דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סגנונות למידה וסוגי אינטליגנציות ככלי עזר לתלמידים לקויי למידה בלמידת השפה האנגלית 

מאת    [ 03/04/2012 ]

מילים במאמר: 379   [ נצפה 3851 פעמים ]

המידע בדבר סגנונות הלמידה השונים וסוגי האינטליגנציה הרבים בקרב בני האדם אינו חדש. ניתן למצוא מאמרים ומחקרים רבים בנושא. למעשה, המידע רב מאד ולעיתים יכול לבלבל. במאמר זה אתייחס להוראה בשילוב של שתי התפיסות. מאחר ובית הספר לאנגלית, אותו אני מקימה כעת, יעסוק בעיקר בהוראה באינטרנט לתלמידים לקויי למידה, הרי שהתייחסותי תהייה בעיקר להוראה במדיה זו. הדברים  שאכתוב פה טובים ליישום הן ללומדים בעלי לקויות שונות והן ללומדים הנחשבים "רגילים".

התפיסה הראשונה מתייחסת לוריאציות של 4 סגנונות למידה. הרעיון, שידוע באנגלית בכינוי "4mat" פורסם ע"י הפסיכולוג דיויד קולב ופותח מאוחר יותר ע"י דר' ברניס מקארתי.

להלן סיכום כללי של רעיונם:

1. השואל – מדוע?

מקשיב, חושב, אוהב סיעור מוחות ושיתוף אחרים בדיון על נושא נתון.

2. השואל – מה?

מתבונן, מנתח, "מקטלג" ומפתח תיאוריות מתאימות.

3. . השואל – איך?

מנסה, מתנסה ומשפר.

4. השואל – מה אם?

משנה, מתאים, לוקח סיכונים ויוצר/מייצר.

במאמריה של מלודי רוזנפלד היא מאפיינת את 4 הלומדים (בהתאמה) כ- "חדשניים", "אנאליטיים", "הגיוניים" ו- "דינמיים".

 

התפיסה השנייה, בנוגע לסוגי האינטליגנציה שונים, פותחה ע"י ה. גרדנר. לפיה, הסוגים הם:

לשונית – המתבטאת ביכולות הקשורות בשפה –דיבור, כתיבה, האזנה וקריאה.

חזותית-מרחבית – מתבטאת ביכולת להתמצא במרחב ו"לשחק במרחב" (ניווט, משחקים המצריכים חשיבה קדימה ומרחב פעולה).

מוזיקלי – מתבטאת בכל הקשור ליצירה מוסיקלית.

לוגית-מתמטית -  מתבטאת ביכול לפתור בעיות מספריות ולוגיות.

גופנית-תנועתית- מתבטאת בצורך להפעיל את הגוף ובשליטה בתחומים הקשורים בזה (מנתחים, רקדנים). יש הקוראים לזה אינטליגנציה "קינסתטית".

תוך-אישית – מתבטאת ביכולת להבין ולנתח את עצמי ואיך אני צריך/ה להתנהג.

בין-אישי – מתבטאת בהבנת רגשות הזולת והיכולת ליצור עמו/ה קשר בהתאם לצרכיו/ה.

נטורליסטית-סביבתית – מתבטאת ביכולת להבין ולנתח את הסביבה ולפעול בהתאם ("חכמת חיים").

 מעניין לבדוק כיצד ניתן ליישם את כל הנ"ל במסגרת הוראה/למידה באינטרנט. יש שיאמרו, למשל, שלא ניתן להתאים למידה במחשב לצורך בתזוזה פיסית. אחרים יאמרו שיש לכתוב מערכי שיעור לכל אחד מן הנ"ל.  לעניות דעתי זה פחות פרקטי.  נראה שהדרך הטובה יותר היא לשלב בין הדברים. לנסות להכניס תוכן "בינתחומי" בכל אחד מן הסגנונות שפותחו ע"י קולב ומקארתי ולקוות שהתלמיד יוכל להזדהות עם החלק שמדבר אליו ולהיתרם ע"י כך – לבנות מערך הדרכה המשלב הסברים, דוגמאות, צלילים ותרגול יחידני, תוך כדי מתן אפשרות לביטוי של יחיד בתוך קבוצה (כמו בפורום, למשל) שיוכל, מצידו להיתרם על ידי המורה/מדריך ומתוך התגובות, ההערות וההארות של לומדים נוספים שישתתפו בפורום.

 

נורית בן דוד ארז - אנגלית בית ספר ברשת


Englishnetschool.com


מורה כ- 10 שנים. מתמחה בהוראת אנגלית לאנשים עם ליקויי למידה.


מנהלת ומייסדת את בית הספר לאנגלית ללקויי למידה דרך האינטרנט - http://www.Englishnetschool.com .


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב