דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהל עיזבון 

מאת    [ 24/06/2013 ]

מילים במאמר: 724   [ נצפה 2855 פעמים ]

מי  צריך   לשלם   את   שכרו   של  מנהל   העיזבון ?

בהחלטה תקדימית קיבל בימים אלה בית המשפט את עמדת  עורכי  הדין  ורד  כהן ורענן  בר - און,  וקבע, כי מי שירשה חצי מיליון ש"ח  לא  תישא בשכר כלשהו של מנהל העיזבון. שכר הטירחה ישולם כולו על ידי היורשים האחרים, אשר ירשו את נכסי העיזבון האחרים.

העיזבון כלל הן כספים רבים והן נכסים, כאשר המנוח הותיר אחריו צוואה לעניין חלוקת רכושו. הלקוחה של עורכי הדין בר-און וכהן ירשה כספים בגובה חצי מיליון ש"ח, ואילו יתר רכושו של המנוח, לרבות מקרקעין - נקבע בצוואה כי יחולק בין יתר היורשים הנקובים בצוואה.

לאחר שאדם הולך לבית עולמו, רשאי בית משפט ?  מיוזמתו או לפי בקשת מעוניין בדבר - למנות מנהל עיזבון ולנקוט באמצעים הנראים לו לצורך שמירת העיזבון.

מי  יכול  להתמנות  כמנהל  עיזבון?

אם המנוח קבע בצוואתו את זהות האדם שיבצע את הצוואה או שינהל את העיזבון - ימונה אותו אדם כמנהל עיזבון, בכפוף לכך שהוא יכול ומסכים לקבל את המינוי. במקרים בהם בית המשפט משוכנע, מטעמים מיוחדים שיירשמו, כי יש סיבות מיוחדות שלא למנות אדם זה - ימונה אדם אחר על ידי בית המשפט.

במקרים אחרים, יכול להתמנות כמנהל עיזבון -
אדם שלא נזכר בצוואה, אך כל היורשים המוזכרים בצוואה מסכימים על מינויו למנהל עיזבון,
או במקרה שהמנוח לא הותיר צוואה - אדם שזהותו מוסכמת על כל היורשים על פי דין.

במידה שאין הסכמה - ימונה מנהל העיזבון על ידי בית המשפט, בהתאם לשיקול דעתו. מנהל עיזבון יכול להיות אדם יחיד או מספר בני אדם, או תאגיד או האפוטרופוס הכללי.

עקרונית, גם יורש יכול להתמנות כמנהל עיזבון - בין יורש מכוח הצוואה ובין יורש על פי דין. זאת, אלא אם הוא אינו אובייקטיבי דיו או שיש סיבות אחרות להימנע ממינויו.

במקרה זה, קבע המנוח בצוואתו את זהות מנהל העיזבון.

מהו  תפקידו  של  מנהל  עיזבון?


תפקידו של מנהל העיזבון הוא לכנס את נכסי העיזבון, לנהל את העיזבון, לסלק את חובות העיזבון, לחלק את יתרת העיזבון בין היורשים לפי צו ירושה או צו קיום צוואה ולעשות כל דבר הדרוש לביצועם. מנהל העיזבון כפוף לקבלת הוראות בית המשפט, אשר רשאי ליתן הוראותיו למנהל העיזבון, הן מיוזמתו והן לפי בקשת מעוניין.

שכרו  של  מנהל  עיזבון?

חוק הירושה מקנה לבית המשפט סמכות לפסוק למנהל העיזבון שכר בגין עבודתו, בהתאם לכללים שנקבעו לענין גובה השכר - עד 3% משווי העיזבון. במקרים חריגים מוסמך בית המשפט לפסוק שכר בסך 4% משווי העיזבון, כאשר ניהול העיזבון כלל פעולות חריגות, או שנדרש מאמץ מיוחד לביצוע תפקידיו הרגילים של מנהל העיזבון.

במקרה בו ייצגו עורכי הדין בר-און וכהן, קבע המנוח בצוואתו, כי מנהל עזבונו יקבל סכום גבוה בהרבה מהנקוב בחוק. בית המשפט קבע, כי למרות שהמנוח קבע בצוואתו שכר טירחה גבוה יותר למנהל העיזבון -  תכובד קביעתו רק עד לגובה הקבוע בהוראות הדין ולא מעבר לכך.

החלטה  תקדימית

בהחלטה תקדימית שניתנה בימים אלה על ידי השופטת שפרה גליק, מבית משפט לענייני משפחה בת"א, התקבלה עמדת  עורכי  הדין  ורד  כהן  ורענן  בר - און , לפיה הלקוחה שלהם לא תישא בשכר כלשהו של מנהל העיזבון.

בבקשה לפסיקת שכרו טען מנהל העיזבון, כי את שכרו יש לגזור משווי העיזבון כולו.
עורכי הדין בר-און וכהן טענו, כי מרשתם אינה צריכה לשאת בתשלום שכר כלשהו של מנהל העיזבון, הואיל וירשה כספים שהוחזקו בבנק, ולא נכס שדרש טיפול כלשהו של מנהל העיזבון.
עורכי הדין בר-און וכהן טענו, שהפעולות שבוצעו על ידי מנהל העיזבון נסובו על שאר נכסיו של המנוח, ולא על הכספים שהוחזקו בחשבון הבנק. כך, טירחתו של מנהל העיזבון צמחה בכל הנוגע לרישום הזכויות במקרקעין, מכירת המקרקעין וטיפול ביתר הנכסים, בעוד שבכספים שהוחזקו בבנק - לא נדרש כל טיפול שוטף.
לכן, טענו עורכי הדין בר-און וכהן, שמרשתם זכאית לקבל את מלוא הסכום אותו ירשה - חצי מיליון ש"ח, בצירוף כל פירות ההשקעה בבנק - מבלי להפחית מסכום זה חלק כלשהו בשכרו של מנהל העיזבון. לטענת עורכי הדין בר-און וכהן, שכרו של מנהל העיזבון צריך להיות משולם, במלואו, על ידי היורשים האחרים.

בהחלטה תקדימית, קיבל בימים אלה בית המשפט את עמדתם של עורכי הדין
בר-און וכהן, וקבע, כי שכר הטירחה של מנהל העיזבון ייגבה רק מחלקם של יתר היורשים, ולא ייגבה מחלקה של הלקוחה שלהם שירשה את הכספים.

 

עורכי - הדין  ורד  כהן  ורענן  בר - און  הינם  שותפים  במשרד  בר - און ,  כהן , עורכי - דין ,  שמומחיותו  גם  דיני  ירושה  ועיזבון .



www.Bar-OnCohen.co.il

www.Bar-OnCohen.co.il


בר-און, כהן, עורכי-דין Bar-On, Cohen, Advocates 03-6123333




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב