דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להצליח בחיים 

מאת    [ 16/01/2008 ]

מילים במאמר: 1644   [ נצפה 9604 פעמים ]


הקדמה
חוק חיים : ניהול החיים בהצלחה
. "חוקי חיים"1.להשקפתי הם חוקים שעוזרים לנו לפענח את הצופן של ההתנהגות האנושית. הנחות היסוד שהנחו אותי בהגדרת חוקי החיים כפי שאציג לאורך הספר כולו הם :
1. אנשים הם הדבר המורכב ביותר בעולם. כדי להבין אנשים אנחנו נדרשים לקודים אוניברסאליים שיעזרו לנו להבין את ההתנהגות האנושית. הדרך לאושר עוברת דרך הבנת המניעים, הסיבות וההתנהגויות שלנו. רק מודעות עצמית יכולה לגרום לנו לשנות את חיינו ולחיות נכון יותר ממה שאנחנו חיים עכשיו.
2. כל אדם הוא חד פעמי. החד פעמיות שלנו עושה אותנו ייחודיים. כמו שאין פתית שלג אחד שדומה למשנהו כך אין אדם אחד שדומה בדיוק לרעהו.יחד עם זאת יש לנו דברים משותפים מעצם היותנו יצורים חברתיים שעוברים סוציאליזציה חברתית. חוקי הסוציאליזציה החברתית עומדים ביסודם של חוקי החיים ויכולים לעזור לנו להבין את האנושות מעבר לייחודיות של כל אחת ואחד.
3.יש חוקיות ויש היגיון בדרך שבה אינטראקציות חברתיות מתקיימות.יש היגיון בתוך אי הסדר הזה שנקרא התנהגות חברתית. התנהגות חברתית וקודים חברתיים אינם רק מושא למחקר סוציולוגי. אלה הם קודים שאנו צריכים ללמד את ילדינו כבר בגיל הרך בהיותם הבסיס להצלחה בחיים.
4.חוקי החיים אינם טובים או רעים, הוגנים או לא הוגנים, מוסריים או לא מוסריים. הם פשוט ?עובדות חיים. אנחנו מסוגלים להמשיך להתעלם מעובדות החיים או לבחור וללמוד אותם כדי לשפר, לייעל ולהצליח בכל תחומי חיינו.
5.חוקי החיים הם המפתחות לחיים טובים יותר.הם אלו שיאפשרו לנו לאמן את עצמנו לעבור מ"המצב שבו אנו נמצאים למצב טוב יותר שבו אנו רוצים להיות ". חוקי החיים יעזרו לנו להפסיק להתנהג כמו עליסה בארץ הפלאות שכששאלה את החתול:"איך מגיעים?" הוא ענה לה בשאלה (כמו מאמן טוב):"תלוי לאן את רוצה להגיע?" וכשהיא ענתה לו "אני לא יודעת " הוא ענה לה "אם כך, זה לא משנה כיצד תלכי ". חוקי החיים מבהירים לנו את המטרה ואת הדרך שעלינו לעשות כדי להשיגה. הם המפתח לחשיבה תוצאתית2

6.אנשים עושים שינוי בצורה ספיראלית אנשים אינם מנהלים את חייהם ובודאי לא את הדרך שבה הם עושים שינוי בצורה ליניארית. אין קו ישר ורציף מנקודת ההחלטה על הצורך בשינוי ועד השגת התוצאה הרצויה. תהליך השינוי בחיים כפי שאני רואה אותו מתרחש בצורה ספיראלית: ספיראלה, מלבד היותה אנרגיה נשית לפי חכמי המזרח היא גם מעגלית, היא הולכת ומתרחבת. לפעמים נדמה לנו שאנו תקועים, שאנחנו לא מצליחים לבקע את הדפוס שבו אנו תקועים ואז, דווקא המשבר מביא לפריצת דרך ואנחנו מוצאים את עצמנו במעגל רחב יותר של הספיראלה.לכן המודל שפיתחתי כדי להכשיר אנשים לעשות שינוי בחיים נקרא "המודל הספיראלי". חוקי החיים הם אלו שמקפיצים אותנו משלב לשלב במודל הספיראלי. הם אלו שמאפשרים לנו "להגיע לתוצאות יוצאות מגדר הרגיל בחיינו , בארגונים ובסביבה שבה אנו פועלים 2

איך להצליח בחיים ?

חוק החיים הזה הוא לכאורה פשוט מאוד. הוא מדבר על כך שיש לנהל את החיים בהצלחה. אבל הצלחה עבור רבים מאיתנו היא מושג מאוד חמקמק שכן לכל אדם יש הגדרה משלו להצלחה.


בקורסים שבהם אני מנחה המשתתפים בקורס נשאלים מה בשבילכם נחשב להצלחה - מהן התמונות שעולות בדמיונכם כשאתם מדמיינים הצלחה ?
מפגש כזה נפתח על פי רוב בהנחיה לחברי הקבוצה לבטא בצורה לא מילולית את משמעות המילה הצלחה בעיניהם. כך זה נראה :
"טליה מפתיעה ומוציאה מן הארנק תמונה של ילדיה, אתי מוציאה מחזיק מפתחות ובו הקדשה של החבר הנוכחי שלה, אורי מוציא שטר של 100 שקל.
המשתתפים פורצים בצחוק . צחוק, צחוק אבל לרבים מאיתנו הצלחה משמעה - כסף.
אז מה זו הצלחה -
אי אפשר לברר את המושג הצלחה בלי להביא מספר התייחסויות של אנשים דגולים למושג הצלחה3:
תומס אדיסון: "הצלחה זוהי היכולת להקדיש את כישורייך הגופניים , הנפשיים והרוחניים לבעיה אחת בלי הפסקה ובלי להתייגע "
אליאס קנט,סופר ופילוסוף : "הצלחה היא המקום שאתה תופס בעיתון "
"אני משוכנע כי הצלחה עסקית מתחילה בשאלה : מה עלי לעשות בחיי ?" כך לדברי פו ברונסון הסופר.
הכומר ג'סי ג'קסון :"מה שאפשר להגות ולהאמין בו ,אפשר להשיג".
מרגרט תאצ'ר , ראש ממשלת בריטניה לשעבר "מהי הצלחה - אני חושבת שהיא תערובת של כישרון למה שאתה עוסק בו ושל ידיעה כי אין בו די וכי חייבים לעבוד עבודה קשה ולחתור למטרה מסוימת ".
תיאודור רוזוולט ,נשיא ארצות הברית : "יש שני סוגי הצלחה. הסוג הראשון נופל בחלקו של האדם שיכול לעשות את מה שאף אחד אחר אינו יכול לעשות.....כמעט אין לי צורך לומר כי כל ההצלחות שאני זכיתי בהן אי פעם היו מן הסוג השני. מעולם לא זכיתי בדבר בלי עבודה קשה והפעלת שיקול הדעת הטוב ביותר שלי ותכנון מדוקדק ועבודה זמן רב מראש."

המרכיבים של הצלחה כפי שהם עולים מתוך הציטוטים הנ"ל ומסקר מקיף בין אלפי התלמידים שלנו הם מורכבים . הצלחה היא בראש וראשונה עניין של מבנה מסוים של אישיות : מודעות עצמית, אינטליגנציה רגשית וחברתית, חושים עסקיים , יכולת לזהות הזדמנויות ולנצל אותן לטובתך , ניהול יעיל של משאבים, יכולת מיקוד , זיהוי המטרה ותרגומה לתוכנית פעולה. מעבר לאישיות, בעולם המערבי, הצלחה תמיד כרוכה עם הכרת כללי המשחק. ישנם אנשים שיודעים לשחק את משחק ההצלחה ויש אנשים שכושלים בהבנת הכללים. חוקי החיים מסייעים לנו להבין את חוקי המשחק להצלחה. הם גם המפתח להפיכת החלום למציאות.

בעולם המערבי יש 3 מושגים המגדירים הצלחה : כוח, כסף וכבוד.

אז מה פירוש כוח ?
בספרות המקצועית מרבים להשתמש במילה עוצמה שפירושה :
א. היכולת להגשים מטרות ויעדים.
ב. היכולת להתגבר על התנגדויות.
ג. היכולת לקבל החלטות בעצמך.
המילה כוח כרוכה עם המילה השפעה שמשמעותה: היכולת להשפיע על החלטותיהם של אחרים.
נשאלת השאלה: איך רוכשים כוח בחברה שלנו ?
יש כמה מקורות לכוח :
1.כוח לגיטימי :הנובע מן הסמכות הפורמאלית של בעל התפקיד .
2.כוח המומחיות : הנובע משליטה על ידע וטכנולוגיה החיוניים לארגון או לחברה בכללותה.
3.כוח תגמול : הנובע משליטה על משאבים שונים שאפשר למנוע או להעניק לאדם.
4.כוח מופת : נשען על הכריזמה של בעל תפקיד.
5.כוח רישות: נובע מקשרים שונים ומסועפים במערכת ומחוצה לה.
6.כוח שנשען על מדריכים ו/או בעלי חסות.

כבוד מהו ?
אדם זוכה לכבוד בחברה המערבית שהיא הישגית וחומרנית ביסודה אם הוא עומד בתנאי מן התנאים הבאים או בכמה מהם :
1.אם הוא מתברג לתוך עמדה סוציו אקונומית גבוהה מבחינה חברתית וכלכלית.
2.אם הוא זוכה לפרסום בשל הישגים בתחומי חיים שונים (אמנות,עסקים,אקדמיה).
3.אם הוא מגיע לעמדה נבחרת בפוליטיקה (כבוד מפוקפק בחברה הישראלית שאוהבת לשנוא את נבחריה).
5.אם הוא מתעשר (גם אז אוהבים לשנוא אותו וגם לקנא בו ).

הכבוד נמדד על פי סמלי סטאטוס כגון :מקום המגורים שלך ,המכונית שבה אתה נוסע, הבגדים שאתה לובש (מותגים ) וכיו"ב.

כסף לשם מה?
כסף הוא אחד המשאבים הכי מוערכים בחברה שלנו . כסף הוא בסך הכול - טובין לסחור בו אבל הוא מלווה בכל כך הרבה מסתורין שאין להתעלם מהרגשות שהוא מפעיל אצלנו. עוד לא פגשתי אדם שיאמר בלב מלא שהוא לא חפץ בכסף אבל פגשתי אלפי אנשים שמתקשים לומר :"אני אוהב כסף או כסף חשוב בעיני מאוד או הדבר שהכי חשוב לי הוא לעשות כסף ". יש לנו הרבה מאוד אמונות שקשורות בכסף למשל: "בעל המאה הוא בעל הדעה " או "כסף הולך לכסף" או "מרבה נכסים מרבה דאגה". למרות האמביוולנטיות הגדולה בענייני כסף אין ספק שכסף הוא אחד מהמשאבים החשובים כשמדברים על הצלחה. .
ובכל זאת מהי הצלחה ?
בקורסים שלנו אנשים מתבקשים לדרג את הערכים שלהם בנוגע להצלחה (גם אתם הקוראים מתבקשים לבצע את התרגיל .
המשתתפים מקבלים רשימת ערכים הקשורים להצלחה (כמו :1.כסף 2 .מעמד 3. פרסום 4. כוח 5. סמלי סטאטוס 6. יוקרה 7. שליטה 8. הישגים 9. סיפוק עצמי 10. הגשמה עצמית 11. כבוד 12. מוטיבציה 13. חברות 14. תחרות 15. אינטרסים 16 . ניצחון 17. יכולת 18. חופש בחירה 19. עצמאות 20. ביטחון כלכלי 21. ביטחון עצמי 22. תוצאות 23. עמידה ביעדים 24. השפעה 25. קבלת החלטות 26. מימוש עצמי 27. תחושת ערך 28. מנהיגות 29. בריאות 30. בולטות 31. יצירתיות 32. תכלית בחיים).
הם מתבקשים לבחור ולדרג את הערכים החשובים ביותר מביניהם.
בסיום התרגיל מסתבר שהערכים הגבוהים ביותר שנבחרו הם : הגשמה עצמית,
ביטחון עצמי, הנאה ,סיפוק וביטחון כלכלי. בנקודה זו מעניין לראות את ההבדלים הבולטים בין הגברים לנשים בקבוצה. הגברים מושכים יותר לבחירת ערכים כמו : כסף, כוח וכבוד ואילו הנשים נוטות יותר לבחור בערכים כמו הגשמה עצמית ומעדיפות את המושג - ביטחון כלכלי ולא כסף. הפער בתפיסת מושג ההצלחה של גברים ונשים נעוץ בסוציאליזציה של שני המינים לתפקידי מין והוא משפיע על הריבוד ועל הניידות החברתית של נשים וגברים.


בנקודה זו המשתתפים מקבלים תרגיל דמיוני נוסף שאומר כך: נגיד שהחיים שלך זה עסק שצריך לנהל . אתה מחפש מנכ"ל לעסק שנקרא החיים שלך.
אתה עומד לערוך ראיונות עם מועמדים אחדים : מה תשאל אותם - מהן
דרישות התפקיד למנהל שינהל את חייך - מהי הגדרת התפקיד - אילו
דרישות הן דרישות חובה ועל אילו דברים אפשר לוותר ?
במקביל עליך לשאול את עצמך- מה מנהל החיים ירצה לדעת עליך כדי שיוכל לעמוד בציפיות שלך ממנו.
גם אתם הקוראים מוזמנים לבצע את התרגיל .
ברור לכם שכל אחד מכם צריך להיות מנכ"ל החיים של עצמו .
.
שני התרגילים הללו הם הבסיס להבנת חוק החיים הזה שנקרא: ניהול החיים בהצלחה. כדי לנהל את החיים באופן פעיל הדרישות שלנו מעצמנו כמנהלי החיים צריכים להיות :
1. עלינו להכיר את חוקי החיים.
2. עלינו להבין ש"בעיות הן הזדמנויות בבגדי עבודה " ולכן עלינו לנסות ולפתור בעיות במקום לסבול מהם.
3. עלינו להימנע משאלות שמפחידות אותנו ומשתקות אותנו כגון- מה יהיה
אם... ?- גישה זו מדאיגה אותנו ולא מקדמת אותנו לשום מקום.
4. עלינו להתמודד עם מצבים רגשיים ועם תחושות לא נעימות בו במקום ולא לתת להם להצטבר וליצור תגובה מופרזת . משמעות הדבר היא שלפעמים עלינו להתעמת עם עצמנו ועם אחרים.


אחד הדברים שמכשילים אנשים ומונעים מהם להגיע להצלחה הם מיקוד והתמדה .
כדי להגיע לתוצאות שייחשבו בעינינו - שיא ההצלחה עלינו להתמקד בדברים ההכרחיים. כדי להתרכז בדברים ההכרחיים עלינו להעז ולזנוח את אלה שאינם הכרחיים.
הסוד האמיתי להשגת יעילות אישית היא להתרכז ולהתמקד במטרה ראויה:
יש פעילויות שראויות למרצנו ויש פעילויות שאינן ראויות להם.
ברגע שאנו יודעים במה להתמקד וגם מוצאים בקרבנו את המשמעת העצמית לעשות זאת, יעילותנו משתפרת לאין שיעור.
אז איך עושים זאת - איך מתרגמים את המטרה שלנו לתוכנית פעולה - איך בונים אסטרטגיה להצלחה בחיים -
על שאלות אלו ואחרות ניתן להמשיך ולקרוא וגם להתאמן באמצעות תרגילים בספר ?מפה לשם ?איך להפוך חלום למציאות שייצא בחודש הבא על ידי שמחה לוין.פרטים באתר www.kishurim-center.com דוא"ל kishurim-center.com info@




הפניה:
1.המושג מזוהה עם ד"ר פיליפ מקג'רו מספרו אסטרטגיות חיים,הוצאת מודן
2.ראובן כץ אימון לחיים,הוצאת אופוס
3.לקוח מתוך הצלחה בעריכת ג'נה פינקוט ,הוצאת מטר 2007
איך להצליח בחיים?
לקוח מתוך הספר" מפה לשם-איך להפוך חלום למציאות" העומד לראות אור בחודש הבא בהוצאת גוונים ואשר נכתב על ידי שמחה לוין ,יועצת אסטרטגית ומאמנת בכירה ,מהמומחיות המובילות בתחום העצמה,אימון ומנהיגות,מנכ"לית מכון כישורים-קישורים 08-9443957 http://www.kishurim-center.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב