גישור בביטוח לאומי?
המוסד לביטוח לאומי אמור לבטח את הציבור. הביטוח הלאומי- הינו נציג הציבור, המוסד שכולנו נזקקים לו עכשו או נזדקק לו בעתיד. המצב כיום למרבה הצער הוא כי אדם לדוגמא שעומד להופיע בפני ועדה רפואית או נזקק לשירות כלשהו במוסד לביטוח הלאומי, במידה ומחליט לגשת לבדו ולא לוקח עו"ד שייצג אותו, לעתים נמצא בבעיה.
הצרכן הממוצע של המוסד לביטוח לאומי מגיע מהקבוצה הכי חלשה באוכלוסיה בארץ. מדובר באנשים הזקוקים לשירות נגיש. כאשר הם מנסים לקבל עזרה הם עוברים ייסורים רבים ובדרך הם נתקלים בכל החברות הצצות כפטריות לאחר הגשם, שעוד טורחות לקחת מהמסכנים האלה כסף ולהבטיח להם הבטחות.
לצרכן הממוצע מגיע לעבור כמה שפחות בירוקרטיה, מגיע לו לקבל יחס אנושי, מגיע לו לקבל מענה לשאלותיו הרבות. מי שצריך ללכת לקראת האדם הנזקק- זה המוסד לביטוח לאומי בעצמו.
על הפקידים לעזור לאדם הפשוט הפונה למצות את זכויותיו ולא להכביד עליו.
אדם ממוצע הפונה, אינו מודע לזכויותיו ובדרך כלל לא יודע מה מגיע לו. מצבו הנפשי, הפסיכולוגי, כל כך ירוד, שלעתים קרובות אינו יודע יוזם חיפוש המידע אודות זכויותיו.
אחת הבעיות היא שאינו מקבל תשלומים רטרואקטיביים. לעתים תשלום לשנה אחורה, לעתים לחודש אחד ולעתים כלל לא.
נכון, הרבה שינויים קורים לאחרונה בביטוח הלאומי. יש תיקונים בחקיקה ובתקנות וצפויים עוד.
אולי אחד השינויים יהיה שהמוסד לביטוח לאומי יזום ואף יפנה בצורה אקטיבית לאנשים וידווח להם על זכויותיהם.
אולי אחד ההליכים שצריך לאמץ הוא גישור- במטרה לסייע לצדדים- שהם מצד אחד האדם הפשוט ומהצד השני המוסד לביטוח לאומי- לתקשר ביניהם.
הגישור הוא תהליך ליישוב סכסוכים ומחלוקות בהסכמה ובדרכי שלום.
בתהליך זה, מגשר מוסמך וניטראלי מסייע לצדדים לנהל ביניהם משא ומתן, במטרה להגיע להבנות משותפות ולהביא לסיום הסכסוך. למגשר אין סמכות להכריע בהליך הגישור. תהליך הגישור סודי, מהיר ועלותו נמוכה. המגשר- כמתווך תקשורת יכול בהחלט להיות האדם הניטראלי, אשר ישקף לצדדים ויסייע בקידום אי ההבנות.
יש הרבה אלימות שנגרמת עקב הרגשת התסכול של האנשים הבאים למוסד לביטוח לאומי וחשים כי לאף אחד לא אכפת מהם. יתכן ושיתוף אדם ניטראלי בחלק מהפגישות יביא את השינוי.
אולי אתה הקורא מאמר זה תהיה יוזם ותוכל להשפיע.
אז למה אתם מחכים?
בואו לדבר גישור ואם מדובר על נושאים רפואיים- בואו לדבר גישור רפואי.
הכותבת הינה אחות מוסמכת, בעלת תואר שני, מגשרת ועורכת דין- מייסדת ומנהלת מרכז לגישור.
אירית אבישר, B.A LLB M.A מגשרת ועורכת דין אם ל 3 ילדים עוסקת במחקרים קליניים, בגישור רפואי ובעריכת דין. ניתן ליצור עמי קשר בטלפון 0544-222786 href="mailto:iritavisar@gmail.comiritavisar@gmail.com">">iritavisar@gmail.com
www.gishurrefui.co.il