דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המהפך בעולם הערבי יגיע גם אל הפלשתינאים. 

מאת    [ 29/07/2012 ]

מילים במאמר: 958   [ נצפה 2348 פעמים ]

באין פתרון מדיני יש סבירות גבוהה שתהיה אינתיפאדה שלישית.

מאת צבי גיל. המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"

 

מרוב אירועים לאומיים ואזוריים, משום מה לא שומעים, לא את המנהיגים שלנו ולא את הפרשנים המדיניים והביטחוניים, כיצד ישפיע המהפך המדיני במזרח התיכון על הפלשתינאים. לא מתקבל על הדעת כי תושבי השטחים,  שהם המתקדמים בעולם הערבי, יהיו אדישים לגורלם שלהם בשעה ששינויים מפליגים עוברים על העולם הערביהשכן.

 

אם יש איזור או מדינה  שעליהם חלה האמירה never a dull moment– אף רגע לא משעמם, זה המזרח התיכון בכלל וישראל בפרט. דפדפו בעיתונות הכתובה שהיא עדיין קיימת וראו  אלו אירועים מהממים ובלתי צפויים  עוברים על האזור שלנו ועל המדינה שלנו. אירוע רודף אירוע , ומה שהיה בחדשות ערב לפני כן  פינה מקומו לחדשה טרייה, מרעישה, בלתי צפויה.

 

אולם בכל הנוגע לאזור שלנו, החדשות הרועמות שבאות כמעט ברצף, הן חלק משקע ברומטרי פוליטי. זאת לא איזו סופה במדבר שחולפת . זאת התפתחות בהתהוותה. אין כמעט מדינה ערבית למעט ממלכות סעודיה, נסיכויות המפרץ, מרוקו וירדן, שלא עברו (עדיין) מהפכה.   בתוניסיה החלה סדרת מהפכות. אלה עברו  ללוב, שם יש ממשל חדש, היו בחירות  והמפתיע הוא שדווקא התנועות החילוניות זכו ברוב יחסי. מצרים עברה מהפכה. לא רק שנערכו בחירות לפרלמנט ולנשיאות אלא  שהנשיא החדש הוא ממפלגת האחים המוסלמים שהיו האויב מספר אחד של השלטון הקודם. סוריה נמצאת במלחמת אזרחים, בשלבים אחרונים של מהפכה, שבה יופל  שלטון המיעוט העלאווי.

 

משום כך ממש מפליא שהציבור הישראלי והתקשורת שלו לא שואלים את השאלה: אם הווירוס הערבי מדבק -מתי הוא ייכנס למרחב הפלשתינאי. אין לצפות לשינוי כלשהו בעתיד הנראה לעין בעזה. זאת לא רק בשל השלטון הרודני של החמאס, אלא גם בשל הטעון שהחמאס נבחר  בבחירות חופשיות ,  וזה נכון.  יתר על כן לזכותו של חבל עזה עומדת העובדה שהוא בפועל לא שטח כבוש, אף שהוא במציאות נמצא במצור. לעומת זאת בכל שטחי יהודה ושומרון שולטת ישראל שליטה מלאה ותושביה נמצאים תחת כיבוש.

 

החשש לאינתיפאדה משותף לישראלים ולפלשתינאים.

 

בדיווח מירושלים כותבת הרייט שרווד לעיתון "גארדיין" הבריטי כי לפי סקרים ,  70% מכלל הישראלים צופים מרד פלשתינאי באם לא תחול התקדמות בשיחות השלום ובעקבותיהן הכרזה על הקמת מדינה פלשתינאית. לפי אותו סקר -"אינדקס סקר השלום" יותר מ- 60% הן מכלל הישראלים והן מקרב הערבים,  חושבים שקרוב לודאי שבמקרה זה תהיה אינתיפאדה שלישית. מכון ערבי ליחסי ציבור מביא נתונים שלפיהם יותר מ- 70% מקרב הפלשתינאים בגדה ובעזה מאמינים שאינתיפאדה תפרוץ אם הקיפאון המדיני יימשך.

 

לפי התרחיש של הרייט שרווד, אם הקיפאון יימשך, הפלשתינאים עשויים להכריז על עצמאות והעצרת הכללית של האו"ם תאשר זאת.  במקרה כזה  ההערכה  בקרב חוגים פוליטיים ברמאללה תהיה  שהפלשתינאים ילכו בעקבות אחיהם בארצות ערב במטרה לכפות על ישראל ועל הקהילה הבינלאומית את השינוי.  כמשקיף שסבור כי הפלשתינאים לאחר סידרת כישלונות למדו את תולדות מדינת ישראל, אפשר וגם הם יכריזו על מלחמת העצמאות. זאת בעצם תהיה מלחמת אינתיפאדה.

 

לדעת הכתבת הבריטית  ייתכן ועוד לפני העצרת של האום, לאחר "יום  הנכבה", תהיה פעילות בשטח.  לפי דיווחים מוושינגטון השבוע ,ארה"ב לוחצת על אבו מאזן שלא להעלות את נושא ההכרה בעצרת האו"ם הקרובה בספטמבר. אולם גם לפני דיווחים אלה, להערכתי, הפלשתינאים יחכו עד לבחירות, לא בישראל, אף אם אלה יוקדמו, אלא לבחירות לנשיאות ארה"ב  בנובמבר.

זאת תוך הנחה שברק אובמה יהיה הנשיא ולא מיק רומני. אבל גם הרפובליקנים בראשות מיק רומני, חרף כל הצהרותיהם הפרו ישראליות, לא יוכלו להתעלם מן העולם הערבי, בעיקר לאחר המהפך הגדול במדינות ערב.

 

בין אם התרחיש הזה יתממש ובין אם לא, אין ספק  שהקיפאון הנוכחי לא יכול להימשך. אם ההנהגה הלאומית אינה מעלה את הנושא על סדר היום, והיא כקולקטיב לא מספיק חכמה לעשות זאת, הרי שהתקשורת חייבת לעסוק בכך ולא פחות מאשר בנושא האיראני.  זאת משום שבידודה של איראן תלוי בין היתר במה שיתרחש בעולם הערבי  ולא רק בסוריה אלא גם בלבנון ובעצם בכל העולם הערבי.  מכאן שהמכנה המשותף למנהיגים הערביים המתונים ולמערב בכלל ווושינגטון בפרט, הוא הורדת הסוגיה הפלשתינאית מסדר היום הבינלאומי, וזאת אך ורק על ידי הקמת מדינה פלשתינאית, בהסכמתה של ישראל או על אפה ועל חמתה.

 

אשר לציבור, ראוי להזכיר לו  את האמירה, שגרעינה בהתבטאות  הנשיא טדי רוזוולט

  if you get them by the balls their heart and mind will follow

אם תתפוש אותם בביצים  גם הלב וגם השכל יבואו לקראתך. או לפי הסיפור המפורסם של "הפסיכיאטר והפרד" - אם הפרד יקבל זבנג רציני אוזנו תהייה כרויה. זאת,אגב, למדנו מן הערבים. גם הם היו זקוקים למקל כדי לשמוע.  הם חטפו, והם לא חוזרים על המשגים שלהם. אנו עושים זאת במקומם.

https://www.facebook.com/zvi.gill?ref=tn_tnmn

 

.

צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב