על העלמון שהוא בלנד שמורכב מענבי שרדונה, ויונייה וסובניון בלאן. קצת מתיקות, קצת מינרליות, קצת גוף. חביב בסך הכל.

 

יקב גוש עציון: יקב בוטיק קטן שמקפיד על איכות ענבים, בשנים האחרונות היקב כל הזמן במגמת עלייה של יינות טובים וצריך לשים לב אילי.

נחל הפירים לבן. בלנד שמורכב 33% שרדונה, 25% רוסן, 15% ויוניה, 15% גויצטרמינר, 12% סוביניון בלאן. סוג של סלט פירות מאוד מפתיע.

 

יקב דלתון: היינן החדש גיא אשל החליף השנה  את היננית נעמה סורקין שהיינות שהיקב מציג הם שלה. יקב דלתון ממוקם בפארק תעשייה דלתון במרום הגליל, באזור הררי שופע ירק, כארבעה קילומטרים מהגבול עם לבנון. היקב הוקם בשנת 1995 ואחד מהייננים הראשונים שלו היה ארקאדי פפיקיאן מיקב אמפורה.

בדוכן חובה לטעום את גליל פינו גרי 2014 . יין לבן מענבים מאוד מיוחדים. ובשקט ובצניעות היחודית לייננית נעמה סורקין היא הצליחה למצות עד תום את הטעמים והארומות האופיניים לזן הזה . לא הרבה מסוגלים. זה יין מרתק.

לא לפספס את הרוזה של דלתון 13.5% אלכוהול. ריחות טובים של פרי הדר מעט בוסריים לצד תות שדה בשל. בפה יש טעמי פירות אדומים עם מעט פלפל. היין מאוד מאוזן ומאוד נעים לשתייה.

 

 

יקב הר אודם: היקב הכי צפוני בארץ שייך למשפחת אלפסי. אבא ושני בנים שעושים יין איכתי כבר שנים. מרכז מבקרים מרשים שתמיד מקבלים את האורחים בהמן יין והמון חיוכים.,לטעום את וולקני שרדונה . שרדונה בסגנון צרפתי. מינרלי, חד. הפרי נמצא ביין הזה בכל הדרו אבל מתמזג נפלא עם העץ והאלכהול. לטעום, להבין לבקש לטעום עוד פעם ולהתענג.

 

יקב צ'ילאג: הייננית הצבעונית אורנה צ'ילאג למדה ייננות באיטליה ומביאה משם את הפילוסופיה שיין טוב עושים לאט ונותנים לטבע לעשות את שלו. ואיך אומרת אורנה :

" אין כמו יין לבן וקר ביום קייצי וחם " אין הרבה שמייצרים בארץ יין מענבי השאנין בלאן אורנה היא אחת מהן. שנין בלאן קיצי ומרענן. יין נקי צלול ויפה ריחות של לימון ירוק , אשכולית ותפוחים ירוקים, בפה תוכלו להרגיש שוב את התפוח הירקו והמון אגסים בשלים.

 

יקב צ'ימבליסטה: הייננית הלנה צ'ימבליסטה גם כן למדה באיטליה ועושה רק יינות לבנים בהשראת היינות של סציליה.

בטעימת השרדונה  תגלו יין קצת שונה שכאילו נעשה ביד גסה ואיפשר ליין להיות כמו שהוא רוצה.

פירותי, מינרלי אבל עם יחודיות שאפשר לאהוב ואפשר לא. אתם תחליטו.

 

יקב קדמא: גם ביקב הזה הכח הנשי בא לידי ביטוי. הייננית לינה סלוצקין עושה יין בסגנון גרוזיני . דהיינו משתמשת בכדי חרס גדולים ליישן בו את היין. מדובר בעשייה יחודית בארץ והיינות של לינה אכן מיוחדים ושונים בנוף. גם לינה עושה יין לבן מענבי השנין בלאן אבל היא לוקחת אותו לכיוון החצי יבש ושווה לעשות השוואה איתו ועם השנין של אורנה צ'ילאג.

 

יקב תישיבי: יקב שמייצר כמיליון בקבוקים בשנה . נמצא בזכרון יעקב. היינן גולן תישבי הוא חקלאי ג'ינג'י שמידי פעם מחייך לבריות. ביקב יש מרכז מבקרים מיוחד במינו בו תוכלו להנות מחוויה של טעימות שוקולד וולרונה משובח לצד היינות של תישבי.

סובניון בלאן של תישבי. נפלא בעני. בלי הרבה משחקים. מיצוי של פרי נפלא. יין מרענן, נגיש ונפלא.

 

 

 

 

 

סיבוב שני: אחרי הסיבוב הזה קחו לעצמכם רבע שעה במתחם האוכל, קחו גבינות טובות וקצת לחם, עוד מים ותארגנו לכם את הראש. יין לבן אולי עושה רושם של יין קליל כי הוא מוגש קר אבל יש בו בדיוק את אותו אלכוהול כמו ביין אדום והוא תופס יופי את הראש.

 

יינת אדמים. שני סוגי יין אדום תפגשו בטעימה הזו . הראשון יין אדום זני והשני יינות בלנדים  ( ממסכים ) אלו יינות שמורכבים מכמה זני ענבים.

ביינות הזניים כולם מכירים את הקברנה סובניון את המרלו ואת הסירה והשיראז. רוב היקבים הגדולים מגדלים את הזנים הללו. בנוסף אתם תפגשו ביינות הבלנדים בקברנה פרנק, פטיט ורדו, פטיט סירה, קריניאן, מורורדר ועוד היינות הללו מתווספים בדרך כלל כיינות תיבול שמעניקות עוצמה וצבע ליינות הקברנה והמרלו. בשנים האחרונות אנו מגלים עוד ועוד יקבים שאוהבים לעשות יין זני דווקא מהיינות הללו ומעניקים לנו חובבי היין עד חוויות נעימות ( בדרך כלל , לא תמיד )

 

נתחיל עם יקב רמת הגולן: יינן ויקטור שונפילד.

כשמדובר ביקב רמת הגולן כל העולם פרוס לפניכם החל מהינות הלבים ועד המתוקים. יקב רמת הגולן הוא היקב שהכי משקיע בפיתוח ולמידה של זנים חדשים. זה היקב התעשייתי הראשון שבעצם העניק למדינת ישראל את המונח יין ישראלי ופרץ את דרכם של עשרות יקבים אחרים להבין כי חייבים לעשות יין טוב כדי לקרוא לעצמך יקב. כיום מדובר בעצם ביקב שמחזיק באופן עצמאי משתלה של גפנים היחידה שלא נגועה בוירוס ליפורול שלוש המאיים על התעשיה כולה. יקב רמת הגולן הוא סוג של " נשק יום הדין " כאשר הגפנים בארץ יפסיקו להניב והנטיעות החדשות יתגלו גם הן כנגועות.

( זה היה בקצרה אומנם אבל נכתב על מנת להבהיר לכם כשאתם נמצאים בדוכן של רמת הגולן וטועמים את היינות שלו מול איזה ענק אתם עומדים )

בטעימה: ירדן מלבק וירדן פינו נואר . שני יינות זניים ששווה להכיר.

 

יקב הרי גליל: האח הצעיר של יקב רמת הגולן. באמתחתו יינות יתר מאופקים פחות בומבסטים מרמת הגולן. הקו שמאפיין את היקב בעשיית היין היא יין לאוכל, אחד כזה שיושב טוב לצד מנות מתובלות, לא גונב לאוכל את ההצגה והאוכל שמוגש לידו מתאים לו כמו כפפה ליד.

בטעימה : מירון 2011 בלנד מענבי סירה ענבי פטיט וורדו וקברנה סובניון .

יין ששהה 16 חודשים בחבית וקיבל יופי של טעמי ניל, יין פירותי מאוד , מאוזן וחמאתי.

 

יקב יפו: היינן סטפן צלניקר ואביו משה הקימו יקב שנולד מאהבה וניגודים.משקף תפישת עולם של ישן וחדש,אבא ובן,צעיר ופרוע אך מעודן עם נוכחות,מענג אך לא מתחנף.עולם ענק של ריחות ,צבעים וטעמים…ואתם מוזמנים לחלוק את החוויה

בטעימה : הומאג? סירה-מרלו בלנד של ענבי מרלו עם ענבי סירה ומעט פטי וורדו .
ליין צבע ארגמני בוהק עם טעמי פטל וסיגליות, טאנינים רכים ואלגנטים. יופי של יין.

 

יקב הר ברכה: היינן ניר לביא הקים יקב נחלה ומייצר יין מהענבים אותם מגדלים במשק לביא בהר ברכה הר גריזים היקב מייצר כ 40 אלף בקבוקים בשנה וקוטף מדלית בתחרויות בארץ ובעולם.

בטעימה : איש הרים מרלו גולד. מדובר בענבי מרלו מהטובים שיש בארץ.

 

לסיכום:

הרבה יין ימזג באירוע, לא הכל צריך לבלוע, מה שלא טעים או נעים לכם אפשר לירוק למירקקה שיש על השולחן. החיים קצרים מידי כדי לשתות יין לא טוב

 

 

          

 

 

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב