דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פוסט טראומה והלם קרב 

מאת    [ 28/09/2013 ]

מילים במאמר: 519   [ נצפה 3662 פעמים ]

 

הלם קרב ופוסט טראומה

 

הלם קרב או תגובת קרב הוא מצב אשר מתרחש מיד לאחר שאדם עובר אירוע טראומטי. האירוע הטראומטי, אותו עובר הנפגע צריך להיות, על פי ספר הסיווג והאבחון הפסיכיאטרי האירופי והאמריקאי, אירוע אשר מקפל בתוכו מרכיב ממשי של איום לחיים , או אסון בעל אופי קטסטרופלי אשר כולל גם מוות אלים מכל סוג שהוא.

 

הסימפטומים

 

הסימפטומים של תגובת קרב או הלם קרב יכולים להיות שונים ומגוונים , בניהם , שיתוק רגשי , תחושת מאובנות, חוסר אונים , בלבול , חרדה , בכי , וחוסר שקט ,וגם קשיי שינה. תחושות אלו ככל שעסקינן בתגובת קרב אמורות לא להימשך יותר מדי זמן, ויש סיכוי שהן יחלפו לאחר פרק זמן מסוים והנפגע ישוב לאיתנו וימשיך לתפקד כפי שהוא תפקד לפני האירוע הטראומטי.

 

פוסט טראומה

 

מקום בו הסימפטומים הטיפוסיים המופיעים בפוסט טראומה נמשכים ואף מתעמקים , ומקפלים בתוכם גם סימפטומים יותר מסובכים ומורכבים של חוסר שינה, חוסר סבילות לרעש , חוסר סבילות למקומות סגורים , רגישות לרעשים , וחוסר יכולת חברתית ותעסוקתית , לרבות חוויות חוזרות של הטראומה , תגובת הקרב הבסיסית התפתחה ועברה למצב של פוסט טראומה אשר מחייב טיפול מורכב וקשה יותר.

 

הטיפול בפוסט טראומה ובהלם קרב

 

הטיפול בפוסט טראומה הוא טיפול משולב תרופתי, ופסיכולוגי במטרה לאפשר לנפגע להתגבר על  הסימפטומים מהם סובל הנפגע , מתוך מטרה לאפשר לו להביא את הפוסט טראומה למצב , בו היא גורמת לנפגע פחות סבל נפשי.  המצב שונה ככל שעסקינן בהלם קרב , בו הדגש הוא יותר על טיפול פסיכולוגי חוויתי ופחות על טיפול תרופתי.

 

תביעות אשר מוגשות בגין פוסט טראומה לקצין התגמולים

 

תביעות אשר מוגשות בגין פוסט טראומה לקצין התגמולים הן בדרך כלל תביעות אשר  מוגשות בגין מחלה אשר פרצה בשרות הצבאי. מקום בו נפגע פוסט טראומה מעוניין להגיש את תביעתו לקצין התגמולים , עדיף שיעשה זאת כמה שיותר ובסמוך לאירוע הטראומטי אותו הוא עבר. הגשת התביעה בסמוך לאירוע הטראומטי אותו עבר הנפגע מסייעת לבירור התביעה , וגם להצלחתה , שכן מקום בו מוגשת התביעה עשרים שנים לאחר האירוע הטראומטי אותו עבר הנפגע ישנה אפשרות ממשית כי , מרחק הזמן יקשה מאוד על התובע לבסס את תביעתו , כמו גם לבסס את האירוע הטראומטי אותו הוא עבר , ובעצם להוכיח את תביעתו מבחינה עובדתית.

 

מבחינה רפואית הנטל המוטל על התובע הוא קל יחסית הוא צריך להוכיח כי הוא סובל מפוסט טראומה , עקב אירוע טראומטי אשר מקפל בתוכו אלמנט של סכנת חיים ממשית לה היה חשוף הנפגע בזמן שרותו הצבאי. על בסיס אירוע זה מתבצעת ראשיתה של האבחנה הרפואית , בעתה יכול לקבוע המומחה מטעם קצין התגמולים כי הנפגע סובל מפוסט טראומה וזאת בהצטרף לתסמינים נוספים מהם צריך הנפגע לסבול כמו למשל התנהגות המנעותית ,או גם חוויות חוזרות של הטראומה , או סיוטים אשר קשורים בטראומה שעבר הנפגע .

 

כאשר קצין תגמולים או המומחה מטעמו מוצאים כי הנפגע עבר אירוע טראומטי וכי הוא ממלא אחר  כל התסמינים של התסמונת הפוסט טראומטית ישנה אפשרות כי קצין התגמולים יקבל את המלצת המומחה מטעמו להכיר בו כמי שנפגע מתסמונת פוסט טראומטית. ישנם מקרים קצת יותר מסובכים בהם התסמונת הפוסט טראומטית מסתבכת ומסתעפת עד למצב בו הנפגע סובל לצד התסמונת הפוסט טראומטית גם מתסמינים של דיכאון , או אפילו סכיזופרניה.

 

 

 

עורך הדין גיא בית און מתמחה ביצוג נכי צה"ל , ותחום הנדל"ן. http://www.beiton-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב