דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היא כאן 

מאת    [ 08/03/2008 ]

מילים במאמר: 306   [ נצפה 3104 פעמים ]

לא רואים אותה עדין, אבל היא כאן, והיא כאן בגדול. האינפלציה.

מדד המחירים לצרכן עלה בשנים עשר החודשים האחרונים בכ- 3.5%, זה לא מעט בהשוואה לשנים שעברו, אבל האינפלציה ה"אמיתית" הרבה יותר גבוהה. בשורות הבאות ננסה להציג כמה נתונים ותמרורי אזהרה.

רבים מבחינים בעליה החדה במחירי הנפט (אולי מאחר והדבר מוזכר בחדשות לעיתים קרובות). מחירו של הנפט בעולם עלה בשנה האחרונה ב- 64.5%. אנו מבחינים בהתייקרות בעת תידלוק רכבנו. חדי העין בינינו מרגישים אף בעליית תעריפי החשמל, למרות שרוב החשמל בישראל אינו מיוצר מנפט.

השבוע התבשרנו על עליה במחירי מוצרי החלב שבפיקוח- עליה שניה תוך פחות מחצי שנה. ההסבר שנתנה הממשלה לאישור העלאת המחירים הוא בכך שהתשומות בייצור החלב התייקרו. מה זה תשומות? הבה נסתכל על דוגמאות למחירי מוצרים מרכזיים בשווקי העולם ומה שארע להם (בדולרים) בשנה האחרונה:

בשנה האחרונה, התייקרה הנחושת ב 19.1%, מחיר האלומיניום צמח ב 11.3%. בשנים עשר החודשים האחרונים, התייקר התירס ב- 21.2% אבל זה כלום לעומת הסויה (אולי המוצר הבסיסי ביותר בתעשיית המזון) שמחירה עלה ב- 72.5% והחיטה שמחירה בשווקי העולם הרקיע ב- 92.1%. הכותנה (סקטור שונה) התייקרה ב- 26.1%.

כל המוצרים דלעיל הופכים בסיכומו של דבר למוצרים שאנו רוכשים וצורכים. מוצרי הצריכה הסופיים עדין לא התייקרו בשיעורים כה חדים. חלק מהסיבות היא שיצרנים חוששנים וסופגים התייקרויות. סיבה נוספת היא החלשות הדולר של ארה"ב (למשל בכ- 15% מול האירו). יש גם סיבות פוליטיות של חלק מהמעצמות הכלכליות אשר "מטייחות" דברים מסויימים.

אבל! הסיבות לעיכוב בעליית מחירי המוצרים הסופיים מסוגלות רק לעכב ולא לבלום. זה רק עניין של זמן עד שהזינוק במחירים יגיע אל השוק ואל ארנקו הפרטי של כל אחד מאיתנו.

לסיכום, מארק טווין אמר פעם "כולם מדברים על מזג האוויר, אבל אף אחד לא עושה דבר בנידון". עם כל הצניעות אני חולק עליו- אם התחזית היא שיירד גשם, אקפיד לקחת מטריה. ומן המשל אל הנמשל- התחזית היא שהאינפלציה הסמויה "תצא מן הארון". איזו מטריה על כל אחד מאיתנו להכין לעצמו?
יוסי נתנזון הוא השותף מנהל במשרד משה נתנזון ושות'. אשמח לקבל הערות והארות על המאמר או בכל נושא אחר לכתובת: articles@natanson.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב