דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורים לפגים? כך תוכלו לסייע לתינוקכם ולצוות המטפל בו 

מאת    [ 27/01/2014 ]

מילים במאמר: 481   [ נצפה 1691 פעמים ]


תפקיד ההורה בעת שהות תינוקם בפגיה הוא שונה בכל פגיה הן בארץ והן בעולם.  השונות נובעת מהבדלי גישות הנהוגות בפגיות, ענייני כח אדם ועוד. תפקיד ההורה בפגיה מושפע גם מאופי ההורה, ממצבו, מיכולתו להתמודד עם המצב הלא פשוט וכן אסרטיביות מול הצוות המקצועי או שת"פ עימו.

 

בפגישותי בשנים האחרונות עם הורים לפגים, למדתי עד כמה חשובה העשייה ההורית גם להורים עצמם וגם ההשפעה שיש לכך על התינוק הפג.

 

תקופת השהות בפגיה כוללת שעות, ימים ושבועות קשים להורים ולתינוק. מצד התינוק הפג, הוא נולד כשמערכות גופו אינן בשלות ועליו להתמודד עם הבשלת המערכות בתנאים דמויי רחם אך שונים ממנו בהרבה. לרב הוא מוצף בגירוי יתר של אור ורעש, ידיים רבות הנוגעות בו ולעתים קרובות חווה כאב. הוריו לא לצידו במרבית הזמן והימים הם ימי הבראה והתחזקות מלווים בדאגה רבה, בתנודות במצב הרפואי ועוד.

לצד זה, ההורים חווים משבר מעצם קטיעת ההריון במהלכו הטבעי, והתמודדות עם מצב פתאומי שיש בו דאגה רבה.

 

אני מביאה בפניכם נקודות למחשבה בנושא זה. אין דרך נכונה שבה יש לפעול כמובן, וכל אדם פועל בהתאם ליכולותיו. ובכל זאת, לעתים הורים שואלים- מה אני כן יכול לעשות בעת הזאת?

 

ניתן לעשות דברים רבים, בחלקם פשוטים ואלה המורכבים יותר דורשים אישור ועזרה מהצוות המטפל.


    • חברו אותו לעולם - ספרו לו מה תעשו איתו לאחר שתצאו מהפגיה, תארו לו את הבית ואת יתר בני המשפחה. שירו לו שירים שאתם אוהבים, דברו אליו וצרו עימו קשר עין.
    • געו בו - כאשר ניתן הניחו יד על תינוקכם הפג. שימו לב כי בתחילה הוא יהנה ממגע אחיד ולא מליטופים עדינים. חשוב להתאים את המגע וכובד היד לרמת הגירוי הנכונה עבורו ? שימו לב לתגובתו והתאימו את עצמכם עד שתראו כי הוא מרוצה. בהמשך החזיקו אותו בשיטת הקנגורו ותנו לו לחוש את עורכם, חום גופכם ודפיקות לבכם. בהמשך תוכלו ללטף את התינוק וחשוב להכיר לו מרקמים שונים ? כאלו אשר תינוק שנולד בזמן חווה באופן טבעי משום שהוא מונח על משטחים שונים, מוצמד לחולצות מבדים שונים וכד'.
    • טפלו בו - בקשו מהאחיות להשתתף כמה שאפשר בטיפול בפג שלכם - בצפייה מהצד בהתחלה, בהושטת יד לעזרת האחות המיומנת, וכשתרגישו ביטחון גם לבד. השתדלו להיות לידו ולדבר אליו בזמן שהוא אוכל ? גם אם הוא מוזן דרך צינורית, כדי שילמד לחבר בין זמן ההאכלה לקשר עם הוריו. בפגיות רבות צוות הפגיה יעודד את האם לשאוב חלב ולהוסיפו לתזונת התינוק, ובהמשך גם להניק. לחלב אם ולפעולת ההנקה ישנם יתרונות רבים ולמרות המאמץ הגדול ? בהחלט כדאי לספק זאת לתינוק.
    • דאגו גם לכם - תקופת השהייה בפגיה היא תקופה רווית דאגה, חוסר נוחות ותסכול. למרות הקושי בעזיבת התינוק בפגייה ? דאגו לצאת ולהתאוורר, למצוא לעצמכם אדם או קבוצה לתמיכה בתהליך הקשה שאתם חווים, לישון ולנוח ? כל דבר שיחזק אתכם ויעודד אתכם, ולמעשה יאפשר לכם להיות שם עבור תינוקכם הפג.

 

ייתכן ונדמה לכם כי אלו דברים קטנים, אך פעולות אלו הן משמעותיות מאוד בפיתוח הקשר ההורי ובהיכרות שלכם את תינוקכם, ושלו אתכם. כל אלה חשובים הן להתפתחותו והן להרגשתכם, ויקלו עליכם את המעבר מהפגיה הביתה.

הילה בורל מרפאה בעיסוק המתמחה בפגים מייסדת חברת WeBe ומפתחת החיבוקן - ערכה לפגים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב