דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קרן נאמנות - מהי? 

מאת    [ 01/05/2013 ]

מילים במאמר: 512   [ נצפה 1935 פעמים ]

הבורסה קורצת לרבים: מצד אחד הרצון לשמור על ערך הכסף ומצד שני הסיכוי להגדיל את הרווחים באמצעות ביצוע השקעות חכמות. השקעה מתאימה בבורסה יכולה לעזור בהשגת שתי המטרות הללו. לשונאי הסיכון היא מאפשרת ביצוע השקעות זהירות שאולי לא יבטיחו תשואה גבוהה אך ימנעו מלקיחת סיכונים והפסד טוטאלי, ולחובבי האדרנלין היא מספקת את הסיכוי להרוויח רווחים נאים. הבעיה מתחילה כאשר באים להחליט במה כדאי להשקיע. מגוון האפשרויות הוא רב, כמות החברות עצומה וכדי להשקיע בצורה חכמה ומתאימה לצרכים ולרצונות המשקיע דרוש לא רק ידע רב אלא גם זמן רב בניהול שוטף של ההשקעה- מנגד, ניהול מקצועי של תיק השקעות דורש סכום השקעה ראשוני רציני. קרנות נאמנות באות לפתור לפחות את אחת משתי הבעיות שלעיל ולעתים את שתיהן.

אז מה זה בעצם קרן נאמנות?

נניח שיש לנו מנהל תיק השקעות מקצועי והוא היה שמח לנהל תיק השקעות בגובה של כמה מאות אלפי שקלים ויותר. דרך אחת היא לפנות למי שיש לו הסכום הפנוי להשקעה, הדרך השניה היא לפנות להרבה מאד אנשים ואיחוד השקעותיהם לתיק ניהול השקעות משותף. זוהי בעצם קרן נאמנות.

אז איך זה עובד? קרן הנאמנות מוכרת יחידות השתתפות בקרן. הרכישה נעשית בבורסה דרך מנהל תיקים, בית השקעות או בנק (כל בנק שהוא חבר בורסה ורשאי לקנות ולמכור בה). ערך יחידת השתתפות אחת היא כערך הנכסים הכלכליים של קרן הנאמנות, לחלק למספר היחידות בקרן.

לכל קרן נאמנות ממונה מנהל תיק השקעות המשקיע את כספי המשקיעים בקרן, כאילו היה זה תיק השקעות אחד. קרן הנאמנות מפרסמת תשקיף, בו מפורטים פרטי הסכם הנאמנות, לדוגמא פרטים בדבר מדיניות ההשקעה של הקרן, שם המנהל ושכרו.

כיצד מתאימים בין צרכי המשקיע לקרן הנאמנות?

בניהול תיק השקעות אישי, צרכי הלקוח ורצונותיו עומדים בראש מעייניו של מנהל התיק. בקרן נאמנות ישנם לקוחות רבים שלכל אחד מהם צרכים ורצונות שונים. כדי לאפשר ביצוע התאמות בין צרכי ורצונות הלקוח לבין סוג ההשקעה, קיימים סיווגים שונים המאפשרים ללקוח לבחור בין קרנות נאמנות שונות כך שההתאמה לצרכיו תתבצע בדרך זו.

הסיווגים הנפוצים הם בהתאם למדיניות ההשקעה:  קרן נאמנות מנייתית, קרן המתמחה באג"ח חו"ל וכדומה. נאמן הקרן והרשות לניירות ערך מפקחים על כך שמדיניות הקרן, כפי שהוצהר עליה בתשקיף, מיושמת על ידי מנהל קרן הנאמנות. מלבד קרנות מתמחות שבהן מדיניות ההשקעה מוגדרת מראש, קיימות גם קרנות פתוחות בהן ההשקעה מתנהלת על פי שיקול דעתו החופשי של מנהל הקרן.

קרן נאמנות חייבת או פטורה ממס?

כל רווח בשוק ההון חייב במס הגובה קבוע, אך קיימות שתי דרכים לשלם את המס הזה. קרן חייבת במס היא קרן נאמנות שהמס על הרווחים משולם על ידי הקרן עצמה ואילו המשקיע פטור, ואילו קרן פטורה אינה משלמת מיסים כך שהמשקיעים בה משלמים את המס מתוך הרווחים בעצמם. בשני המקרים המס משולם, השאלה היא רק מתי ועל- ידי מי.

כיצד מרוויחים מהשקעה בקרן נאמנות?

קיימות שתי דרכים להרוויח מהשקעה בקרנות נאמנות. הדרך הראשונה היא באמצעות חלוקת דיבידנד (חלוקת רווחים תקופתית בין המשקיעים בקרן). הדרך השנייה נכונה לכל סוגי הקרנות ובה הרווחים נובעים מהפרש המחירים בין מחיר רכישת יחידות השתתפות בקרן ובין מחיר מכירת יחידות השתתפות אלו. יש לזכור שנוסף על המסחר עצמו קיימות הוצאות נוספות למשקיע כגון תשלום דמי ניהול, דמי משמורת, עמלות רכישה ומכירה ושיעור הוספה בעת רכישת יחידות השתתפות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב