דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות השרטוט הטכני בימינו 

מאת    [ 27/06/2012 ]

מילים במאמר: 703   [ נצפה 2089 פעמים ]

המקצוע שרטוט טכני הינו אחד מהמקצועות החשובים ביותר בעולם התעשייתי והמדעי של ימינו והוא

מתפתח בהתאם להתפתחות מקצועות האלקטרוניקה,החשמל,המכונות,הבניין, אדריכלות .

משחר ההיסטוריה האדם יצר ציורים, תרשימים ,סקיצות על מגוון רחב של מצעים ובעזרת כילים שונים, החל מציור ושרטוט על חול באמצעות אצבעותיו ,דרך ענפי עץ  מפויחים על קירות מערה, או חריטה בסלע באמצעות אבנים קשות(גרניט ,צור) ודרך שימוש בחומרים מתכתיים שהתגלו לאחר מכן על לוחות עץ.

בעת החדשה השרטוט כמו הכתיבה וכמו הציור בוצעו על גבי נייר לסוגיו כאשר החלו להתקיים כללים ברורים לסוגי השרטוט בהתאם לתקנים האירופאים: ISO ותקנים אמריקאיים ANSI.

כמהנדסים או מתכננים הרוצים להציג את עבודתם ללקוחות, ליצרנים, לבעלי החברה אנו משתמשים בשרטוטים טכניים אשר מכילים את כל האינפורמציה הרלוונטית, לרכוש חומר גלם,לייצר בטכנולוגיה הנכונה(עיבוד שבבי,כיפוף פח, ריתוך, הזרקה, שיחול ועוד),לבצע רכש של קשיחים, ולדעת כיצד להרכיב.

הדחיפה הגדולה לתכנון הנדסי ובהתאם לשרטוט טכני החלה בעקבות מלחמת העולם השנייה שבה היו צריכים לתכנן ולייצר כמויות גדולות של אמצעי לחימה כגון מטוסים,טנקים ועוד. היה צורך להפיק את התכנון ושרטוט ברמה גבוהה בדרישות דיוק גבוהות לייצור המוני של המוצרים .

מאותה תקופה ועד סוף שנות ה70 של המאה ה-20 השרטוטים הוכנו בצורה ידנית על לוחות שרטוט ובעזרת סרגלי T המפורסמים, לאורך שנים אלו נכנסו מכונות שרטוט ידניות שהיו בעצם מכניזם ארבע מוטות עם משקולות איזון שנתנו למהנדס,מתכנן או שרטט יכולת ביצוע טובה יותר.אבל עדיין כל העבודה הייתה דו ממדית ודרשה רמה גבוהה מאוד של ראייה מרחבית ,הבסיס התיאורטי לבניית מוצרים (במרחב), לתכנון צנרת ומערכות מורכבות היה מקצוע גיאומטריה תיאורית או גרפיקה הנדסית.

בתקופה הזו המהנדסים במקצועות השונים: מכונות, בניין, אדריכלות היו צריכים לעבוד קשה כדי להגיע לתוצר הנכון והמדויק , כמעט לא הייתה מערכת או מכשיר שלא נעשו עליו מספר סבבים כדי לקבל את התוצר הסופי,וגם בתהליך הייצור חלו טעויות רבות כי היכולת לראות מראש את התקלות הקיימות באינטגרציה של מערכת הייתה נמוכה, לא הייתה למתכנן שום התראה או הכוונה  לתקלה הצפויה כפי שזה קיים כיום במערכות התיב"מ.

מערכות התיב"מ / סיב"מ (תכנון בעזרת מחשב, סרטוט בעזרת מחשב) הופיעו בתחילת שנות ה-80 עם תחילת הופעתם של המחשבים ובמקביל גם מכונות הייצור החלו להיות מבוקרות בבקרה ספרתית (NC) ולאחר מכן ממוחשבות (CNC). מערכות התיב"מ הגדולות שהיו פועלות על מחשב מרכזי עם תחנות עבודה ,היו UNIGRAFICS, COPUTERVISION, AUTOCAD. מבין כל המערכות הנ"ל האוטוקאד הופיע כמכונת השרטוט הממוחשבת היעילה ביותר לשרטוטים דו מימדים. השרטוט הטכני הממוחשב נתן הקלה ביכולת לבצע את השרטוט הפיזי ואלמנטים שונים כמו שדה כותרת, סימנים גרפיים, כיתוב ניתן  היה לשמור בבסיס הנתונים של המחשב וכך להפיק שרטוטים במהירות גבוהה יותר.

עדיין הביצוע הממוחשב לא נתן את היכולת לראות דברים ברמה המרחבית ולהבחין באלמנטים שונים שהם  "מאחורי הפינה", וכמובן האינטראקציה בין מספר חלקים המורכבים או מחוברים ביניהם לא אפשרה בדיקה, דבר שהצריך שוב תהליך יצור ניסיוני של דגם אחד או יותר כדי לעלות על כל התקלות. מערכות התיב"מ הדו מיימדיות התפתחו לאורך השנים והגבירו את יכולת התפוקה התכנונית והשרטוטית , כאשר גרסת אוטוקאד 14 הגיעה כבר לרמת התלת מיימד עם אופציית הwireframe .

 

תכנון ושרטוט תלת מימדי

בסוף שנות ה80 ותחילת ה-90 החלו להופיע מערכות התיב"מ התלת מיימדיות אשר נתנו יכולת הסתכלות מרחבית על המתקנים,מוצרים או מכונות שתוכננו ,המערכות הראשונות היו גדולות ויקרות מאוד ורק חברות גדולות כגון: חברת חשמל , תעשיה אוירית  יכלו להרשות לעצמן לרכוש אותן, את -הבום הגדול לשרטוט ותכנון התלת מיימדי  נתנו תוכנות שרטוט כגון PROENGINEER', SOLIDWORKS,SOLIDEDGE וכו'

המערכות האלה הותקנו על מחשבי PC החל מ-486 ו586 ועד ימינו וכיום עובדים למשל בתוכנת SOLIDWORKS 2011 המאוד פופולארית. התכנון והשרטוט שניהם ,מתבצעים במהירות רבה,יש יכולת לבדוק את כל התקלות האפשריות מראש ,לגלות מרווחים , לבצע סימולציות,לנתח את הכוחות,המומנטים לבדוק חוזק והשקיעות שיש בחלקים השונים. כיום אין כמעט צורך להעסיק עובד במשרת שרטט כפי שהיה מקובל בעבר.

השרטוטים המופקים מהתכנון התלת מימדי (מודלי) הם קשורים מבחינה מתימטית לגופים (מודלים) לכן שמשנים את המודל משתנים גם השרטוטים שלו, השרטוטים מודפסים ישירות על מסגרות(שדות כותרת) עם יכולת להציג את כל המבטים הנחוצים ,או חתכים, ואו הרכבות מפוצצות, וכן טבלאות של רשימות חלקים וכל זה בלחיצת כפתור. הדורות הבאים של מערכות המחשוב התלת מיימדיות הולכים ומתפתחים יותר ויותר עד כמעט בינה מלאכותית. כיום היכולת להפיק מוצר ,מתקן או מכשיר כלשהו במכה ראשונה -הינה סבירה בהחלט ,ונוסף לכך ניתן לבדוק את הביצוע ללא עלות גבוהה בהדפסה תלת מימדית.

 

 

גד הנדסה
design& development
projects initating


www.gad-eng.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב