דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוזיאון היסטוריה יהדי פולין 

מאת    [ 05/02/2014 ]

מילים במאמר: 913   [ נצפה 1867 פעמים ]

מוזיאון ההיסטוריה של העם היהודי בפולין
בקור בווארשה


איציק שפילמן - חבר הנהלת העמותה , גזבר
מדריך טיולים לארצות פולין, רוסיה, אוזבקיסטאן, אוקראינה
הצילומים שייכים לכותב מאמר זה.

בסוף חודש נובמבר 2013 בקרתי בווארשה לרגל יריד התיירות הבינלאומי השנתי שהתקיים כמו בכל שנה בעיר זו. לאחר 3 ימים של עבודה, מפגשים, דיונים עם אנשי עסקים התפניתי לביקור באתר החדש- מוזיאון ההיסטוריה של יהודי פולין, שנפתח, רק לאחרונה, במרכז ווארשה.

היוזמה להקמת המוזיאון המציג "אלף שנה של היסטוריה של העם היהודי בפולין" היתה של מספר גופים, והיא משקפת את המעורבות וראיית החשיבות בהנצחה זו.
הגופים שהיו היוזמים והמממנים היו: משרד החינוך והמורשת הפולנית, הנהלת העיר וארשה המכון של הסטורית יהודי פולין לדורותיהם, נציגים של קהילות יהודיות ברחבי העולם וארגון יהודי פולין הפועל היום.
לצורך ניהול הפרוייקט הוקמה ועדה בין לאומית לעיצוב ולקביעת איפיון האתר. יש לציין כי שמעון פרס, נשיא מדינתנו, לקח חלק בפעילות הועדה, וכן פרופ. שבח וייס, שהיה שגריר בפולין ובעבר יו"ר יד ושם.

לצורך ביצוע הפרוייקט הוכרז על תחרות בינלאומית לעיצוב המוזיאון, בתחרות השתתפו 119 משרדי תכנון ובתחרות זכה התכנון של משרד ארכיטקטים פיניים Lahdelma & Mahlam?ki Oy, בניהולו של Rainera Mahlam?kiego .משך עבודות הבניה היה בין השנים 2009-2013. המקום שנבחר הוקם במרכז הרובע, שהיה יהודי כולו עד תחילת המלחמה ובה התגוררו יהודים עד הכיבוש הנאצי. לאחר מכן היה זה מקום הגטו .

המוזיאון ממוקם ברובע מורנוב MURANOW במרכז העיר, ברח' מרדכי אנילביץ 6, בצמוד לאנדרטה המוכרת של הפסל נתן רפפורט, שהוקמה לכבוד גיבורי גטו וארשה בתום 5 שנים למרד.

בשנים 1784 - 1792 במקום זה, ניבנה בסיס צבאי של חיל תותחנים (תותחים נגררים ) ובשלב מאוחר יותר מקבל את השם : בסיס וולין Koszarami Wo?y?skimi. באוגוסט 1942 לאחר חיסולו של הגטו הקטן, כתוצאה מאקציה ופינוי יהודים לטרבלינקה, מתמקם שם היודנרט.
בזמן מרד גטו ווארשה ובמהלך המלחמה המבנים שבשטח זה נשרפו. ההריסות פורקו סופית ב-1965 .
אני זוכר ששנים רבות, היה זה מגרש ריק עם הריסות מהמבנים מסביב. מאוחר יותר ניבנו מסביב שיכונים ( אותם ניתן לראות היום סביב האנדרטה ).

יש לציין, כי במהלך עבודות ההכנה והתשתית למוזאון, התגלו מסמכים חדשים מתקופת המרד בגטו, שלא היו מוכרים עד כה.

הועדה, שהיא מינהלת הפרוייקט, בחרה ללוגו צורה המהווה חיבור של האות פ- בעברית ו-P בפולנית. P - POLSKA פולין בפולנית, פולין - בעברית, בתרגום חופשי פו-לין "כאן ננוח".

הועדה הגדירה גם את המסגרת הגיאוגרפית שתכלול את התצוגה במוזיאון והיא מתייחסת לשטחים שמבחינה היסטורית היו בעבר שייכים לפולין - ליטה, בילורוס, אוקראינה, מערב רוסיה.
היום למוזיאון אין עדיין תצוגה קבועה. על פי התכנון, עבודות ההקמה אמורות להסתיים בנובמבר 2014. היום מתקיימות תצוגות מתחלפות .




לוגו המוזיאון


מטרת המוזיאון להציג פריטים שונים מאדמת פולין המעידים על החיים של הקהילה היהודית בפולין, שישקפו את הזהות היהודית והחיים המשותפים על אדמת פולין, החזון הוא להפוך את המוזיאון למרכז פעילות למען סובלנות ופתיחות בין עמים ודתות.

העלות המתוכננת של הפרוייקט היתה בסביבות 100 מיליון זלוטי (EUR מיליון 25) כאשר המימון היה צריך להגיע מעירית ווארשה, משרד התרבות הפולני ,מכון ההיסטוריה היהודית וכן מתרומות.
תוך כדי בניה, העלויות בפועל הגיעו לסכום של 320 מיליון זלוטי (EUR מיליון 80 ).
בסופו של דבר המוזיאון קם בזכות תרומות פרטיות מארה"ב, גרמניה, מכון ויזנטאל, בריטניה ופולין. זהו פרויקט ראשון שהוקם בפולין כפרי יוזמה פרטית ושתוף פעולה ממשלתי.

המבנה
המוזיאון נבנה כקוביה מרובעת מזכוכית, ששטחה 13000 מ"ר . את המיבנה חוצה במרכז פתח בדמוי סדק המתנשא כמעט לכל גובה המבנה . הוא מחלק אותו ל-2 חלקים. זהו סמל לחציית ים סוף על ידי בני ישראל בצאתם ממצרים. זהו סיפור יציאת מצרים, הידוע, היציאה לחופשי מעבדות לחרות. מושגים שהפכו לערך משמעותי המקבל ביטויים רחבים יותר מעצם הסיפור ההיסטורי. המונח "יציאה מעבדות לחירות" הפך לביטוי השגור בשפה העברית גם בהקשרים שונים והפכו לסמל תרבותי ודתי.
פרויקט זה זכה לשורה של פרסים בין לאומיים בתערוכות ארכיטקטורה.



הכניסה למוזיאון הינה מבעד לחריץ - "סדק" בקיר הכניסה. המבקר, יכול לזהות כי פתח הכניסה למבנה , שהוא דרך ה"סדק " הינו בצורת האות ת . הנגזרת מהמילה תרבות וגם תיבה ( תיבת נוח ), אולם הכניסה הינו חלל ריק המסמל את הריק שנוצר בהיסטוריה של יהודי פולין.

כאשר מתבוננים מתוך חלל הכניסה, מתוך תחושה של שבר וכליון, דרך הסדק, שהוא כמו "יציאת מצרים"- "מעבדות לחירות" - החוצה, מתנשאת לנגד עיני המתבונן האנדרטה העוצמתית של רפפורט שיש בה גם שואה אבל - גם גבורה והתנגדות !

על גבי הקירות החיצוניים ישנו חיפוי של פאנלים מזכוכית וקונסטרוקצית רשת מנחושת. עליהם חרותים האותיות בפולנית (לטינית) ובעברית "פולין פו-לין , PO-LIN אשר מקשרים את ההתיישבות ואחדות הגורל של השבטים הסלבים אבותיהם של הפולנים, עם גורל היהודים לאורך ההיסטוריה.
המראה של קירות הזכוכית המאפשרים חדירת אור פנימה ומשחק אור וצל בדומה לחריצים בתוך חומת הגטו, הינו מראה מרהיב ומרגש !





ב-15 לאפריל 2013 נקבעה בכניסה למוזיאון המזוזה. לחיבור המזוזה קדמה תחרות על עיצובה. בסופו של התהליך נבחר העיצוב של האחים בולנדוב ANDRZEJ & MACIEJ BULANDOW , המזוזה שנבחרה עשויה מלבנה מתוך מבנה שהיה בדיוק במקום זה, שהיה מרכז הגטו (רחוב נאלבקי 10/12 ).
במזוזה חרוטה האות ש (שדיי). את המזוזה שמכילה בתוכה את התפילה, קבע על המשקוף הרב ראשי של ווארשה מר מיכאל שצ'דריך.

המתכננים ייחסו למקום חשיבות, והסבירו כי על פי הסיפור המקראי, זהו המקום הנבחר, שהנביא אליהו יכריז בו על ביאת המשיח ויתקע בשופר .








נקודות נוספות ברחבת האנדרטה של נתן רפפורט:

? לוח זיכרון מוקדש ל ויילי ברנט (ראה צילום מטה)
? לוח זיכרון הראשון "ב"
? מסלול הגיבורים
? ספסל עליו יושב חסיד אומות עולם, פרופסור פולני - יאנוש קארסקי,שהציל יהודים





















בתמונה רואים משלחת של נציגי העיר ביאלבה - שלזיה, פולין, המניחים זר לרגל חשיפת האנדרטה של רפפורט במרכז ורשה, לציון 5 שנים למרד בגטו ורשה, ביום 19.4.1948 .
בתמונה: שני מימין: אבי- אלכסנדר שפילמן ז"ל, וראשון משמאל- שעיה ליכט, דודי.
ברקע ניתן לראות ההריסות של הגטו.




















מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב