דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כן המנהל! 

מאת    [ 27/09/2011 ]

מילים במאמר: 673   [ נצפה 2746 פעמים ]

או, האם עסקים קטנים יכולים להתאים את עצמם לניהול פיננסי בעולם ה"תובנה העסקית"

3 בפברואר, 2011

 האם חשבתם פעם למה עסקים קטנים נפתחים ונסגרים חדשות לבקרים? (כ- 40 אלף עסקים קטנים ובינוניים נסגרים בישראל מידי שנה!1) האם עלה בדעתכם כיצד עסקים גדולים שומרים על יציבות? איך יודעים הם, כבר היום, מה יהיה הרווח ברבעון הקרוב, בחציון, בסוף השנה? האם הצלחתם להבין על מה ההתרגשות הגדולה, אם עסק מסוים "פספס את תחזיות האנליסטים" על הרווח הגולמי באחוז בודד? וכיצד יודעים האנליסטים הללו כמה העסק ירוויח, לכל הרוחות? אולי ה"רוחות" הללו, ולו החלשים ביותר, הם הסממן הבולט ביותר. אולי הם האות החשוב ביותר. ואם כך, כיצד מזהים אותם וכיצד ניתן להתמודד איתם, אם בכלל?

הקמה של עסק חדש מדומה לסטייה מהדרך הראשית אל לב ההרים, מסע שממנו ספק אם חוזרים. רוב העסקים הקטנים מוקמים בזכות משאלת לב ובדיקת הסבירות להצלחתם מבוצעת "לפי הרוח" (שוב אותו הרוח). ברוב המקרים אין סקרי שוק, אין תכניות עסקיות או בדיקות נאותות. תפעול העסק מבוצע ע"י בעל העסק, שמשמש גם כמנכ"ל, כסמנכ"ל שיווק ומכירות, כסמנכ"ל כספים, כגובה ועוד תפקידים כיד הדמיון החופשית. כאשר פעילות העסק גדלה, מתקשה בעל העסק להשתלט על כל מטלותיו וכדור השלג צובר תאוצה לעבר המדרון החלקלק, המוביל להתמוטטות העסק.

תחום ניהול הכספים הנו קרדינלי ליציבותה של הפעילות העסקית ולשמירתו כ"עסק חי" (לא רק כהגדרתו החשבונאית). משפטים כגון – "העסק מרוויח אבל הדוחות של רואה החשבון מראים הפסד" או "בדוחות של רואה החשבון רואים רווחים אבל אין לי כסף נזיל לתפקוד השוטף" – נשמעים תדיר על ידיי בעלי עסקים קטנים ובינוניים. ולא רק שורה תחתונה זו, אמירות כגון – "אין לי מושג כמה פריטים מכרתי החודש!" ו- "לא יודע אם וכמה אני מרוויח מביצוע שליחות" – מראות עד כמה רחוק עולמם של העסקים הקטנים והבינוניים מהקדמה הניהולית ומההתפתחות הטכנולוגית, ממנה נהנים העסקים הגדולים.

אז האם בעצם ניתן לנהל עסק קטן כגדול? התשובה (החיובית) לפניכם:

כמו כל דבר בפסיכולוגיה, ניהול פיננסי נכון מתחיל במודעות וברצון. ההבנה שחייבים לנהל את העסק מבחינה פיננסית היא המפתח לתחילתו של תהליך. לצורך כך יש להגיע לשליטה ובקרה על תכניו הפיננסים של עסק. כמובן שהאחרונים דורשים מהמנהל ידע. אל הידע הנדרש ניתן להגיע ע"י למידה של העסק. כל התהליכים הנ"ל צריכים ואמורים להיות מבוססים על זרימת מידע קבועה וסדורה. ולצורך כך נדרשים כלים שיספקו את המידע החשוב לניהול הפיננסי. כאשר כל תרשים הזרימה האמור מתקיים בעסק, ניתן לנהל אותו מבינה פיננסית וחשוב יותר, ניתן לזהות בו, בכל רגע נתון, את הכשלים והבעיות העיקריים ולדאוג לשיפור מתמיד וליציבות. כך גם ניתן לחזות פרמטרים עיקריים בתפקוד העסק ולהבין את נקודות החולשה והחוזקה שלו.

1 לפי פרוייקט מיוחד של עיתון גלובס, מכון הסקרים טלסקר, הרשות לעסקים קטנים ובינוניים ודן אנד ברדסטריט.

עתה, נדלג בזריזות אל פרק הכלים – הפרק החשוב ביותר. המלצתי החד משמעית היא להתחיל לעבוד בעסק על נקודה זו. יש להקים מערך של "תובנה עסקית" או בעברית תקנית – BI (Business Intelligence). ולא! לא צריך להיבהל מהמלים הקשות. הכוונה היא ליצור מסד נתונים מסודר אשר יכיל מידע חשוב להבנת העסק. גם ללא כלי עבודה מתקדמים, קובצי אקסל פשוטים עושים את העבודה מצוין. נתחו כל אחד מסעיפי ההכנסות וההוצאות שלכם ותופתעו לגלות עולם שלם של אוטוסטרדת מידע. אין זה המקום לפרט את כל נפלאות מערך התובנה העסקית, אך לשם הדוגמא – בחנו את סעיף ההכנסות בהתפלגות לפי כל לקוח ולקוח לפי אזורים גיאוגרפיים, לפי איש מכירות, לפי ימים ספציפיים בשבוע או בחודש, לפי עונתיות, לפי סוגי מוצרים. באותו אופן, בחנו את סעיף ההכנסות לפי מכירות כמותיות ובדקו כמה פריטים נמכרים בכל אחת מהחלופות. מקצהו של קרחון זה תתפלאו לגלות ים של תובנות, עתה שלבו אותם עם מאפייני העסק ועם ה"רוחות" מתחילת הכתבה והחלו בשיפור העסק!

מטרתה של כתבה זו אינה להפוך אתכם הקוראים לאנשי כספים או לתת לכם השכלה פיננסית. תרומת הסדר הארגוני לעסק לא תסולא בפז. אותם המספרים ה"מפחידים" כל כך, יכולים לספר לכם את סיפור הבעיות בעסק ולשקף לכם את מראת המציאות שלו. אם רק תרצו, אתם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, לצאת מהקופסא, אם תבינו שצריך לנהל את העסק ולא רק לעבוד בו ולפעול מהבטן, אם רק תשכילו לעבור את שלב המודעות והרצון (זוכרים?), בדרך לשיפור ולייצוב העסק – יצא שכרי.

 

ליעד ברזילי -  רואה חשבון ומשפטן. מומחה לייעוץ עסקי ופיננסי. משמש כמנכ"ל משותף בחברת BY Logic Consultants Ltd. (חברה לייעוץ עסקי, פיננסי וכלכלי) ושותף במשרד רואי החשבון ברזילי ימין ושות'. liad@bylogic.co.il    www.bylogic.co.il המידע המופיע במאמר זה נועד להתרשמות כללית בלבד ואין באמור בו כדי להוות ייעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ מקצועי בכל אופן שהוא.© כל הזכויות למאמר זה שמורות לליעד ברזילי ול- "בי לוג'יק יועצים בע"מ". אין לעשות במאמר שימוש מסחרי, ללא אישור בכתב ומראש.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב