דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסע ליוון עם אופנוע לנבכי הקהילות היהודיות 2011 

מאת    [ 30/08/2011 ]

מילים במאמר: 1047   [ נצפה 4615 פעמים ]

 

מסע ליוון עם אופנוע לנבכי הקהילות היהודיות 2011 - קובי שמואל 

 2011 תהיה בסימן חופש. על פי המילון החדש של אברהם אבן-שושן: "חופש-חופשה, פגרה, שחרור זמני מעבודה או מחובה מסויימת". אבל ה"חופש" יהיה מסוג אחר . 

אז ככה ...לאחר מסעותיי "מהים השחור לים הלבן" בשנת 2009 ו- "מהים התיכון לאטלנטי" בשנת 2010 , הרגשתי מחויבות מסויימת - ואני חולק במעט על ידידנו אבן שושן - מחויבות במידה מסויימת נותנת פתח לדרור אם יוצאים מבסיס מחשבתי נכון, ובריא לעשיית דברים במהלך חיינו .

חרשתי וגמעתי אלפי ק"מ על אופנוע. תחושות שנמהלות עם: ידע ,נופים עוצרי נשימה ,הבנה בסיסית אל תרבויות שונות , תפיסת החיים הפשוטים של אנשי הכפר במקומות שונים בעולם כבסיס התחלתי לחופש , דרור , ללא ציוויליזציה , תחכום , וקפטליזים חזירי (היתי חייב לציין את זה באווירת המאורעות שפוקדים את החברה הישראלית ). 

חיפוש אחר יעד שיהיה מאתגר סוחף ומלמד אודות היסטוריה של משהו ... שאולי יגע בנפש יהודיה הומיה ...כל חלקי הפאזל מונחים לי על השולחן ואני מקשה בדעתי לעצמי ונותן עוד כמה וכמה חלקי פאזל . שואה - סבלו של העם היהודי - סבב בתי קברות יהודים ברחבי אירופה - צילומי רכבות לתוך חשכת ימי השואה באירופה - איך שזה מונח לי לצידי ואני מרגיש ומסתובב סביב זה כמו מדען שהתכוון למשהו ... ויוצא משהו אחר שמסעיר את כולם בגילוי ה "דבר". הגזמתי...לא חושב , לעצמי בכול אופן .

אז... לאן - קצת היסטוריה .......

סבתי וסבי מסלוניקי עיר ואם. ב-15 במרץ 1943 יצא המשלוח הראשון של 2,800 יהודים . המשלוח ה-19 והאחרון יצא מסלוניקי ב-10 באוגוסט 1943 והגיע לאושוויץ ב-18 באוגוסט 1943 . סה"כ הוגלו מסלוניקי 46,061 יהודים . 2500 ניצולים לערך שרדו, וביניהם סבי וסבתי בשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ .

אז הקשר הבלתי נמנע בתוך ההסתעפויות של ההיסטוריה ,לקח אותי למקום והחלטה לצאת למסע על אופנוע לתוך הקהילות היהודיות ביוון אשר היוו בסיס לתרבות ענפה שנכחדה .

 אני אנסה ליצור ולהעביר רצף מקומות וערים שבהם קהילות יהודיות ניתבו כדרך וכסמל וייחודיות לכל קהילה וקהילה אם בבתי כנסת, בתי קברות וכל הקשור לקהילה מופלאה זו . צילומים , וידאו , ראיונות , ומציאת פרטים קטנים שישפכו אור על נקודות ציון יהודיות בכל עיר כפר או אי . 
יהדות ותרבות יוון מהמפוארות בקהילות העולם: מנהגים , תלבושות ,חגים ומוזיקה משובחת . המיקום הגיאוגרפי של שפע אור אקלים וים פתוח מול חופים מדהימים היוו באישיותם אופטימיות לחיים ,ושמחת החיים התאפיינה בכל מהלך חייהם .

אז ... סובב יוון קהילות יהודיות 2011 יוצא לדרך .... 

מסלול המסע והוספת תבלין מרתק בדמות גילוי מקום או אתר בהחלט יספק אותי בחוויה זו. העמסת האופנוע לכיוון יוון שלושה ימים ואני בטיסה קצרה לאתונה. החיבור ביני לבין האופנוע יהיה בנמל לאבריו 60 ק"מ לערך מאתונה לכיוון דרום .

כף קאטו סואניון - נקודת התחלה ראויה ביוני יצאה מנקודה זו ספינת המעפילים " חביבה רייך " לארץ ישראל , כול הסיפור אכתוב בהמשך וירד לפרטים כי סבתי שתחיה היתה על ספינה זו .

 כלקיס - ממוקמת באי א‏ביה בנקודה הקרובה ביותר ליוון היבשתית והיא למעשה שולטת על מצר אוריפוס. מצר הים המפריד בין א‏ביה ומרכז יוון. 

וולוס - היא עיר נמל השוכנת לחוף הים האגאי, ממוקמת במרכז יוון והינה בירת מחוז מגנסיה אשר בחבל תסליה. העיר מרוחקת כ-326 ק"מ צפונית מאתונה ו-215 ק"מ דרומית מסלוניקי. 

לאריסה - היא עיר בצפון מזרח יוון, בירת חבל תסליה ומחוז לאריסה ודרכה זורם הנהר פיניוס. העיר היא מרכז חקלאות ותעבורה אזורי ומקושרת ברשת כבישים ומסילות ברזל לוולוס, סלוניקי ואתונה.

 סלוניקי - היא העיר השנייה בגודלה ביוון ואחת מערי הנמל החשובות בה. היא ממוקמת במחוז מרכז מקדוניה ונקראת באופן לא רשמי "בירת מקדוניה". העיר מונה 363,987 תושבים נכון לשנת 2001, ומהווה מרכז תעשייתי ומסחרי, וכלכלתה מתבססת בעיקר על הנמל, תעשיות נפט, פלדה, טקסטיל וכן תעשיות חקלאיות.

קוואלה - היא עיר נמל בשטח מחוז קוואלה, אשר בחבל מזרח מקדוניה ותראקיה שבצפון יוון. העיר ממוקמת במפרץ קוואלה מול האי ת'אסוס.

קסנתי - היא עיר בצפון מזרח יוון בחבל מזרח מקדוניה ותראקיה. העיר היא בירת מחוז קסנתי ומרוחקת 121 ק"מ מערבית מאלכסנדרופולי ו-40 ק"מ מקוואלה. 

קומוטיני - היא עיר בצפון מזרח יוון בחבל מזרח מקדוניה ותראקיה. העיר היא בירת נפת רודופי ומרוחקת 65 ק"מ מאלכסנדרופולי ו-60 ק"מ מקוואלה.


אלכסנדרופולי - היא עיר הבירה של נפת אברוס ובה 57,720 תושבים, (2001)‏‏‏[1]. העיר שוכנת 14.5 ק"מ מערבית לדלתא של נהר המריצה, כ-40 ק"מ מגבול טורקיה וכ-380 ק"מ מהעיר סלוניקי. העיר מוקפת בכפרי דייגים וחופים המהווים מקור לתיירות. בעיר אוניברסיטה אחת ורשת בתי ספר ציבוריים.


דידימוטיכו - היא עיר הממוקמת בנפת אברוס, אשר בתראקיה היוונית. שמה הקדום של העיר היה דימוטיקה, Dimotika בניב הבולגרי, או Demetoka בטורקית עות'מאנית. העיר מרוחקת כ-12 ק"מ מהגבול הטורקי וסמוכה לגדות נהר המריצה המכונה ביוונית אברוס. דידימוטיכו ממוקמת על קו מסילת הרכבת בין סלוניקי לאיסטנבול.


דרמה - היא עיר בצפון מזרח יוון, ובירת מחוז דרמה אשר בחבל מזרח מקדוניה ותראקיה.

 
סרס - היא עיר בצפון מזרח יוון בחבל מרכז מקדוניה, הממוקמת 24 ק"מ צפונית מזרחית מתוואי הנהר סטרומה ו-69 ק"מ צפונית מזרחית לעיר סלוניקי. 

ווריה – צפון יוון מקדוניה .60 ק"מ מבירת החבל סלוניקי .

טריקלה - היא עיר בצפון מערב יוון בחבל תסליה והינה בירת מחוז טריקלה. העיר ממוקמת 328 ק"מ צפונית מערבית לאתונה, 145 ק"מ מזרחית ליואנינה ו-214 ק"מ דרומית מערבית לסלוניקי. 

יואנינה - או יאנינה, היא העיר הראשית במחוז אפירוס ואוכלוסייתה מנתה 70,203 תושבים בשנת 2001. העיר שוכנת 450 צפונית-מערבית לאתונה, על גדותיו של אגם פאמבוטיס. במרכזו של האגם שוכן האי "ניסאקי" (ביוונית; "אי קטן"). פירוש שמה של העיר ביוונית הוא "עירו של יוחנן הקדוש" (איוס יאניס, אחד משנים עשר השליחים של ישו). למרות זאת, רבים, ובניהם היהודים, מעדיפים את השם "יאנינה". 

קורפו - או קרקירה בלטינית: Corcyra, באיטלקית: Corfù) הוא אי יווני הנמצא בים היוני, בצמוד לחופים המערבים של אלבניה ויוון. בין האי ליבשת מפרידה רצועת ים שרוחבה נע בין 3 קילומטר ל-25 קילומטר. האי מהווה גם מחוז משנה של יוון.

קפולוניה - האי קפלוניה הינו האי הגדול ביותר מבין שבעת האיים היוניים ומשתרע על פני 700 מ"ר 

זאקינתוס - מצוי מערבית לפולופונס ומשתייך לקבוצת האיים היווניים inoian islands האי זאקינתוס / זקינטוס מאכלס כ 38 אלף תושבים שמרביתם גם גרים בעיר הראשית של האי שנושאת גם גם היא את השם זאקינתוס, העיר זאקניתוס חדשה למדי זאת מאחר ונבנתה כולה כמעט מחדש לאחר רעידת אדמה שהרסה חלק ניכר מהעיר בשנת 1953,

אתונה - היא עיר הבירה של יוון, בירת נפת אתונה (Νομαρχ?ας Αθην?ν) ומחוז אטיקה (Περιφ?ρειας Αττικ?ς), וכן העיר הגדולה במדינה. מעבר להיותה מרכזה השלטוני של יוון, מהווה אתונה רבתי את מרכזה הכלכלי, הפיננסי, התעשייתי והתרבותי של המדינה. 

זהו פחות או יותר מסלול המסע - הקפת יוון - כנראה וסביר להניח שכן אעבור במקומות שלא ציינתי ברשימה, ועדיין קצרה היריעה מלהכיל את הנקודות המעניינות, וגילוים המרתק של כל מקום ואתר. 

קובי שמואל

 

קובי שמואל  מסעות בעולם על אופנוע - www.artmoto.co.il


בלוג -  http://artkobi.wordpress.com/  - פרסומים ואסופות ידע כללי , אמנות מודרנית , מחקרים באמנות , גילוי אמנים נשכחים , הסטוריה יהודית , מסעות בעולם אם אופנוע .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב