דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צה''ל מודה: הצבא לא מקצועי 

מאת    [ 30/12/2007 ]

מילים במאמר: 953   [ נצפה 3336 פעמים ]

רא"ל גבי אשכנזי נכנס ללשכת הרמטכ"ל עמוס כתפיים. הפלשתינים נושפים בעורפו, אסד משמיע קולות מלחמה, ואיראן ממשיכה לאיים בגרעין. אכן, האיומים הביטחוניים ניצבים עתה בראש סדר העדיפויות הלאומי, אך יחד עם זאת, אל לנו להתעלם ממשימות המט?ה הרבות הממתינות לרמטכ"ל הנכנס.

הדיון על צבא ההגנה לישראל כ"צבא העם", הוא עתיק כימי המדינה. דוד בן-גוריון ראה אז לנגד עיניו את הצורך במיצוי פוטנציאל כוח האדם הלאומי, וזאת במטרה לצמצם את הפערים הדמוגרפיים בין ישראל ושכנותיה הערביות. לשיטתו, היתה בכוחו של צה"ל היכולת לספק ביטחון, אך בד-בבד, גם לבסס מערכת אינטגרציה לליכוד שכבות העם, ולסייע למערך הקליטה.

אחרי שישים שנה, נראה שעודנה נשמעת קריאת הספק. האם בהתבסס על כל אלה, צריך צה"ל להפוך פניו, ולהיות לצבא מקצועי? או שמא עליו להמשיך ולשקף את מודל צבא העם האגדי? כקיומם של ימין ושמאל, תמיד יהיו תומכים ומתנגדים, אך אין כמו קול אובייקטיבי, פנים-מערכתי, כדי לסייע בידינו להבין טוב יותר את המציאות.

ביקורת פנימית על מקצועיות החיילים

דו"ח ביטחוני שנחתם באחרונה, מהווה זרקור מאיר עיניים על האיכות המקצועית של חיילי צה"ל ושוטרי ישראל בשירות חובה. אתר החדשות של "וואלה", פרסם לאחרונה ממצאי דו"ח חריף במיוחד, אשר נכתב על ידי יצחק שגב, מבקר המשרד לביטחון פנים של פרויקט שח"ם, שרות חובה במשטרת ישראל.

"שוטרי החובה, המהווים כמחצית משוטרי הסיור הפועלים מטעם המשטרה, מתקשים לעמוד בתנאי לחץ, מה שמוביל למצב אבסורדי בו נאלצים השוטרים הבוגרים לטפל בצעירים - ולא באירוע שהוזעקו לטפל בו", נקבע בדו"ח. המסקנה המרכזית של מחבריו, קובעת כי "רוב המתגייסים שצה"ל מפנה לשירות במשטרה אינם מתאימים לתפקיד, ומחלישים את המשטרה".

המבקר, שבחן את אופי התנהלותם של שוטרי החובה, קבע כי שוטרי שח"ם מפעילים פעמים רבות שיקול דעת שגוי, "הנובע מגילם הצעיר, חוסר בגרות נפשית וחוסר נסיון". בשל כך, הדגיש שגב, "נפגעים באופן חמור השירות לאזרח, כושר ההרתעה של המשטרה, תדמיתה ואמון הציבור בה".

הדו"ח מוסיף וקובע כי "איכות החיילים הנשלחים לשירות משטרתי דומה ותואמת את איכות החיילים המבצעים תפקידים דומים בצבא". והנה, מבלי שאמר דבר, אמר המבקר את הכל. מסקנותיו ביחס לשוטרי שח"ם אינה שונה ממסקנות מקבילות באשר לחיילי צה"ל. על כך לא יעיד שגב עצמו, כי אם דווקא דובר צה"ל אשר כתב בתגובה כי "איכות החיילים הנשלחים לשירות משטרתי דומה ותואמת את איכות החיילים המבצעים תפקידים דומים בצבא".

הנה כי כן, צה"ל עצמו טוען כי חייליו אינם מקצועיים דיים. בעוד הוא קורא את מסקנות הדו"ח, מבין את הטענות הקשות, לומד את קולות הביקורת כנגד מקצועיות השוטרים המתגייסים בשירות חובה, קובע צבא ההגנה לישראל כי אין כל הבדל בין אלה לאלה. החייל המתגייס לצה"ל הוא, אכן, אותו החייל המופנה למשטרה.

למבקר היו בסוף הדברים שתי המלצות עיקריות. הראשונה: "לפעול בכל האמצעים" כדי להגדיל את תקציב המשטרה ולאפשר לה לגייס שוטרים בוגרים, המתאימים לתפקידים. דגש הדברים הינו על "מועמדים המתאימים לתפקיד". בנוסף לאלה, ממליץ שגב כי משטרת ישראל תוכל למיין בעצמה את המועמדים לשח"ם.

גיוס חובה או מיון רשות?

הדו"ח הביטחוני האחרון, מהווה אפוא שינוי כיוון היסטורי בדרך החשיבה הצבאית. בפעם הראשונה, קובע דו"ח פנימי בגלוי, כי ישנן מחלקות בהן חיילי צה"ל אינם יכולים לתפקד כראוי. נראה כי היגיון רב בדברים. אין זה מפליא שעלולות לצוץ בעיות כאשר מגייסים צעירים בני שמונה-עשרה ומקנים להם אישורי כניסה למתחמים סודיים - דבר שלא יעלה על הדעת במסגרת תפקוד השב"כ או המוסד - או כאשר נותנים לחלקם לעסוק בעבודות מטה כשהם חסרי ניסיון, וכאשר מסגרת המיונים לקורסי קצינים קפדנית הרבה פחות מבעבר.

בשיחה שקיימנו עם כמה קצינים בכירים בצה"ל, קיווינו ללמוד, ולו מעט, על נקודת מבטם באשר למקצועיות חייליהם. כמובן, לא כולם מסיכימים עם המסקנה כי צבא העם אינו עוד אפקטיבי. אך יחד עם זאת, מעניין לשמוע על ניסיונם האישי. "הרבה פעמים אני מוצא עצמי מתעסק בבעיות בריאות, ת"ש, עם חיילים שלא מגיעים לשמירות, עם בעיות התנהגות חמורות - וזאת במקום לעשות עבודה מהותית", אמר אחד מהם. "אנחנו מתעסקים יותר בגננות וברדיפה אחר חיילים מאשר בייעוד הצבאי שלנו", הוא הלין.

לצד הדברים הללו, יש אמנם לומר דברים בבירור: חיילי צה"ל הם הדור הצעיר הטוב ביותר. הם מקריבים עצמם, נותנים מגופם, נפשם, כוחם. הבעיה אינה טמונה בהם. כלל וכלל לא. בזאת, אני מקבל את כל סיסמאות הציונות המוכרות. אלא שרמתם המקצועית של החיילים אולי אינה טובה מספיק.כך לדוגמה, קבעו דוחות ביקורת רבים, כולל של צה"ל עצמו, כי חיילים בני 18, העומדים במחסומים, אינם מבצעים תפקידם כראוי "בשל גילם הצעיר וחוסר הכשרתם". במסגרת זו, צוין כי רבים מהם אינם יודעים כיצד להתנהג אל מול האוכלוסייה המבוגרת. זו כמובן, אך דוגמה נוספת. האם במסגרת גיוס החובה אנו משלמים מחיר של מקצוענות?

על כך אין תשובה ברורה, ולא אנחנו כאן כדי לקבוע. ואולם, מה שברור הוא, שצה"ל אינו יכול עוד להתחמק מהתמודדות ישירה, עיקשת, מול האתגר הפנימי שלו. אחרי הכל, את מסקנות הדו"ח החריף כתבו אנשי ביטחון, חברי מערכת.

לא הראשונים להציע

כבר לפני ארבע שנים קבעה ועדה פנימית בצה"ל כי יש לשנות באופן דרמטי את מדיניות הגיוס ותנאי השירות של החיילים הסדירים. הוועדה שמונתה אז על ידי ראש אכ"א, אלוף גיל רגב, ובראשה עמד ראש אכ"א לשעבר, האלוף (מיל') גדעון שפר, קבעה כי חלק מבני ה-18 לא יגוייסו לצה"ל ויישלחו לשירות אזרחי. מנגד, הוצע: שכר חיילים בשירות חובה יועלה באופן חד. "הצבא יגייס רק את מי שהוא באמת זקוק לו כדי לא לשלם משכורות מיותרות", אמרו אז בכירים. "ההמלצה", אומר קצין בכיר בצה"ל, "היא אמיצה, נכונה ותביא להתייעלות, אבל גם תעורר בוודאי מחלוקות רבות".

אחד מחברי הוועדה צוטט אז באומרו כי "הצבא עשה תפקיד חשוב מאוד בשנות ה-50: קליטת העלייה היתה קריטית לקיום המדינה ולאינטגרציה עם העולים החדשים. מאז עברו 50 שנה, והנושא כבר אינו רלבנטי. היום צה"ל צריך להיות רק צבא שמגן על המדינה. עבור כל שאר התפקידים יש משרדי ממשלה, כמו חינוך ורווחה. זה איננו תפקידו של צה"ל".

מאז ועד היום חלפו ועברו ארבע שנים. נראה כי דווקא עכשיו, עת שינויים ומהפכות פנימיות בצה"ל, עת ניתוח לקחי מלחמה וגיבוש אסטרטגיה רחבה לעתיד, מוטלת על הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, החובה לעסוק בנושאים שבמוקד היחסים העדינים שבין חברה וצבא. עליו לבדוק, לבחון, לגבש דעה, להסיק מסקנות.האם נאמר בלב שלם כי המצב הנוכחי משביע רצון?
מאת: יוסי עבדי.
פורסם לראשונה באתר אומדיה: http://www.omedia.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב