דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביקורת היא חלק בלתי נפרד מהדמוקרטיה אבל ביחסים היא הרסנית. מדוע? 

מאת    [ 04/12/2012 ]

מילים במאמר: 392   [ נצפה 2328 פעמים ]

חוש ביקורת מפותח 

 

במציאות דמוקרטית וחופשית מושג הביקורת הוא חיוני ואף הכרחי. אנשים לומדים להיות ביקורתיים ומפתחים חוש ביקורת דק וחזק. הם זקוקים לביקורתיות הזאת כדי להביע את עמדתם החופשית וכדי לתקן את עוולות העולם על פי תפיסתם, כדי שלא ירגישו מצב של סתימת פיות וכדי שיאפשרו לעצמם להשפיע על סביבתם, על המציאות ועל אחרים - כי הרי זהו חלק בסיסי ויסודי מזכויות היסוד בעולם דמוקרטי.

 

את חוש הביקורת ניתן לראות כמעט בכל תחום חיים. בכלכלה, בפוליטיקה, בתקשורת, במדע. חוש הביקורת במדינות מודרניות הוא מפותח ביותר בהשוואה לחוש הביקורת במשטר דיקטטורי שבו אסור להביע ביקורת, ולעולם אין לסתור או לבטל את הדעה "הקובעת". 

 

 

 

יחסים ביקורתיים הם דבר הרסני

 

אבל כשזה מגיע ליחסים זוגיים - חוש ביקורת מפותח הוא כמו סכין פוצעת ומורעלת. ביקורתיות אינה מתחזקת יחסים, אינה מפתחת יחסים ולמעשה אינה מסוגלת אפילו ליצור יחסים.

 

יחסים ביקורתיים הם יחסים שבהם האווירה הזוגית מבוססת על האשמות, ביקורתיות, חוסר שביעות רצון ועקיצות תמידיות. ביחסים כאלה, המנגנון החיובי נשחק מאוד מהר, והיחסים גולשים למקום של הישרדות אם לא גרוע מכך. בעיקר בגלל הביקורת, אולי רק בגללה, התחושה הכללית היא קשה, למרות שבמבט אובייקטיבי ייתכן שהמצב הוא סביר, מעולה ואף מדהים. עד כדי כך לביקורת יש השפעה הרסנית על מצב הרוח הזוגי.    

 

 

 

האשמה בלתי הוגנת והרס האמון

 

בחלק גדול מהמקרים - הביקורת עצמה היא מיותרת ואף בלתי הוגנת. בן הזוג הביקורתי משליך על הצד השני את התסכולים שלו - מבלי שלדבר יש קשר אמיתי לצד השני.

 

בכל מקרה, ביקורת אינה דבר בונה והיא אינה מובילה לבניית יחסים. חשוב להבין, שהדבר היחיד שמוביל לבניית יחסים היא גישה חיובית ואופטימית, קבלה אמיתית של הצד השני ונטילת אחריות אישית. 

   

 

 

יחסים חיוביים - כיצד עושים זאת?

 

יחסים חיוביים אינם כוללים ביקורת בכלל. הם כוללים עשייה חיובית, הצלחה, הקשבה, אכפתיות, מאמץ משותף, שיתוף פעולה, כבוד, פרגון ותחושה של "עבודת צוות" משותפת.

 

ביחסים חיוביים יש דגש על הימנעות טוטאלית מדברי ביקורת. ברגע שהאווירה המורעלת הופכת "נקייה" - בסיס האמון הזוגי משתקם בהדרגה, היחסים הבריאים נבנים והאופטימיות והשמחה שבים לזוגיות.

 

 

וטיפ לסיום: ההבדל בין יחסים חיוביים לבין יחסים ביקורתיים אינו גדול - אבל הוא משמעותי. הוציאו מהמשוואה הזוגית את הביקורתיות ותגלו עולם זוגי חדש ונפלא.

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית. לאתר הבית: www.ybc.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב