דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות גילוי מוקדם 

מאת    [ 08/10/2013 ]

מילים במאמר: 451   [ נצפה 9380 פעמים ]

החשיבות של אבחון וגילוי מחלות מוקדם

ההתקדמות העצומה שעשתה הרפואה המודרנית בעשורים האחרונים הפכה מחלות קשות רבות שבעבר היו חשוכות מרפא לכאלה הניתנות לריפוי. אחד המפתחות העיקריים להצלחת הטיפול במחלות אלה הוא גילוי מוקדם שלהן, כך שניתן יהיה להתחיל במאבק בשלב ראשוני ככל האפשר – בדרך זו סיכויי ההצלחה של הטיפול גבוהים יותר, ובנוסף החולה סובל הרבה פחות. בפרט ישנה חשיבות לגילוי מוקדם של מחלת הסרטן על סוגיה השונים.

אבחון מוקדם של טרשת נפוצה

טרשת נפוצה היא מחלה שבמהלכה נפגעים תאי עצב של מערכת העצבים המרכזית, וכתוצאה מכך נפגעת יכולתו של הגוף לשלוט במערכת המוטורית, כלומר יכולתו של האדם להפעיל את הגפיים בהתאם לרצונותיו ולצרכיו. במקרים מסוימים חוסר היכולת להפעיל את השרירים אף מוביל להתנוונותם.

פגיעה קשה נוספת ממנה סובלים חולים רבים בטרשת נפוצה היא במערכת הראייה. אבחון מוקדם, באמצעות בדיקת MRI, מאפשר להיאבק במחלה עוד כשהיא בשלב ראשוני, וגם אם נכון להיום אין טיפול שמביא לריפוי מוחלט, גם ההקלה המשמעותית בעוצמת הסימפטומים והעיכוב בהתדרדרות מצבו של החולה משפרים משמעותית את איכות חייו.

מעשנים? אל תוותרו על בדיקת CT

סרטן הריאה הוא הסוג הקטלני ביותר של מחלת הסרטן. הגורם העיקרי לסרטן הריאה הוא עישון, וכדי להבין עד כמה חשוב גילוי מוקדם עבור מחלה זו די להתבונן בשני הנתונים הבאים: עבור חולים בשלב I (גידול מקומי שטרם התפשט אל בלוטות הלימפה) שעוברים ניתוח סיכויי ההישרדות לאחר 5 שנים הם בין 60 ל- 80%, ואילו כשמדובר בחולים בשלב II הסיכוי צונח ל- 40 עד 50%. סרטן ריאה שכבר התפשט ויצר גרורות מותיר לאדם, ברוב המקרים, 4-5 חודשי חיים בלבד.

בדיקת CT פשוטה תאפשר לאבחן היווצרות סרטן ריאה בשלב מוקדם, ותציל חיים, פשוטו כמשמעו.

זיהוי ודאי של סרטן הערמונית – רק באמצעות MRI

בעבר נהוג היה לחשוב שישנם סימפטומים מובהקים לסרטן הערמונית, ובהם קושי בהטלת שתן, צריבה במהלכה, זרם מקוטע ועוד – ושהיעדרם מאפשר לגברים שעברו את גיל 50 ונמצאים בקבוצת הסיכון ללקות בסוג סרטן זה לישון בשקט.

בשנים האחרונות מסתבר שסימפטומים אלה אינם מנבאים טובים מספיק, וגם בדיקת רמת חלבון ה- PSA בדם, שבעבר סייעה לאבחון הסרטן שמהווה את גורם המוות מספר 3 לגברים בארץ, התגלתה כלא טובה מספיק.

רק בדיקת MRI של הערמונית מאפשרת זיהוי ודאי של סרטן הערמונית, ועבור מי שנמצא בקבוצת סיכון ללקות במחלה זו מדובר בבדיקה שעשויה להיות ההבדל בין מוות לבין חיים ארוכים וטובים.

הטיפול היעיל ביותר בסרטן שד – אבחון מוקדם

כשם שעבור גברים, אחד מגורמי המוות העיקריים הוא סרטן הערמונית, כך סרטן השד לנשים. גם עבור מחלה זו אבחון מוקדם עשוי להציל חיים, ולמעשה זהו הגורם העיקרי המשפיע על הצלחת המלחמה במחלה. משרד הבריאות ממליץ על בדיקת MRI שד כאמצעי אבחון, ובפרט עבור נשים שהתגלו כנושאות את הגנים של המחלה או שנמצאות בקבוצת סיכון ללקות בה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב