דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסכסוך במשפחת בירן - האם תכנון לקוי של העברת הנכסים לדור הבא? 

מאת    [ 15/11/2011 ]

מילים במאמר: 434   [ נצפה 2578 פעמים ]

בעולם העסקים מקובלת האמירה כי "הדור הראשון בונה, הדור השני מפתח ואילו הדור השלישי הורס". אמירה זו בדרך כלל נכונה כיוון שבין בני הדור השני עדיין יש יחסי קירבה ומשפחה הדוקים ואילו בדור השלישי יחסי הקירבה בין האנשים אינם חזקים מספיק ולכן "העסקים" והרצונות האישיים גוברים על יחסי הקירבה ומביאים להרס העסק המשפחתי.

 

על פי הפרסומים בעיתונות במשפחת בירן, המריבה מתרחשת עוד לפני שהדור הראשון עצם את עיניו, אך נראה שניתן להאשים בכך רק את הדור הראשון עצמו – מר שרגא בירן. על פי הפרסומים, בנו של שרגא בירן, אשר מחזיק ב-20% מן האימפריה המשפחתית התחיל לחשוד באבא שלו, כי הוא אינו מגלה את כל עסקיו וכי השקיפות העסקית אינה מלאה. שרגא בירן חילק עוד בחייו את "הירושה", תוך מתן 20% מן האימפריה לשלושת ילידיו ובכך למעשה טמן את המוקש הראשון לסכסוך שהתגלע עכשיו.

 

עו"ד אריה ליבוביץ, מן המומחים המובילים בישראל בתחום ניהול נכסי משפחות והעברתם לדור הבא, ונשיא חברת הנאמנויות הבינלאומית, ocean, מציין, כי אנשים אמידים רבים טועים לחשוב, כי אם הם רוצים "לבנות" את ילדיהם כמנהלים של העסק המשפחתי עליהם להעביר חלק מן הירושה – העסק, עוד בחייהם לבעלות ילדיהם. אלא שהמדובר בטעות שלא ניתן לחזור ממנה לאחור. למעשה פעמים רבות מעשים אלו הם המקור לסכסוכים משפחתיים גדולים, כיוון שהילדים סבורים שהאבא כבר זקן, לא מעודכן ולמעשה פוגע פעמים רבות בעסק. עו"ד ליבוביץ מציין שגם אם קיים רצון להבטיח לבן חלק מן הירושה עוד בחייו של בעל העסק, זאת בכדי לתת לו הרגשת שותפות והרגשה כי הוא בונה את העסק עבור עצמו. הרי שעדיף להשאיר את האפשרות לשלוט בנכסים אלו בידיו של המוריש עד ליום מותו. כך לדוגמא, פתרון פשוט יכול להיות, שימוש בנאמנות או ישות משפטית הדומה לה. כך לדוגמא, איש עסקים אמיד הסבור שבכדי למנוע סכסוכים משפחתיים עליו להעביר לפחות חלק מן הבעלות בעסק לילדיו, הרי הוא יכול להעביר את המניות של העסק לידי נאמנות, אשר מקבלת הוראה להעביר את המניות לילידיו רק לאחר מותו. הוראה זו יכולה להיות גם בלתי חוזרת. בדרך זו, מקבלים הילדים וודאות באשר לחלקם בעסק המשפחתי לאחר מות האב – המוריש, אך כל ימי חייו של אותו אדם, הוא עדיין נותר בעל השיטה במניות אלו ובעסק שלו ואינן הוא נדרש לחשוש מסכסוך משפחתי.

עוד מוסיף ליבוביץ, עי העברת עסק לדור הבא, ללא תכנון מראש אינה מהלך פשוט וחלוקת מניות/אחוזים סתמית בין היורשים עשויה גם היא להביא לפגיעה קשה ביכולתו של העסק להצמיח פירות לשאר בני המשפחה בדורות הבאים. לא לכל ילד קיים הרצון ו/או הכישרון לנהל את העסק המשפחתי וניהול משותף עשוי להביא ליצירת סכסוכים שיקרעו את המשפחה. תכנון נכון של העברת העסק המשפחתי על ידי שימוש בכלים משפטיים וחברתיים שונים, צפוי לפתור את כל הבעיות הללו.

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב