מדריך קצר לבדיקת חשבון החשמל
• למרות שחשבון החשמל, נראה ממוחשב, וללא טעויות, אני נתקל שוב ושוב בטעויות בחשבון החשמל.
במקרה של חלק מהטעויות חברת החשמל מחוייבת להחזיר הפרשים עבור 84 חודשים אחרונים כך שגם חריגות קטנות יכולות להגיע לסכומים גבוהים.
לצורך בדיקת החשבון, יש להסתכל על מספר דברים.
(הבדיקה הינה כללית ישנם פרטים רבים שלא באים לידי ביטוי במאמר זה, כמעט תמיד מומלץ להעביר חשבונית לבדיקת איש מקצוע. בחלק מהמקרים הבדיקה ללא תשלום.)
• 1. מה היא צריכת החשמל החודשית שלי ?
כדאי לראות זאת באמצעות הטבלה שמופיעה בתחתית העמוד. כדאי לבדוק האם הפערים בין החודשים סבירים, האם ישנה צריכת חשמל בתקופות בהם לא שהית בבית. במידה וצריכת החשמל נראית לא סבירה, ייתכן שיש תקלה במונה החשמל, זכותך לדרוש בדיקת מונה, ייתכן גם שישנה גנבת חשמל.
• האם אתה נמצא במונה תעו"ז ?
במידה ולא מופיעה חלוקה לפסגה גבע ושפל, אתה נמצא בתעריף אחיד. אם מופיעה חלוקה כזו אתה צרכן תעו"ז (תעריפים שמשתנים לפי שעות הצריכה ביום ולפי עונות השנה)
ישנם שני קריטריונים להעברת צרכנים למונה תעו"ז. 1. צריכה של מעל 40,000 קווט"ש בשנה. (ניתן לראות בטבלה בעמוד הראשון) 2. צרכנים שמחוברים בחיבור של 3*200 ומעלה. (לעיתים ניתן לראות בעמוד האחרון) פעמים רבות ישנן טעויות בהעברת חשבונות חשמל לתעו"ז, בחלקן הצרכן הרוויח בחלקן הוא הפסיד. אבל זה שייך למאמר אחר.
• מה סוג התעריף שאתה משלם?
בדוק את סוג התעריף שאתה משלם, מופיע בטבלה בעמוד האחורי. ישנם למעשה שלשה סוגי תעריפים: 1.ביתי/חקלאי, שמיועד גם לבתי כנסת. 2. תעריף שמיועד למאור רחובות וגנים ציבוריים. 3. בתי תפילה. פעמים רבות ישנן טעויות בשיבוץ , ופעמים אחרות ישנו ויכוח מה נכנס להגדרות אלו, בעיקר סביב הגדרת החקלאות. (משתלות, השקייה וכד')
• 4. מה גובה התשלום הקבוע אותו אתה משלם?
בדוק את גובה התשלום הקבוע אותו אתה משלם. התשלום לצרכן שמצא בתעריף ביתי צריך להיות בסביבות 13 ש"ח לחודש, או 26 ש"ח לחשבון דו חודשי. במקרה של חשבון חד חודשי ישנם תשלומים נוספים. לעיתים חברת החשמל גובה תשלום שיכל להגיע ל-170 ש"ח בשנה, לחודש או לכמעט 400 ש"ח בחודשים.
• 5. כיצד קוראת חברת החשמל את המונה שלי ?
סוג הקריאה מופיע בעמוד השני: ישנם ארבעה סוגים, רגילה קורא המונים של חברת החשמל הגיע לקרוא, צרכן- הצרכן דווח לחברת החשמל-בעיקר במונים שבתוך הבית, הערכה-חברת החשמל שלחה קורא שלא הצליח להגיע למונה בעקבות כלב, חוסר נגישות וכד', דילוג- חברת החשמל לא שלחה מונה, במקרה זה חברת החשמל, חייבת לפצות את הלקוח, בסכום שבסביבות 4 ש"ח, כמו כן אסור לה לבצע זאת מעל מספר פעמים מוגדר בשנה.
• 6. האם אני מקבל את ההנחות הנדרשות ?
ישנה הנחה בגין תשלום בהוראת קבע, הנחה בגין חשבון שנדחה לתשלום לחשבון הבא. (בעיקר כאשר חשבון החשמל נמוך מאוד)
• 7. האם אני מקבל תשלום חשמל מופחת?
ישנם 9 מקרים (בעיקר סוגים שונים של ניצולי שואה מסוגים שונים, מקבלי הבטחות הכנסה, חיילים בודדים וכד') בהם צרכן החשמל צריך לקבל תשלום חשמל מופחת - מחצית מהתשלום עבור 400 קווט"ש הראשונים שהוא צרך. במידה ואתה מקבל הטבה זו היא צרכה להופיע בחשבונית.
שמוליק פויכטונגר -M.B.A.
מנהל פרוייקטים - בתחום החשמל ותעריפי החשמל.
052-5090229