דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למידה חכמה בעזרת הטלפון החכם 

מאת    [ 13/09/2013 ]

מילים במאמר: 655   [ נצפה 4101 פעמים ]

הטלפון החכם הוא באמת חכם, ולכן יכול להיות עוזר נפלא לתלמידים ולסטודנטים. המורים מתקשים להילחם בו, כי הוא, בדרך כלל, יותר  אטרקטיבי מהשיעור, אבל החוכמה היא באמת לנצל את יתרונותיו. אני מלווה סטודנטים לקויי למידה, ותוהה איך הם כל כך מחוברים לטלפון החכם, ובכל זאת עד כמה מעטים מהם רותמים את האפשרויות המדהימות הגלומות בו לצורכי למידה. אני רוצה לסקור כאן כמה שימושים חשובים ביותר של ה"חכם" בעיקר לטובת תלמידים בוגרים וסטודנטים וגם לטובת לקויי למידה (אין סתירה בין הקטגוריות).

1. צילום הלוח. מי שמתקשה לכתוב או להקליד במהירות, יכול לצלם את הלוח, בעיקר אם הוא עמוס תרגילים, נוסחאות ותרשימי זרימה. אפשר לשלוח את הצילום לכתובת המייל, ואז לתייק אותו תחת  שם המקצוע או הנושא.

2. צילום מאמרים. גם מאמר מספר או שיעור שצריך להשלים כדאי לצלם ב"חכם". כך בעזרת פיתרון זמין וחינמי תחסכו את העמידה בתור למכונת הצילום.

3. לימוד מושגים. בתיכון, ובעיקר באקדמיה, מרצים רבים משתמשים בשפה גבוהה עתירת מילים לועזיות ומושגים מקצועיים. אותם מרצים ישתמשו, בד"כ, שוב ושוב באותם ביטויים, השייכים לתחום המקצוע שאותו הם מלמדים, ובשטף השיעור לא תמיד מתעכבים על הסבר, אולי בהנחה ש"כולם כבר יודעים את זה". למי שבאמת רוצה להבין,  כדאי ליצור פתק ב"חכם", אפשר אחד לכל נושא או מקצוע, ושם לרכז את כל המילים הקשות (כמו דיכוטומי, קונטרוברסלי וחברותיהן). בהזדמנות ראשונה כדאי לפרש את המילים הללו, ולהוסיף גם את הפירוש לפתק שב"חכם". כך מקבלים רשימת מושגים לכל מקצוע, וכך גם אפשר לשדרג את התשובות במבחנים ע"י שיבוץ של מונחים בשפה גבוהה ומקצועית יותר.

4. חיפוש הגדרות ופירושי מילים. אם כבר עוסקים בפירושי מילים, כדאי להתיידד עם אפליקציה של מילון עברי עברי שתהיה זמינה לחיפוש המילים הלועזיות. גם גוגל וגם ויקיפדיה מספיקים בדרך כלל. כמובן כדאי גם להוריד אפליקציה של מילון עברי אנגלי, לטובת שיעורים באנגלית. אין כוונתי לשימוש באמצע השיעור, אבל השימוש נוח מאוד ופתוח לכולם, בלי התנייה באבחון זה או אחר.

5. רשמקול. זו אפליקציה נהדרת זמינה בכל "חכם", אבל הופתעתי לראות כמה מעט תלמידים וסטודנטים משתמשים בה. זה אמצעי נהדר, בעיקר למי שסגנון הקליטה שלו שמיעתי. אפשר להקליט סיכומים, מושגים והגדרות עם פירושים, שאלות ותשובות (למשל מתוך בחינות בגרות שפתרונותיהן מופיעים ברשת) וכל צורה מתומצתת של חומר הלימוד. כדאי לחזור ולשמוע את החומר המוקלט גם בפרקי זמן שאינם מוקדשים ללמידה, למשל נסיעות בתחבורה ציבורית. כך מרעננים בקלות את הנלמד, כי לשמיעת החומר המוקלט כבר נדרשת הרבה פחות אנרגיה מאשר להבנתו והפנמתו.

6. תזכורות והתרעות.  תלמידי תיכון, ויותר מכך סטודנטים, הם, מדרך הטבע, אנשים עסוקים מאוד, שעליהם לחלק את זמנם בין מטלות רבות. לכן ממש מומלץ להשתמש בהתרעות שב"חכם" לעזרה להתייחסות נחושה ללו"ז היומי ולהימנע מדחיינות.

כדאי מאוד לחלק את הזמן המיועד ללמידה בבית לפי העיקרון הנקרא: 50/10 . העיקרון הזה אומר שמקדישים 50 דקות ללמידה אינטנסיבית, כי זה משך הזמן האופטימלי לקליטה מיטבית, ו-10 דקות להפסקת רענון. (כמובן כל אחד מכיר את עצמו היטב, ויודע לכוונן את הזמנים כפי שמתאים לו באופן אישי). כדי להבטיח הפקת תועלת מרבית מהשיטה, חייבים להשתמש בהתרעות חיצוניות, כי גדולתה של השיטה בכך שהיא "מעבירה אחריות" לגורם חיצוני – ההתרעות ב"חכם" – ולא סומכת על תחושותינו המתעתעות. ובכן, כך מבצעים: שנייה לפני שיושבים להתחיל בלמידה, קובעים התרעה לעוד 50 דקות. מנטרלים  את ה"חכם", הודעות מייל, וואטסאפים, מסרונים ומסיחים אחרים, ופשוט לומדים עד שנשמע צליל ההתרעה. עוזבים הכל, קובעים התרעה לעוד 10 דקות, ויוצאים להפסקת רענון: חילוץ איברים, שתייה, טלפונים דחופים והודעות, שירותים, הפעלת הגוף, עד ההתרעה, וחוזר חלילה.  כמובן דואגים לשתי הפסקות ארוכות יותר למנוחה ואכילה. גם אם השיטה נראית "ייקית" מאוד, האמינו לי, בתור מופרעת קשב, אני מיישמת הרבה את השיטה, והיא ממש יעילה. אין כמוה אסטרטגיה מוצלחת ללמידה יעילה, ואין כמוה תריס מגן בפני דחיינות וחיות אחרות שמונעות מאיתנו להצליח.

7. יומן.  היומן שב"חכם" יכול לעזור מאוד לאנשים מסודרים, לשכחנים מקצועיים וגם למי שיומן מקרטון ונייר גורם לו פריחה. ה"חכם" מספק יומן נוח וזמין, שנדיר מאוד ששוכחים אותו. אפשר ליצור בו התרעות מילוליות לפני פעילויות, וכך אין ברירה אלא לזכור.

זהו, אז מה נותר? להשתמש בטלפון החכם בחוכמה וליהנות התוצאות.  

טלילה שחר, מעבירה הרצאות, סדנאות ושיעורים באסטרטגיות למידה יצירתיות.                   מחברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות.  הירשמו באתר שלי וקבלו בחינם פרק מהספר: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה.   050-4510254




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב