דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סקר הרשתות החברתיות - של מי האחריות לביטחון שלכם? 

מאת    [ 20/11/2013 ]

מילים במאמר: 825   [ נצפה 1673 פעמים ]

סקר שביצענו לאחרונה בקרב משתמשי המדיה החברתית מראה שארבעה מתוך חמישה גולשים משתמשים באופן יום יומי ברשתות החברתיות (82%). המשמעות של זה היא שהרשתות החברתיות עדיין ממשיכות להגדיל את כוחן ואת חשיבותן ככלי תקשורת ישיר עבור אינדיבידואלים וחברות. האימוץ הנרחב של הרשתות החברתיות מעלה שאלות חשובות אודות תפקידם של הגופים השונים שיוצרים את החוויה המקוונת הזו, במיוחד בתחום הפרטיות והאבטחה. אז שאלנו אנשים מי הכי אחראי לביטחון שלהם ברשת החברתית וזה מה שגילינו:

64% מנשאלים סבורים שהאחריות לבטחון הגולש הוא הגולש עצמו, 17% חושבים שספקית האינטרנט היא זו שצריכה להיות אחראית לבטחון הגולשים, 12% נוספים דווקא טוענים שאחריות לבטחונם נמצאת אצל הרשת החברתית עצמה שאמורה להגן עליה ורק 3% חושבים שהמחוקק אחראי לבטחונם.  

התרשמנו מאוד מהעובדה שכמעט שני שליש מהנשאלים אימצו לכאורה אחריות אישית לביטחון שלהם באינטרנט. עם זאת, כשחקרנו קצת יותר לעומק בהרגלי הגלישה של המשתמשים, במיוחד במדיה החברתית, זה נהיה ברור שהיישום של ה"אחריות האישית" בפועל, הוא די מאתגר עבור חלק גדול של הגולשים. דוגמה לסתירה בין ה"אחריות האישית" למצב בפועל היא העובדה שיותר מ 50% מהנשאלים הודו שהם לא קראו את מדיניות הפרטיות המעודכנת ביותר של אף אחת מהרשות החברתיות בהן הם חברים. 

למען האמת, הייתי מופתע מאוד מממצאי הסקר, ובמיוחד משני נתונים בו. התרשמתי מאוד מאותם 28% מהנשאלים שאמרו שהם מעודכנים במדיניות הפרטיות, אבל באותו זמן מודאג מאותם 51% שאמרו שהם לא. למה זה כל כך חשוב להכיר את המדיניות ותנאי השימוש של הרשתות החברתיות? כדי למנוע הפתעות - כשאתה משתף או מעלה מידע לרשת החברתית, אתה לא בהכרח מעוניין שהמידע הזה יגיע לבעלי עסקים או לגורמים אחרים. אול גם לא תהיה מעוניין שהשם והתמונה שלך יופיעו בפרסומות למוצר שאולי עשית לו פעם Like. 

החשיבות של הכרת "תנאי השימוש העכשוויים ביותר" הודגמה לאחרונה בצורה מצוינת על ידי פייסבוק כאשר היא הרחיבה את היכולת למצוא אנשים במנוע החיפוש שלה, גם אם אותם אנשים לא רצו שימצאו אותם, וגם  על ידי גוגל פלוס שהתחילה להציג שמות ותמונות של המשתמשים בפרסומות. במקרה של גוגל ניתן לשנות את ההגדרות כדי להימנע מכך, אבל אם אתם לא מכירים את מדיניות הפרטיות, ייתכן שלא תהיו מודעים לצורך לעדכן את ההגדרות שלכם.

כמובן שתמיד יהיה כמה גולשים שיתקשו להבין את ההיגיון של הגדרות האבטחה והפרטיות של הרשתות החברתיות השונות. מסיבה זו ESET כללה כלי מיוחד לבדיקת הגדרות האבטחה כחלק מסורק המדיה המקוון החינמי שלה. האפליקציה הזו עובדת גם בפייסבוק וגם בטוויטר. 

כפי שאתם יכולים לראות, התצוגה היא די שונה מתצוגת ההגדרות של פייסבוק, בתקווה שהמשתמשים ימצאו את העיצוב הזה פשוט וקל יותר לשימוש מאשר התפריטים של פייסבוק. שימו לב שהכלי מספק אזהרות כאשר הוא מזהה שפרטים רגישים עלולים להיות מפורסמים בפייסבוק מבלי שתבחינו בכך. בדוגמה למעלה האפליקציה מתריעה מפני המשתמש שכל משתמש אחר יוכל לראות את עיר המגורים שלו. ייתכן שלמשתמש אין שום בעיה עם זה, אבל לפחות הוא מודע לכך.

הסקר העלה נתון מעניין נוסף, גילינו שאחד מתוך חמישה משתמשים מעולם לא שינה או ערך את הגדרות הפרטיות שלו בחשבונות המדיה החברתית שלו - אפילו לא פעם אחת. בעצם מה שזה אומר, שהגדרות הפרטיות שלו מכוונות ל"ברירת המחדל" כפי שהן היו כשהוא יצר את החשבון.

הממצא הזה הוא מדאיג בגלל האופי ה"פתוח" של אותן הגדרות "ברירת מחדל" של הרשתות החברתיות, שבדרך כלל מכוונות על ידי הרשת החברתית כפתוחות לכל אופציות השיתוף והשימוש במידע שלך. קשה להאמין שכל מי שהשאיר את ההגדרות ברירת המחדל כפי שהן מודע להשלכות של זה.

תשומת הלב הנמוכה על כל הקשור בפרטיות ואבטחה נראית קצת מוזרה עם האמונה של רוב המשתמשים שהאחריות לפרטיות ואבטחה היא אינדיבידואלית. זה אפילו מפתיע יותר כאשר לוקחים בחשבון את ההתנסויות השליליות שלא מעט גולשים חוו. לדוגמה: 28% ממשתמשי המדיה החברתית אמרו שאחד או יותר מהפרופילים שלהם נפרצו. יותר מחצי מאותם אנשים אמרו שהפריצה התרחשה במהלך 2013.

בנוסף, 91% מהמשיבים דיווחו שהם קיבלו לפחות הודעה חשודה אחת במהלך השנה האחרונה. למרות שאנשים נתקלים בהודעות חשודות בעיקר במייל, שליש ממשתמשי המדיה החברתית קיבלו הודעות חשודות גם לפרופיל שלהם. לפחות אחד מתוך חמישה אנשים נתקל בווירוסים או בקישורים לווירוסים ברשתות החברתיות.

לאור המספרים האלו, זה לא מפתיע ש 86% מהנשאלים הביעו דאגה מווירוסים ו/או האקרים כאשר הם גולשים ברשת. לצערנו, רק 35% מהנשאלים מרגישים שמפעילי האתרים עצמם עושים עבודה טובה של הגנה על האתרים שלהם.

למרות כל האמור לעיל, הצלחנו לראות כמה נקודות אור חיוביות של היישום של אותה אחריות אישית. לדוגמה, 33% מבעלי החשבונות במדיה החברתית דיווחו על הודעות או פוסטים חשודים לתמיכה של הרשתות החברתיות, ו- 30% מהגולשים גילו שהחשבון שלהם נפרץ הודות לערנותם של חבריהם ברשת החברתית.

נתון אפילו מרשים יותר הוא שאחוז משמעותי מאותם המשתמשים שמתנהלים באחריות ברשתות החברתיות מעולם לא קיבלו הכשרה פורמלית של התנהגות נכונה ובטוחה ברשת. גילינו שרק 27% ממשתמשי המדיה החברתית קיבלו איזושהי הכשרה בנושא בטיחות ברשת. במילים אחרות, יותר מ 70% מהמשתמשים נאלצים ללמוד בעצמם (או על בשרם) את נושא האבטחה וההתנהגות הנבונה באינטרנט. האמת היא שזה נתון שצריך להדאיג במיוחד מעסיקים ובעלי עסקים, כי המשמעות של זה היא שלאנשים רבים בשוק העבודה חסרים נתונים בסיסיים ביותר אודות אבטחה, מה שעלול לחשוף את העסק שלהם לסכנה.

 

 

 

 

רונן מואס הוא מנכ"ל ובעלים משותף של חברת ESET-ישראל אותה הקים בשנת 2004. לפני כן עבד כמנהל IT במספר חברות. למד ארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב