דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסתננים - לא מה שחשבתם 

מאת    [ 24/08/2014 ]

מילים במאמר: 490   [ נצפה 4123 פעמים ]

על פי נתוני רשות ההגירה והאוכלוסין נמצאו בינואר 2014 כ-53 אלף איש המכונים "מסתננים". באותה טבלה הנקראת "נתוני זרים בישראל" מצוין כי 68 אחוז מהם הם מאריתריאה, ו-24 אחוז מסודן (כלומר, רק 8 אחוזים ממדינות אחרות). מיהם אותם "מסתננים" ומה מעמדם בישראל?

משרד הפנים החל להשתמש במונח "מסתננים" לתיאור מי שנכנסו דרך גבול מצרים שלא במעבר גבול מסודר – כלומר, שלא כחוק. המושג "מסתננים" הוא מושג משנותיה הראשונות של המדינה כפי שמתואר בויקיפדיה: "בשנותיה הראשונות, החל מהסכמי שביתת הנשק שנחתמו ב-1949 ועד למבצע קדש ב-1956, סבלה מדינת ישראל מהסתננות של פלסטינים. מהם שרצו לחזור לבתים ולכפרים אותם עזבו במהלך מלחמת העצמאות, ומהם שבאו למטרות גניבה ורצח". משרד הפנים החזיר מושג זה לשימוש אחרי עשרות שנים, בהקשר של קבוצות אנשים שחצו את הגבול ממצרים לישראל שלא במעבר גבול מסודר וללא אשרה, החל משנת 2007.

בפועל, כשמדובר בנתיני סודן ואריתריאה, למדינת ישראל אסור לגרשם ע"פ החוק הבין-לאומי מאחר שבארצותיהם נשקפת להם סכנה ממשית לחייהם או לחירותם – כך הצהיר גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר בריאיון לגלי צה"ל. לכן הם שוהים בישראל – וזאת בשונה מאזרחי מדינות רבות אחרות שישראל מגרשת באופן שוטף, מאחר שאין מניעה חוקית לגירושם.

"מסתננים" היא מילה המתארת את האופן שבו נכנסו לישראל – אולם היא אינה מעמד – מהו אם כן מעמדם בישראל? ובכן, אף שכניסתם לא היתה כחוק, הם שוהים בישראל כחוק – וזאת מתוקף "הגנה קבוצתית מגירוש" שישראל מעניקה להם – שוב, בשל אותה סכנה הנשקפת להם בארצם. משרד הפנים מנפיק להם אשרות שהייה שאותן עליהם לחדש מדי כמה חודשים.

האם הם פליטים? מהגרי עבודה? מבקשי מקלט? ובכן, פליט הוא בעצם מבקש מקלט, שבקשת המקלט שלו נבחנה ואושרה. עד שלהי 2013 משרד הפנים לא איפשר לסודנים ואריתריאים להגיש בקשות מקלט – בטענה שהם ממילא זכאים להגנה קבוצתית ואי אפשר לגרש אותם.

מאז השתנתה המדיניות (בשל התיקון לחוק למניעת הסתננות) וסודנים ואריתריאים החלו להגיש בקשות מקלט, אך עד כה לא טופלה אף אחת מבקשות המקלט של נתיני סודן, ורק שני אריתריאים הוכרו כפליטים בישראל ב-2013. בפועל, רוב רובם של נתיני סודן ואריתריאה החיים בישראל מעולם לא עברו הליך מסודר המאפשר להבין מהן הנסיבות שבגינן הגיעו לישראל ולקבוע אם הם זכאים למעמד של פליט או לא.

אף שישראל נמנעת מלגרשם – בגלל אותה סכנה בארצם – משרד הפנים ממשיך  לכנות אותם "מסתננים" וטוען כי אינם פליטים. ברחבי העולם בממוצע, יש לדעת, 84 אחוז מבקשות המקלט של אריתריאים ו-64 אחוז מבקשות המקלט של סודנים מאושרות – כלומר, הם מוכרים כפליטים.

השימוש בשם "מסתננים" נועד להסתיר מהציבור את מעמדם כאן, כשוהים חוקיים שזוכים להגנה מהמדינה, ומצייר אותם כגורם מאיים ואף עוין, אף שאין לכך בסיס. על פי הידע בדבר המצב בסודן ובאריתריאה, על פי שיעורי ההכרה בבקשותיהם למקלט בעולם, ועל פי ההודאה של מדינת ישראל כי נשקפת להם סכנה בסודן או באריתריאה ולכן אין לגרשם – אפשר להניח כי שיעור נכבד מתוכם היו זכאים למעמד של פליטים לו היה משרד הפנים בוחן את בקשות המקלט שלהם כראוי ובאופן הוגן.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב