דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תעתועי שער הדולר בנדלן 

מאת    [ 03/01/2008 ]

מילים במאמר: 409   [ נצפה 5055 פעמים ]

קוטג' דו משפחתי בשכונת "השמורה" בזכרון יעקב נמכר השבוע ב 1,750,000 ש"ח שהם כ- 455 אלף דולר. המחיר שהושג רחוק מהשיאים המושגים בימים אלה בזכרון יעקב ואפילו כבר לא שיא כל הזמנים לבית בשכונת "השמורה", אבל בהחלט ברמת השיא המושגת בימים אלה לבתים בשכונה. השאלה לדיון היא בכמה עלו מחירי הבתים בשכונת "השמורה" בחמש השנים האחרונות? מכיוון שהבית המדובר נבנה ע"י חברת סולל בונה כחלק מהפרוייקט המקורי, קל ללכת אחורה בציר הזמן ולחשב.

ובכן, לפני חמש שנים בדיוק, בדצמבר 2002, היתה רמת המחירים המבוקשת לבית כזה בשכונת "השמורה" בזכרון יעקב בין 300 ל 345 אלף דולר לערך, ועל פי רישומינו, עסקאות נסגרו אז ברמת ה- 280-320 אלף דולר. בואו נניח 320 אלף דולר לצורך החישוב. העסקה המדווחת, משקפת אם כן עליה של 42% במונחים דולריים.

אה, "במונחים דולריים"! מה היה שווי הדולר אז? ובכן, להזכירכם, שנת 2002 הסתיימה כששער הדולר היה 4.737 שקלים. איך סיים הדולר את 2007? כן, רק 3.846 ש"ח לאחר שרק השנה ירד בשיעור של כ 10 אחוזים. אם ננתח את עסקת הבית בשכונת "השמורה" במונחים שקליים, נמצא עליית מחיר מ 1,516,000 ל- 1,750,000 ש"ח, עליה של 15 אחוזים בלבד, המבטאת עליה ממוצעת של פחות מ 3% לשנה (2.83% ליתר דיוק) וזו עליה מתונה בלבד. המקטרגים יגידו שבהתחשב במה שקרוי "ערך הכסף", זו למעשה ירידה. גם אם נניח שעסקאות בשכונת השמורה נסגרו ברמה נמוכה יותר של כ 300 אלף דולר בשנת 2002, עלית המחירים הממוצעת שם לשנה במונחים שקליים הינה של 4.4 אחוז לערך.

קשה אכן לשים אצבע על מה היתה העליה הריאלית בערך נכסי הנדל"ן בישראל בלי שנחליט קודם לכן מהו המטבע הקובע לנו. מי שהגיע לזכרון יעקב מארה"ב לפני 5 שנים ויחזור לארה"ב השנה או בעתיד, מי שנטל הלוואה דולרית או מי שתכנית הפנסיה שלו בארה"ב, חושב כמובן בדולרים. הישראלי, נהוג לחשוב, חושב בשקלים, או לפחות כך היה נהוג לחשוב כאשר ערך הדולר בשקלים עלה בהתמדה. יותר ויותר ישראלים, נוקבים עכשיו את מחיר הבית שלהם בשקלים. בעקבות כך, אגב, הולך ומתייקר הבית שלהם העומד למכירה בעיני אמריקאים הבאים לרכוש כאן בישראל ככל שהולך ומתחזק השקל שלנו.

דומה כי השאלה המהותית של מה היתה העליה הריאלית בערך הנכסים בזכרון יעקב או בישראל תיפתר רק אם וכאשר שוב יתחזק הדולר האמריקאי מול השקל. האם יסתפקו אז המוכרים כאן באותו סכום שקלי אותו הם מבקשים עכשיו? או האם יעלו את המחיר המבוקש בשקלים במקרה כזה בין אם על ידי שינקבו במחיר שקלי אך יצמידו אותו שוב לדולר שילך ויעלה, ובין אם על ידי שינקבו במחיר חדש דולרי המשקף את הדולרים הרבים שמחירו בשקלים שווה עכשיו?

ימים יגידו!
יואב איתיאל הוא מבעלי קבוצת בראל נכסים, סוכנות הנדל"ן הדינמית והגדולה ביותר שמרכז הפעילות שלה באזור זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה , פרדס חנה כרכור, ומושבי חוף הכרמל. יואב איתיאל חזר ארצה בשנת 2002 לאחר 17 שנה בארה"ב ומאחוריו למעלה מ-20 שנות ניסיון בשיווק בינלאומי. איתיאל הוא בוגר הטכניון (1985) בארכיטקטורה ובינוי ערים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב