דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נווה צדק והמסורת 

מאת    [ 31/05/2011 ]

מילים במאמר: 449   [ נצפה 2977 פעמים ]

הבית הראשון של נווה צדק נבנה בשנת 1887 והשכונה נחשבת לראשונה בעיר תל אביב. המבנה נבנה באיזור מה שהיום הדולפינריום. הדיירים בית החליטו להעביר את המבנה מזרחה יותר הקומה הראשונה של המבנה ניזוקה קשות בזמן מלחמת העולם הראשונה. בהמשך הדיירים החליטו לשקם אותה ואפילו הוסיפו אגף חדש של בית כנסת לרווחת תושבי השכונה. לאחר פטירתו של אבי המשפחה, הבית הושכר לעיריית תל אביב והופעל בו בית ספר לבנים. גופים פרטיים בהמשך השתמשו בו אבל בית הכנסת שבו עדיין בפעילות בכול ימות השנה.

מבנים היסטוריים

שמעון רוקח היה מראשי הישוב הישן שנוה צדק, שימש כמנהיג הקהילה של השכונה. רוקח סייע להקים את בית הספר, בתי החולים ואפילו תרם את השטח שעליו יושב בית העלמין. מספר שנים לאחר שהסתיימה בניית המבנה, הסתייע רוקח בארכיטקט אוסטרי כדי לתכנן קומה נוספת מיוחדת לבית. בסופו של התהליך המבנה היה מאוד מרשים וכונה 'הארמון' בפי דירי השכונה. על הגג כיפת נחושת מהודרת. בנו של אהרון, ישראל רוקח, שימש כראש העיר של תל אביב וכשר בממשלת ישראל. בית המשפחה משמש כגלריה לאופי הישוב הישן.

נוה צדק

משפחת אבולעפיה בנתה את ביתה גם כן בשכונת נווה צדק. השכונה החדשה הייתה מלאת תרבות ויצירה בזכות האומנים הרבים שהציפו אותה והקימו בה את ביתם. אבי משפחת אבולעפיה התמנה להיות נציג היהודים בעיר יפו ועודד התיישבות יהודית בנוה צדק. לאחר פטירתו, המשיכו בני המשפחה לארח אנשי רוח ויוצרים בעליית הגג ואפילו שיכנה אותם. דבורה בארון, אלכסנדר רבינוביץ גם ש"י עגנון, נחום גוטמן ועוד היו רק חלק מבני הבית. כיום במבנה ישנם גלריה, ופריטים המתארים את חיי השכונה הישנה.

קולנוע עדן

הסינמטוגרף הראשון בתל אביב נבנה בנווה צדק. החידוש המופלא הגיע לארץ כשהשכונה הייתה בשיאה בשנת 1914. ראש העיר של השכונה רצה ליצור מרכז בילויים עבור התושבים ומסביב הראינוע קמו מסעדות ובתי קפה. המתחם של הקולנוע הכיל אלף מושבים והיה בשימוש עד אמצעו שנות השבעים. בנקודה זו הפופולאריות שלו ירדה בהדרגה עד שהוא נסגר. לפני מספר שנים המבנה נרכש על ידי בנק לאומי והתכנון היה שהמתחם ישמש כמוזיאון לקולנוע ישראלי. התכנון לא צלח ובסופו של דבר המבנה נותר נטוש ומוזנח. פרויקט שיקום אתרי המורשת מתכנן להחזיר את המבנה לשימוש בשנים הקרובות.

קהילת נוה צדק

קרוב לקולנוע עדן, עומדים שני מבנים גדולים ששימשו בעבר את משפחת שלוש. את המבנה בנתה המשפחה במו עצמה ואל מולו הקימו בנוסף בית חרושת לקרמיקה. לאחר שאבי המשפחה נפטר, המבנה שימש כקונסוליה הבולגרית וכיום משמש את בית הספר שלאמנויות 'רננים'. תודות למתיחת הפנים של השכונה, עשרות מבנים שופצו ושוקמו וחוזרים לשמש את הקהילה. האופי והקסם המיוחדים של המקום הופכים אותו למקום מגורים אידאלי בדרום תל אביב. לאחרונה מחירי הנדל"ן עלה מאוד בשכונת נווה צדק. 

נכתב על ידי דני גלעד מעצב אתרי אינטרנט WE BUILD IT בניית אתר וקידום אתרים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב