דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ערעור במשפט פלילי על ידי עורך דין פלילי 

מאת    [ 18/04/2012 ]

מילים במאמר: 662   [ נצפה 1965 פעמים ]

הקדמה: מוסד הערעור בישראל מושתת על עיקרון הגישה לערכאות. המחוקק הישראלי דוגל בערך של להעניק לאדם את יומו בבית המשפט ולאפשר לו למצות את ההליכים נגדו עד תום. להגשת ערעור ע"י עו"ד פלילי יתרונות וחסרונות, כאשר החיסרון המרכזי הוא פגיעה בסופיות הדיון. עם זאת, הגישה הרווחת היא כי מוטב לאפשר לאדם למצות את ההליכים בעניינו, מאשר להביא לפגיעה אפשרית בצדק, גם אם במחיר של פגיעה בסופיות הדיון.

מהו ערעור?

ערעור על ידי עו"ד פלילי מהו? ערעור הוא בחינה מחודשת של החלטת הערכאה הקודמת בעניין מסוים. ישנן החלטות בהן לא ניתן להגיש ערעור באופן אוטומטי, כגון החלטות "טכניות", אלא יש לבקש רשות ערעור ורק לאחר מכן ניתן יהיה להגיש את הערעור עצמו.

מדוע כלל הוטמע מוסד הערעור בדין הישראלי? יש לזכור כי חסרונותיו של מוסד זה גדולים- הוא פוגע בסופיות הדיון, כלומר, אדם שקיבל פסק דין במשפטו, אינו יכול להסתמך על פסק דין זה אלא עד לאחר תום התקופה בה ניתן להגיש ערעור, ואם הוגש הערעור במועד, לא יוכל להסתמך על פסק הדין שניתן לטובתו אלא רק במידה וערכת הערעור דנה בערעור והותירה את פסק הדין המקורי על כנו, תהליך המתמשך לעיתים שנים.

ערעור אף יוצר פעמים רבות עינוי דין לצד המערער ולצד המשיב ("המשיב" הוא מי שניתנה החלטה לטובתו בערכאה הראשונה), משום התמשכות ההליכים בעקבות העומס הרב על בתי-המשפט.

ערעור אף גוזל משאבים רבים למימון ההוצאות המשפטיות משני הצדדים- הצד המערער והצד המשיב. בערכת הערעור במשפט פלילי למשל, מומלץ לשכור שירותיו של עו"ד פלילי בעל רמה מקצועית גבוהה, ממשרד עורכי דין בישראל, שכן ההחלטה בערעור תהיה ההחלטה הסופית בתיק (למעט מקרים חריגים בהם ניתן יהיה לבקש "דיון נוסף" או אף משפט חוזר) ומכאן חשיבותה.

העיקרון המנחה של מוסד הערעורים

אם כן, על אף חסרונותיו המשמעותיים, מדוע אפשר המחוקק הישראלי את זכות הגשת הערעור על החלטות שונות של בתי המשפט?
העיקרון המנחה של מוסד הערעורים הוא עיקרון הגישה לערכאות. במילים אחרות, המחוקק הישראלי מכיר בחשיבות שבלהעניק לאדם את "יומו בבית-המשפט".

משפט המתנהל בבית משפט השלום, ניתן לערער על פסק דינו בפני בית המשפט המחוזי, ועל החלטת בית המשפט המחוזי ניתן לערער לבית המשפט העליון. ישנם מקרים כאמור, בהם לא ניתן יהיה להגיש ערעור באופן אוטומטי, אלא יהא על המבקש להגיש ראשית בקשת רשות ערעור.

עיקרון נוסף המנחה את מוסד הערעורים, הוא הענקת עידוד לערכאה השיפוטית הראשונה לבצע מלאכתה נאמנה ולהעניק פסק דין מנומק ומושכל, שכן על פסק דין שכזה יקשה על מבקש הערעור לערער, ועניינו יסתיים, ומאידך, בית המשפט שהעניק את פסק הדין יזכה ליהנות ממוניטין והערכה מקצועיים, כמי שמצליח לקיים משפט צדק ולסיים עניינו של אדם בערכאה אחת בלבד.

ערעור במשפט פלילי

בערעור פלילי, ניתן לערער גם על עצם הרשעתו או זיכויו של אדם, וגם על גובה העונש שנגזר עליו.

חשיבות הערעור במשפט הפלילי גדולה מאוד. ערעור פלילי המוגש על ידי עו"ד פלילי עשוי לקבוע באופן סופי אם אדם העומד לדין יכלא בבית האסורים או יצא לחופשי, אם יוטל עליו קנס אם לאו וכו'. הגשת ערעור על ידי עו"ד פלילי צריכה שתעשה תוך התחשבות בכך שערכת הערעור לרוב לא דנה בשנית בראיות שהובאו בפני הערכאה הראשונה, אלא בסוגיות משפטיות כגון הנמקת הכרעת הדין וגזר הדין.

במקרים נדירים, במקרה שהתגלה ראיה חדשה שלא ניתן היה להביאה בפני הערכאה הראשונה, ערכת הערעור תחליט לגבי אותו מקרה, האם ישנו מקום לדון מחדש בראיות שהוצגו.

בע"פ 6411/98 מנבר נ' מ"י, נקבע כי ערכת הערעור יכולת מועטה להתערב בממצאים העובדתיים שנדונו בפני הערכאה הראשונה, זאת בשל אופן ניהול ההליך בערכאה הראשונה על ידי ניהול חקירות עדים להתרשמות בית המשפט.

כיצד מוצאים עו"ד פלילי – > אינדקס עורכי דין הוא פתרון אחד, סנגוריה ציבורית הוא פתרון נוסף. פניה לסנגוריה הציבורית יכולה גם היא לאפשר דרך נוחה לאיתור עו"ד פלילי.

לסיכום, מטרת הערעור על ידי עו"ד פלילי הינה מתן אפשרות לאדם למצות את ההליכים נגדו, וזאת על אף התמשכות ההליכים לה גורם הערעור. בערעור לרוב לא נדונה מחדש התשתית העובדתית לפסק הדין המקורי, אך במקרים חריגים ערכת הערעור עשויה לדון במהימנות עדים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב