דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קריאת ספרים - הדרך לחכמה 

מאת    [ 15/05/2011 ]

מילים במאמר: 935   [ נצפה 6566 פעמים ]

להיות חכם = לקרוא

קריאת ספרים – הדרך לחכמה

ד"ר יחיאל שרמן

היצירתיים, בעלי היוזמות, המחדשים, מובילי הדרך האינטלקטואלים מתאפיינים כולם – בקריאת ספרים. האדם יהא יותר יצירתי, יפיק רעיונות למכביר, יביע רעיונות מקוריים ככל שהוא לומד ולומד. הלמידה, רכישת היידע מתחילה תמיד מלמידה מהאחר, מההורים, מהמורים, מהרבנים, מהסובב אותך. ברור לנו באופן חד משמעי – שהקניית האוצר במוח נעשית בעיקרה דרך קריאת ספרים. אנו מודעים היטב לדברי חז"ל המדגישים לימוד בחברותא, היינו השקלא וטריא, הויכוחים והמחלוקות עם החברותא, עם החבר-האחר, מהווה את הלמידה הטובה היעילה והמשמעותית ביותר. ה"אחר" יכול להיות דמות חיה ונושמת המתמודדת עימו בלימוד בחברותא, האחר יכול להיות המורה או הורה המקנה לו מנסיונו ומהיידע האצור בו. אך "האחר" יכול להיות הספר, שהרי הכתוב בו נכתב על ידי אדם חכם יוזם ויצירתי.

רכישת השכלה, חכמה ודעת מספר יש לה משמעות אדירה וחשובה, הספר – כלי המצוי אצלי כל הזמן ואני יכול להשתמש בו תמיד, בכל עת, במצב רוח עירני, עלינו הורים ומורים לדאוג כל חיינו שהספר לא יונח רק על המדף, ככל שנשכיל לטפח בילד רצון עז, נחישות, מוטיבציה זקיפות קומה ואומץ לב- כן, כן, אומץ לב לראות בקריאת ספרים יעד חשוב ביותר להפוך אותנו לחכמים, כן, נזכה לפתח דור של מצויינים אנו יודעים חשיבות השילוב הנפלא של האינטלגנציה השכלית עם האינטלגנציה הריגשית IQ עם, ביחד ומעוגן ב- EQ.

כל התנהגות הילד והמבוגר, כל תהליכי קבלת ההחלטות, נובעות כולן ממוח חושב משכל ומרגש, השמחה הסבלנות, ההקשבה, האמפתיה, הרוך, החיוך, החברות, האהבה מקורם ברגש.

ברור לנו כי ככל שנפתח בילד "שכל" המבוסס על ,רגש", נצליח יותר במיצוי יכולתו וכישוריו של כל ילד ואדם.

השיתופיות מקנה לילד תחושת שייכות, כל ילד וכל מבוגר מוכנים להתמודד אל מול קשיים, להתגבר על בעיות ותקלות, ליצור ליזום ולקדם כל רעיון ביתר שאת ובעוצמה ענקית כאשר הוא חש חלק מהשלם, חוליה משרשרת איתנה היינו אם אני שותף אני  

מרגיש שיך ואז כל מעייני, רעיונותי ומעשי יהיו מעוגנים בחבורה, בשרשרת במשפחה, בקהילה, כפי שבני ישראל יצאו ממצרים כתוב: "איש על דגלו", כל אחד כל משפחה וקהילה צריכים להניף את דגלם שלהם,

להיות גאים זקופי קומה בייחודיות שלהם, אך לדעת להבין וליישם העקרון שיש גם דגל לאומי, יש תורת ישראל לכולם, קיימת עיר בירה- ירושלים, יחודיות מתוך אחדות.

כך עלינו לטפח חכמת כל ילד כל אדם, לדאוג שכל אחד, כל יחיד יקרא ספרים מהם ילמד ישכיל ויחכים אך חכמתו זו הנקנית מאחרים – מספרים צריכה להיות נחלת הכלל, כפי שמצוה עלינו תורתנו – "והגדת לבנך", "ללמוד וללמד", אפשר ללמד, להנחיל תורה לדור הבא רק אם אתה מצעירותך רכשת לך יידע לחכמה – מתוך ספרים.

לימודי דף יומי, הלכה יומית, משנה יומי, רמב"ם יומי מבוסס על לימוד מתוך המשנה, הגמרא, ספרות חכמים וכתבי הרמב"ם, לומדים מדי יום כל הזמן מתוך ספרים. ככל שהלמידה תעשה מתוך שמחה חדוה וגיל הרי העוצמה הלימודית תהא הרבה יותר יעילה, היינו ככל שנשלב רגש בתוך השכל, תפיק תוצאות הרבה יותר טובות ויעילות מהקריאה... מהלימוד.

הרמב"ם מציין שהעיקרון הראשון בחינוך הוא ההרגל, מקטנותו של כל ילד עלינו ההורים לדאוג, לספר לו סיפור מדי ערב, ראוי שכל הורה יישב עם כל ילד לשיחה אישית מדי ערב, לפחות ל- 7 דקות ותמיד לשלב הקראת סיפור.

תמיד כדאי רצוי וראוי לבקר בחנות ספרים עם הילדים, לבחור ספרים איתם בהשתתפותם, להאזין לרצונם.

הילדים אוהבים מאוד להימצא עימנו בחנות ממתקים ולבחור לעצמם ממתק, המה מאושרים שמחים ומחייכים, עלינו לדאוג ששמחה זו תשרה בתוכם גם בביקורם עימנו ברכישת ספרים, בארונות הספרים המפארים כל סלון בביתנו חשוב לשלב גם ספרות ילדים, כך בספריית בתי הכנסת שבכל המדפים בהם נמצאים הספרים המכובדים ביותר, יוקצו מקום לספרות ילדים, כך כל ילד השולף ספר מהספריה העיקרית והמרכזית שבחדר המכובד יחוש כי לספריו שלו יש ערך רב ומשמעות.

הספר מפתח ומטפח האינטלקטואליות אך גם את הרגש, הספר – אוצר המילים שנרכשים בקריאה, הסיטואציות, הדימויים הרטוריקה והידע מפתחים בילד יכולת להבין את האחר ולתפוס – לקלוט מושגים מופשטים. חובה עלינו המורים לקרוא ובכך, להנחיל קריאה בילדים, רק מורה קורא מבין בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו חשיבות הקריאה.

רק אז הוא יקנה לילדיו את חשיבות הקריאה, הורה שישב מדי יום ויקריא ספור לילדו, אף במשך 7 דקות הרי הוא ימחיש הלכה למעשה לילדיו חשיבות הקריאה. מדי יום. מדי יום, צריך כל מורה לבקש מילדים שיתארו יספרו ימחיזו ישירו ינגנו קטע מתוך ספר טוב שקראו. 
 

ילד שאינו קורא – האחריות לכך היא עלינו המורים וההורים שלא לקחנו על עצמנו "האחריות" שיקרא. ילד קורא או בקטנותו מקשיב לסיפורים מתוך ספרים, הוא גורם בכך לפיתוח הבטחון העצמי, הדימוי העצמי המוטיבציה וזקיפות הקומה, הוא רוכש יידע והמון מילים חדשות המפיחות חכמה במוחו.

ישנם הורים ואף מורים שמקריאים סיפור בלהט, המשלבים תנועות ידים, שפת הגוף כולה משתתפת, הפנים מביעות את תוכן הסיפור, ילדים מהופנטים מסיפורים מרתקים המועברים בדרך מענינית, אנו מחנכים הילד המקשיב לסיפור לכישורים אישיים של שקט, רוגע הקשבה, התמסרות לאחר, להזדהות, לאמפתיה, לסובלנות למיקוד, להגברת האמונה, המחשבה, הידע, הרצון, הכוונה, התקווה, ומותר רצוי ונפלא לאפשר לילדים לשאול שאלות באמצע הסיפור, שהרי הוא מביע הקשבה מחד ומאידך שאילת שאלות היא המתכון החשוב ביותר לפיתוח חכמה, הקריאה בכיתה, בחבורה, מפתחת יכולות חברית החשובות כל כך.

מחקרים מראים כי קיים קשר הדוק מאד בין שכל וחכמה לבין כישורים חברתיים כדי לתפקד היטב בכל גיל מבחינה חברתית וריגשית האדם זקוק לידע, יידע הנרכש רבות מקריאת ספרים.

הקריאה הידע והלימוד מפתחים מוחם הקוגניטיבי של האדם, הידע מסייע לילד ולכל אדם להסתדר היטב בחברה ולהתקדם קדימה, להיות יצירתי ובעל יוזמה. ההתחברות לאחר- נפלאה, שיתוף הפעולה נהדר, ניהול הקונפליקטים מכובד וחשוב, הידע מקריאה מאפשר קיום משא ומתן אנושי וחכם, אני כילד יכול להבין התנהגות חברים ככל שאני קורא יותר, אף יכול אני להבין התנהגותם של אחרים הקריאה המסייעת לחיי חברה מעולים להבנת הזולת ולחכמה פנימית ההופכת האדם להיות נעים בחברה שתמיד רוצים להיות בקרבתו -בחברתו.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב