דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה ההבדל בין תפיסת עולם ריאלית לתפיסת עולם הומניסטית? 

מאת    [ 17/11/2011 ]

מילים במאמר: 582   [ נצפה 4400 פעמים ]

מה ההבדל בין תפיסת עולם ריאלית לתפיסת עולם הומניסטית?  

 

 

תפיסת עולם ריאלית

 

תפיסת עולם ריאלית היא תפיסת עולם שמרנית, הישגית ומסורתית ששמה את הדגש על מחוייבות, תפקידים, פרפקציוניזם, סדר, איפוק, ויתור על העצמי ומשמעת מאוד גדולה במטרה להגיע להישגים ולמעלה הסולם החברתי.

 

תפיסת עולם ריאלית דומה מאוד לתפיסה הדתית. היא שמה את האדם בצד, ואת התפקיד והמחוייבות במרכז. קודם כל נמצאים החובות, המאמץ, התחרות והמסגרת ורק אחר כך, אם בכלל, הזכויות האנושיות או ההנאות הפרטיות. 

 

 

 

האחריות והמחוייבות מעל לכל

 

אנשים בעלי תפיסת עולם ריאלית אינם רואים את עצמם, אלא הם רואים את התפקיד שלהם בחיים או את התפקיד שמצופה מהחיים שלהם. להיות אנשים אחראיים, להיות הורים טובים, להיות אנשי מקצוע מצויינים, להצליח, להשיג ולהתקדם - כמו כולם.

 

אנשים כאלה אינם מכירים באמת באני הפרטי שלהם. האני הפרטי הזה אינו חשוב להם כל כך אלא הוא בעצם די שולי בעיניהם. החופש האישי, הביטוי הייחודי, השחרור ממחוייבות ואחריות - כל אלה אינם נתפסים כדבר לגיטימי או אפשרי, ולכן הוא נזנחים או מוסטים הצידה לטובת הערכים החברתיים המקובלים של הצלחה, התקדמות, הישגיות ותחרות.   

 

 

 

תפיסת עולם הומנית

 

תפיסת עולם הומנית אינה שמה את הדגש על המחוייבות וההישגיות אלא על החופש האישי והאושר הפרטי. בתפיסה ההומניסטית והרומנטית, האדם הוא במרכז והצרכים שלו קודמים לכל.

 

האדם אינו חייב להיות פרפקט, הוא אינו חייב להיות הכי אחראי בעולם, הוא יכול לוותר לעצמו, לזרום, לשלב בין דברים, לעשות מה שטוב לו, לפעמים במחיר ויתורים מסוימים. תפיסת עולם הומניסטית היא תפיסת עולם מאפשרת, רכה, זורמת, אינטואיטיבית וספונטנית. היא אינה תפיסה של שחור ולבן אלא של כל מגוון הצבעים, תפיסה שבה בעצם הכל אפשרי, והכל יכול להשתלב - אם רק רוצים ומוכנים להתגמש, להיות יצירתיים ולפתוח מעט את הראש.

 

 

 

האושר של הפרט מעל לכל

 

עבור אנשים בעלי תפיסת עולם הומנית - אין משמעות לחיים אם הם רצף ארוך בלבד של תפקידים ומחוייבות. הומניסט הוא אדם שאינו מחשיב את התפקיד כפי שהוא מחשיב את האנושי שבו ושבאחרים.

 

הוא אינו מוכן להקריב את עצמו ולפגוע באושרו בשביל תפקיד או כסף. הוא אינו מוכן שיגבילו או יצמצמו את מרחב הנשימה שלו רק בגלל שאלה דרישות החברה או הנורמה המקובלת, והוא אינו מוכן להיות קשיח ונוקשה רק כדי להצליח או לעשות את הרושם שהוא חזק. במקום זאת, הוא מוכן לוותר ולהקריב חלק מהזכויות שלו, ובלבד שיאפשרו לו "לנשום" את החיים ולנוע בהם בצורה גמישה ולא דתית.

 

 

 

לינריות והיגיון מול אקלקטיות ושילובים

 

השקפת העולם הריאלית פועלת בעצם בצורה לינארית והגיונית מאוד. היא מתפתחת מדבר לדבר ולא בצורה מקבילה או מסונכרנת. לעומת זאת, ההשקפה ההומנית משלבת בצורה אינטואיטיבית בין דברים כך שלכל דבר יש את המקום היחסי שלו וכולם בסופו של דבר משתלבים בצורה כלשהי לכדי מהות שלמה אחת. 

 

בגישה הריאלית הערכים הם מוחלטים ולכן הם אינם עומדים באותה דרגה של חשיבות. בגישה ההומנית הערכים הם שווים ויחסיים, כלומר שום דבר אינו גובר על שום דבר, וכך ניתן לשלב בין דברים. בגישה הריאלית דברים מסוימים גוברים על אחרים ולכן הם מבטלים אותם. לדוגמה, בתפיסה הריאלית נישואים זו בחירה לכל החיים שאסור לבטל אותה ויש להתחייב אליה גם כשקשה מאוד ואילו בתפיסה ההומנית ניתן להתגרש כי הכל יחסי ואם לא טוב אז מותר למצוא שילוב אחר שיעבוד טוב יותר.

 

 

וטיפ לסיום: תפיסת עולם ריאלית היא תפיסה נוקשית וברורה. תפיסת עולם הומנית היא תפיסה גמישה וזורמת. ככל שאדם הופך להיות בעל תפיסת עולם ריאלית יותר - כך הוא יראה את כל העולם כעולם תחרותי, ציני, אינטרסנטי וצר. לעומת זאת, ככל שאדם מגדיל את המקום ההומני והאנושי שבתוכו - כך הוא מושך לחייו יותר ויותר אנשים הומניים, רגשיים ואנושיים כמותו - כי דומה מושך דומה.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב