דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסדרי ראיה לסבים עם הנכד 

מאת    [ 23/05/2011 ]

מילים במאמר: 550   [ נצפה 3094 פעמים ]

 

הסדרי ראיה לסבים עם הנכד

 בפסק דין שניתן ביום: 11/7/10, קבעה השופטת מרינה לוי מבית המשפט לענייני משפחה שבקריות הסדרי ראיה בין קטין בגיל שנה ו-9 חודשים לבין הסבים. פסק דין זה מעלה את שאלת מעמדם של סבים להסדרי ראיה עם הנכדים, והאם בצדק פסק בית המשפט ?

מפסק הדין עולה שהאב שהה תקופה ארוכה בחו"ל והסבים שילמו את מזונות הילד לידי האם אשר סירבה בכל תוקף להסדרי ראיה בין הסבים לבין הקטין. הסבים עתרו לבית המשפט לענייני משפחה בכדי לפסוק לטובתם הסדרי ראיה, ובפסק דינו דחה בית המשפט את טענות האם לפיהם הסבים נוהגים בה באלימות מילולית, ופסק שעל האם לקיים בכל שבוע מפגש אחד בין הסבים לבין נכדם.

מבחינה נורמטיבית, חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות התשכ"ב-1962 קובע שהאם והאב הם אפוטרופוסים טבעיים על קטין, וכאשר הוריו של קטין אינם גרים יחד יהיה אחד מההורים משמורן והשני רשאי לקבל הסדרי ראיה. בחוק אין שום אזכור לזכותו של אדם אחר להסדרי ראיה עם הקטין פרט לאב ולאם למרות שעל פי החוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) ניתן לתבוע את מזונות הילד גם מהסבים והסבתות.

אלא שביסוד כל חוק או החלטה שיפוטית בעניינם של קטינים עומדת בחינת טובת הילד, ובתי המשפט אמרו רבות בנושא. לעניין זה פסקה בע"א 493/85 המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון דאז השופטת מ' בן-פורת בערעור:

"קביעת טובת הילד על-ידי בית המשפט הינה תהליך של שקילת עדיפויות בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה. בפועל אין כאן נוסחת-פלא למציאת הטובה הגדולה ביותר לילד, שכן זו כבר לא תושג ברוב המקרים (עקב פירוק המסגרת המשפחתית, שקדם לה או המלווה אותה), אלא מציאת הרע במיעוטו. ההכרעה מאופיינת באימוץ אותו פתרון שלדעת בית המשפט עשוי להבטיח לילד מינימום של הינזקות בעתיד, בנסיבות הענין, אף שאולי עלול הדבר לשלול מן הילד טובה אחרת, שבית-המשפט מעריך אותה כחשובה פחות, ושהיעדרה נראה בעיניו כנזק קטן יותר."

כלומר, בשעה שלילד כבר נגרם נזק כתוצאה מהפרידה בין הוריו, יש לאמץ עבורו פתרון שיגרום לו נזק מינימאלי בעתיד. לפיכך בעניין שלפנינו יש לבחון האם לילד יגרם נזק גדול יותר אם יפגוש את הסבים או אם ימנע ממפגשים איתם, כאשר מבחינה עובדתית נדחתה טענת האם לפיה הסבים נוהגים בה באלימות.

למעשה, כאשר האב נוכח בחיי הילדים הוא רשאי לקחת את הילדים ללא שום בעיה למפגשים עם הוריו בהסדרי הראיה. ולכן שאלת הסדרי הראיה עם הסבים עולה בעת שהאב נמצא במדינה אחרת, או אם הוא לא בין החיים.

אם נביט בקשרי הגומלין שיש בין הורים לבין ילדיהם נגלה שמחויבות ההורים לילדים היא כמעט טוטאלית, לעומת הילדים אשר אינם חייבים דבר להורים פרט ליראת כבוד אשר באה לביטוי במתן נחת וחדווה להורה המגדל.

אין חולק שילד זקוק לסיפוק איכותי של צרכיו הפיזיולוגיים והנפשיים, ומעצם טיבעו של האדם הוא זקוק גם לקשרים חברתיים, ומקל וחומר בקשרי משפחה. ברגיל, ילד נתמך בשני ענפים משפחתיים חשובים שהם משפחתה של האם ומשפחתו של האב, ומכאן שניתוק גס ובלתי צודק ממשפחה תומכת אחת יכול רק להזיק לקטין. 

לפיכך אנו סבורים שאם הסבים מבקשים לבוא בנעלי האב בכדי להיטיב עם הילד בהסדרי ראיה והם מוכיחים זאת בכך שהם משלמים את מזונותיו, ואף טורחים להגיש תביעה לבית המשפט בנדון, מן הראוי שבמבחן טובת הילד יש לאפשר להם לקיים עימו את הסדרי הראיה.

 


 

אידאה - למען זכויות הגבר במשפחה. ארגון למען גברים והגינות בגירושין אשר מספק לגבר סיוע בבעיות זוגיות, משפחה וגירושין, לרבות הורות, אבהות, משמורת ילדים, הסדרי ראיה, מזונות אישה, מזונות ילדים, חלוקת רכוש, איזון משאבים, יחסי ממון, ידועים בציבור, אבות בעל כורחם, גניבת זרע, סרבני גט, אלימות במשפחה, פלילים, וכו'. 


 


אידאה - למען זכויות הגבר במשפחה  ;   מרכז מידע ארצי :   1800-270280




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב