דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקשר שבין אחזקת כלב לבריאות בגיל הזיקנה 

מאת    [ 07/09/2012 ]

מילים במאמר: 625   [ נצפה 4085 פעמים ]

תפקידיו של הכלב בשימור איכות חייה של האלמנה בגיל זקנה

לגור לבד בגיל זקנה הנה תופעה נפוצה בקרב אלמנות, ועשויה להיות אירוע מלחיץ לכשעצמה. מחקרה של הארט (Hart, 2006) מראה כי נשים זקנות הגרות לבדן נמצאו במצב נפשי טוב יותר כאשר החזיקו בחיית מחמד. הן דיווחו על הפחתה בתחושת בדידות, הראו יותר עניין בתכנון תוכניות לעתיד, והיו פחות נסערות מנשים אלמנות אשר לא הייתה ברשותן חיית מחמד. לחיית המחמד לא הייתה את אותה השפעה על אלמנות אשר התגוררו עם בני משפחה. חיות מחמד נחשבות לבני לוויה ומספקות לבעליהם תחושת סמכות, מטרה ומשמעות כיוון שבעל החיים תלוי לחלוטין בהגנה ובטיפול שמסופק על ידי בעליו (Tuan, 1984).

חשוב להסב את תשומת הלב כי ייתכן ואנשים המחפשים חברה בבעלי חיים עשויים להיות מיומנים יותר בעשיית החלטות אשר משמרות את איכות חייהם. הארט מדגישה כי תכונות של עצמאות, מעורבות אינטלקטואלית, ובטחון עצמי הנן מאפיינים בולטים אשר מלווים את האדם במשך כל חייו. אנשים אשר הפגינו יכולות אלו בצעירותם, סביר שיישמרו במהלך חייהם Hart,) (2006.

הקשר עם הכלב שונה מקשר של אדם עם חיות מחמד אחרות, קשר זה יהיה בדרך כלל חזק יותר שכן החברה שהוא מעניק היא מוחלטת. לעיתים הכלב הופך למעיין צל של אדונו, הולך אחריו בין חדרי הבית ושוהה בצמוד אליו במהלך היממה(Conell, Janevic, Solway, McLaughlin,) (2007. מחקר נוסף המראה כי בעלי הכלבים קשורים אליהם יותר בהשוואה לבעלי חיות מחמד אחרות הוא מחקרה של סייגל (Siegel, 1990), אחת החוקרות החלוצות אשר בחנה את הקשר שבין אדם לבעל החיים. מחקרה מצא כי היתרונות המושגים על ידי אחזקת כלב עולים על יתרונות המופקים מחיות מחמד אחרות. לטענתה קשר זה מזוהה עם בריאות נפשית טובה יותר.

 

הקשר שבין אחזקת כלב לבריאות

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות) גולן שמש, 2008 (Siegel, 1990; בחנו את הקשר שבין אחזקת חיית מחמד לבריאות טובה. סייגל (Siegel, 1990)ערכה מחקר במהלך שנה שלמה על 938 נבדקים. מחקרה בחן כיצד חיות מחמד מסייעות בבלימת מצבי לחץ. ממצאי מחקרה מראים כי אנשים אשר ברשותם חיות מחמד ביקרו אצל רופאים שני ביקורים פחות בממוצע במהלך שנת המחקר, מאלו שאין ברשותם חיות מחמד. יתרה מכך, נראה כי בעלי החיים אכן עזרו לבעליהם להתמודד עם מצבי לחץ כאשר שימשו גורם בולם נגד השפעה של אירועים מלחיצים בחיי אנשים בגיל זקנה. כמו כן המחקר מראה כי זקנים אשר ברשותם כלבים דיווחו כי הםמבלים בממוצע בכל יום 1.4 שעה מחוץ לבית בחברת כלבם. ממצאים תומכים ניתן לראות אצל גולן שמש (2008) המעידה כי זקנים המגדלים חיית מחמד שורדים יותר מאשר זקנים בודדים ומבקרים פחות אצל הרופאים. מחקרים אלו דנו באחזקה של חיית מחמד בכלל, והשפעותיה של אחזקת כלב בפרט.

 

4.2 הקשר שבין אחזקת כלב לתפקוד בפעולות יומיומיות.

הכלב, הנו בעל חיים אשר תלוי בבעליו. התלות של הכלב הנה תלות מוחלטת, ובאה לידי ביטוי בכמה אופנים: יש לספק לו מזון ושתייה טריים מידי יום, לטפל בו טיפולים וטרינריים שוטפים ובהקשר לנושא הפרק יש צורך להוציא אותו כמה פעמים ביום לטיול קצר על מנת שיעשה את צרכיו. כמו כן לספק את מאווייו הרגשיים על ידי הפגנת חיבה כלפיו, משחק ומתן תשומת לב במהלך היום. בהיבטים הללו מתבטא הקשר שבין אחזקת כלב למצבו התפקודי של הזקן. מחקרים אחדים מצאו כי זקנים אשר ברשותם כלב ואשר הולכים עמו מידי יום הפגינו ניידות גבוהה יותר וכושר גופני טוב יותר מאשר זקנים אשר ברשותם כלב ואינם יוצאים להליכה רגלית מידי יוםThorpe, Simonsick, Brach, Ayonayon, Satterfield, Harris, Garcia, &) (Kritchevsky, 2006; Wilks, 1999.

ממצאים דומים מציג מחקרן של וולס ורודי (Wells, & Rodi, 2000)המראה כי זקנים אשר ברשותם כלבים דיווחו על פעילות גופנית גבוהה ושימוש נמוך בתרופות. עם זאת קשה להצביע על כיוון הקשר, קשה לדעת אם אנשים בריאים מלכתחילה בוחרים להחזיק כלב או שמא הם בריאים עקב אחזקת הכלב. סייגל (Siegel, 1990)טוענת כי זקנים המחזיקים בכלב כחיית מחמד היו אלו שדיווחו על החיוניות הפיזית הגבוהה ביותר , לעומת בעלי חיות מחמד אחרות.

 

ליבי לבנון:  "חיות בליבי" סיוע לדיירי דיור מוגן ובתי אבות בעזרת בעלי חיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב