דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצעות מהותיות למאבק בתאונות דרכים 

מאת    [ 13/02/2012 ]

מילים במאמר: 412   [ נצפה 2372 פעמים ]

תאונות הדרכים הם בגדר רעה חולה קשה ביותר בחברה הישראלית. הנהג הישראלי הינו לחוץ, עצבני וממהר. דומה כי הוא מחפש מוצא לתסכוליו הרבים על הכביש. תסכולים אלו מביאים פעמים רבות לתאונות קטלניות.

   הגורם האנושי הינו מרכזי. מתחים וחרדות, חם או גשם, תסכולים ועצבים מעלים את מפלס התאונות. גם תשתית הכבישים הלוקה ומספר הרכבים המצוי בעלייה מתמדת אינם מסייעים להפחתת נגע התאונות. ודאי שיש מקום לשיפור הכבישים ולהקמת תשתיות תעבורתיות דוגמת רכבות תחתית או פרברים. עם זאת, ניתן להציע מספר צעדי מדיניות פשוטים אשר אינם עולים ממון רב למשק אך תרומתם תהא רבה וממשית בהצלת חיים.

   תאונות הופכות קטלניות במקום בו מתנגשים גורמים בלתי שווים: משאיות ואוטובוסים עם מכוניות; מכוניות עם הולכי רגל ורוכבי אופניים. על כן יש לחשוב על אפיקים שיביאו להפחתת סיכויי המפגש בין גורמים לא שווים ולהגברת הזהירות. ניתן, למשל, לחתור לכך שמשאיות מובילות מטען תסענה בין השעות הפחות עמוסות, מהשעה חמש אחה"צ ועד שש בבקר. יש צורך בהחלטה אמיצה ובנכונות לאכפה. צעד זה יביא לכך שהכבישים בשעות העומס יהיו נקיים מהגורם הקטלני ביותר.

   באשר לאוטובוסים, יש להוציא הוראה חד משמעית כי כל נהג המעורב בתאונה יושעה מעבודתו עד שתובררנה סיבות התאונה. אם נמצא הנהג אשם, יש להעבירו מתפקידו לעבודות אחרות. חברות האוטובוסים נוהגים קולא רבה, רבה מדי, כלפי נהגיהן.

  יש להגביר את המודעות למעבר בטוח במעברי חצייה. הבעיה היא שמעברי החצייה רחוקים מלהיות בטוחים. על כן, יש לפעול באפיקי פעולה מקבילים: הגברת החינוך לחשיבות מעברי חצייה בגנים ובבתי ספר בכל הרמות והעלאת המודעות לנושא באמצעות כלי התקשורת השונים; הקצאת כוח אדם לאכיפה ופיקוח על מעבר בטוח; וכן ענישת אלו הנמנעים לעצור להולכי רגל במעברי חצייה. חוששני שמדובר ברב אוכלוסיית נהגי ישראל המסרבים לקבל עקרון המקובל בארצות רבות. ראייה זו תדרוש סדר עדיפויות אחר: הפקחים הנשלחים עתה לתור אחר מתן דוחות חניה ישלחו לאבטח מעביר חצייה. חיים הינם חשובים יותר מכסף.

   באשר לרוכבי אופניים, יש לאסור חד משמעית שימוש בווקמנים בעת נסיעה. הללו מונעים מהרוכבים שימוש באחד החושים החיוניים ביותר להתנהגות בכביש, חוש השמיעה, והאזנה למוסיקה עלולה להאפיל על התמקדות בתנועה והצורך בזהירות. זהו צעד פטרנאליסטי חיוני ממש כשם שחיוני לחייב רוכבים לחבוש קסדות ונוסעים ברכב לחגור חגורות בטיחות.

   באמצע שנות השמונים הוחלט לחייב את נהגי ישראל לחגור חגורת בטיחות. החלטה זו, שהיום הינה חלק מהווי החיים בארץ, דרשה תעוזה רבה שכן חששו שהציבור לא יעמוד בה ואף יבקש לנקום בממשלה שתביא עליו את הגזירה. מחקרים בעולם ובארץ הוכיחו כי צעד קטן זה הביא ומביא להצלת חיים רבים. אין לי ספק כי הצעדים שפירטתי לעיל יסייעו בהורדת נגע התאונות. צריך להחליט, ומהר.

 

בברכה

רפי כהן-אלמגור
http://almagor.blogspot.com



Website: http://www.hull.ac.uk/rca>


Twitter: @almagor35




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב