דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צריכת חלב ומוצריו עשויה להקטין את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ועל הקשר בין סידן למניעת סרטן 

מאת    [ 14/09/2011 ]

מילים במאמר: 861   [ נצפה 2710 פעמים ]

מחקרים מצביעים על הקשר בין צריכת מזונות עשירים בסידן לבין הפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. כמו כן, ישנן עדויות לכך שנטילת תוספי סידן יכולה להועיל במניעת היווצרות פוליפים במעי. מצד שני, ישנן עדויות לכך שנטילת כמויות גבוהות של סידן, במיוחד נטילת תוספי מזון, קשורה לסיכון בהתפתחות סרטן הערמונית ובמיוחד הסוג הממאיר יותר.

לאור זאת, רצוי לקבל את כמות הסידן המומלצת בעיקר דרך צריכת מזונות המכילים סידן. מומלץ לבחור מוצרים דלי שומן, על-מנת להפחית את רמות השומן הרווי.

לפי המלצות ארגון הסרטן האמריקאי (ACS) בנוגע לצריכת סידן:

כמות הסידן היומית המומלצת הינה של 1,000 מ"ג ליום עבור קבוצת גיל 19 -15 ושל 1,200מ"ג ליום עבור בני 50 ומעלה. מקור מצוין לסידן מהווים מוצרי חלב, קיטניות וירקות ירוקים.

צריכת חלב אצל ילדים עשויה להקטין סיכון לחלות בסרטן המעי הגס בגיל מבוגר

ד"ר ניבה שפירא, תזונאית קלינית מהמכון לחקר התזונה בביה"ח בלינסון ויועצת האגודה למלחמה בסרטן, מציינת ממצאי מחקר חדש, הנוגע לצריכת חלב בקרב ילדים והסיכון לחלות בסרטן המעי הגס בגיל מבוגר.

על-פי מחקרים קודמים, צריכת סידן בבגרות עשויה להוריד את הסיכון לאדנומה במעי.אדנומה הוא גידול שפיר, שמקורו בתאי רקמה בלוטית, העלול להתפתח לגידול ממאיר. מחקר זה בדק את הקשר בין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לבין צריכת החלב בילדות. העניין בתזונה בתקופת הילדות התעורר בעקבות תצפיות ביו-זילנד, שהצביעו על כי היארעות סרטן המעי הגס ירדה בכ- 50% בקרב ילידי 1938.

מכיוון שמוצרי חלב הם מקור הסידן העיקרי בתזונה הניו-זילנדית, מימנה ממשלת ניו-זילנד בין השנים 1937 -1967 תוכנית לאספקת בקבוק חלב בנפח 284 מ"ל בכל יום לרוב ילדי בתי הספר בניו-זילנד. הילדים שהשתתפו במחקר זה נולדו בשנים 1932 -1962. המחקר השווה בין 562 חולים בסרטן המעי הגס ו-571 נבדקים בקבוצת הבקרה לגבי הרגלי חייהם ובריאותם. הנבדקים גם נשאלו לגבי השתתפותם בתוכניות לאספקת חלב בבתי הספר; צריכת חלב נוספת; העדפות תזונתיות; וסך כמות החלב שנצרכה בשבוע.

התוצאות הראו ירידה משמעותית בסיכון לסרטן המעי הגס, שנצפתה עם העלייה בתדירות שתיית החלב בבית הספר וצריכת חלב נוספת בין הגילאים 5 – 12. ירידה זו לא נצפתה בקרב ילדים בגילאים 13 - 18. התוצאות היו משמעותיות יותר עבוראלה שצרכו כמות גדולה יותר של חלב. ההשתתפות בתוכניות חלוקת חלב בבתי-ספר מקושרת עם ירידה של 30% בסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס בגיל מבוגר.

יש לציין שמחקרים קודמים מראים שעלייה בצריכת החלב קשורה בירידה בצריכת משקאות מתוקים ותורמת להגנה מפני השמנה ולאיזון הרכב התזונה כולו. לשלושה גורמים אלו יכולה להיות תרומה משמעותית להגנה לטווח ארוך מסרטן המעי הגס.

מכאן, שצריכה יומית של חלב בילדות עשויה לתרום להפחתת הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס בגיל מבוגר. הגיל הקובע הוא טרום התבגרות ולא לאחר מכן.

מסקנות המחקר מצביעות על החשיבות הגדולה של תזונה בילדות, ועל הצורך להמשיך ולחקור אותה, כדי להדריך את הציבור לתזונה מונעת, יחד עם גדילה נאותה ותפקוד מיטבי, לכל החיים.

המחקר פורסם ב-15.2.11 בכתב העת American Journal of Epidemiology.

צריכת יוגורט עשויה להגן מפני סרטן המעי הגס

חוקרים איטלקים מצאו קשר בין צריכה גבוהה של יוגורט לבין הקטנת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. מחקרים קודמים הצביעו על קיומו של קשר כזה, אך מסקנותיהם לא היוחד-משמעיות.

יוגורט ומוצרי חלב מותססים נוספים מכילים חיידקי חומצת חלב, שהינם בעלי השפעהאנטי-סרטנית. במחקר זה השתתפו 45,241 נשים וגברים מאיטליה, כחלק ממחקר European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (Epic), הנערך בעשר מדינות באירופה. המשתתפים ענו על שאלונים הכוללים, בין היתר, שאלות בנוגע להרגלי תזונה ולאחר מכן נמצאו במעקב למשך תקופה של 12 שנים. במהלך תקופה זו, התגלו 289 מקרים של סרטן המעי הגס בקרב המשתתפים. נמצא, שהסיכון של המשתתפים בשליש הגבוה של צריכת יוגורט, היו בעלי סיכון הנמוך ב-35% לחלות בסרטן המעי הגס, לעומת המשתתפים בשליש הנמוך של צריכת יוגורט. זאת, לאחר שנלקחו בחשבון גורמים משפיעים, ביניהם צריכת בשר אדום, צריכת סוכרים, צריכת שומן, צריכת אלכוהול, עישון, מדד מסת גוף ופעילות גופנית.

ההשפעה המגנה של צריכת מוצרי חלב נצפתה בקרב נשים וגברים, אך הייתה חזקה יותר בקרב גברים. החוקרים מסיקים, כי צריכת יוגורט אכן מגנה מפני סרטן המעי הגס ואולם, יש צורך לאשש מסקנה זו באמצעות מחקרים נוספים. במידה ויתקבל אישוש זה, הרי שצריכה קבועה של יוגורט תומלץ כצעד התורם להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס.

המאמר התפרסם בגיליון מאי 2011 של כתב העת International Journal of Cancer .

חלב ומוצריו מפחיתים סיכון לחלות בסרטן המעי הגס

חוקרים הולנדים בדקו את הקשר שבין צריכת מוצרי חלב שונים לבין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. במחקר זה נסקרו 19 מחקרים, אשר התפרסמו עד למאי 2010 ובהם נבחן הקשר שבין צריכת מוצרי חלב לבין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

סקירת המחקרים העלתה, שצריכה כוללת של מוצרי חלב בכמות של 400 גרם ליום מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב- 17%. כמו כן, צריכת חלב בכמות של 200 גרם ליום מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב- 9%. לא נמצא קשר מובהק בין צריכת מוצרי חלב נוספים, כמו גבינה, חמאה וכדומה, לבין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. הקשר בין צריכת מוצרי החלב לבין הפחתת הסיכון לחלות נמצא בקרב נשים וגברים כאחד, והוא החזק ביותר בקרב מי שצורכים את הרמות הגבוהות ביותר של מוצרי חלב.

החוקרים מסכמים בכך, שישנו קשר בין צריכת חלב וצריכה כוללת של מוצרי חלב, לבין הפחתת סיכון לסרטן המעי הגס.

המחקר התפרסם באופן מקוון ב-26.5.11 בכתב העת Annals of Oncology.

* לקט מאמרים עדכניים מהעולם, באדיבות האגודה למלחמה בסרטן.

אשמח לסייע בפרטים נוספים:

ד"ר נאוה כהן – אביגדור .Ph.D

דוברת ומנהלת מח' הסברה והדרכה

האגודה למלחמה בסרטן- http://www.cancer.org.il/

מועצת החלב - http://www.milk.org.il/

 

דיאטנית קלינית. בוגרת בית הספר לתזונה בפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית ירושלים. סטודנטית לתואר שני בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב . ניסיון מקצועי עשיר בטיפול תזונתי בילדים ובבני נוער ( 1998-2007 במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל) , ייעוץ תזונתי לחברות ולגופים שונים, הנחיית סדנאות להרגלי אכילה ולתזונה נכונה, קידום נושאים בריאותיים ,הרצאות בתזונה .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב