דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חקלאות אורגנית ? לא עוד זבנג וגמרנו 

מאת    [ 27/04/2011 ]

מילים במאמר: 1069   [ נצפה 4227 פעמים ]

 

לא עוד "זבנג וגמרנו":

במה עדיפה השיטה החקלאית האורגנית מהשיטה החקלאית ה"רגילה"

 

אנחנו חיים בחברה המתמחה בטיפול בסימפטומים:

כואב הראש? קח אקמול

הילד מתנהג לא יפה? קח ריטלין

נגמרו המים בכינרת? התפילו מים

 

המיקוד בפתרון הסימפטומים, מסיט אותנו מטיפול בבעיה:

כואב הראש? אכול נכון, עשה פעילות גופנית, אל תעשן,שתה הרבה מים וכן הלאה.

הילד מתנהג לא יפה? היה קשוב אליו - בדוק שאינו משתעמם, וודא שאוכל נכון, שישן טוב.

נגמרו המים בכינרת?...יש לי פתרון, אך זה שייך למאמר אחר.

 

בטבע קיים איזון דינאמי כל הזמן ללא הפסקה - בעלי חיים, צמחיה ,מיקרו אורגניזמים וכדומה, אשר חיים בהרמוניה עם הסובב אותם. הפרה של ההרמוניה יוצרת בעיות. אחת הדוגמאות הטובות לכך היא התחממות כדור הארץ. אך ישנן תופעות רבות אחרות הקשורות בהפרת ההרמוניה (לדוגמא, אל ניניו...)

 

התערבות האדם בהרמוניה הטבעית היא תולדה של גידול מהיר באוכלוסיית המין האנושי. רבות דובר על האופן בו בני האדם "יורים לעצמם ברגל" עם הקידמה (לדוגמא, כריתת יערות הגשם אשר גורם לסחף האדמה הפוריה וכתוצאה מיעוט גשמים ובצורות).

לצד ההתערבות התעשייתית, הכבישים, המבנים, הטכנולוגיה, מהווה גם החקלאות התערבות של האדם בהרמוניה הטבעית. אינני יוצא נגד הקידמה, הטכנולוגיה, התעשייה ודומיהן, ובטח שאינני יוצא נגד הצורך שלנו בחקלאות. אולם, אני טוען כי יש דרך להתערב בהרמוניה הטבעית, מבלי להפר אותה יתר על המידה, וכך מבלי להסב נזק לסביבה, ובסופו של דבר לנו, בני האדם.

 

לפני 30 שנה, לאחר 8 שנים של עיסוק בחקלאות הקונבנציונאלית, הבנתי שהדרך החקלאית "הרגילה" שוגה. על כן, החלטתי להצטרף לחקלאות האורגנית (יחד עם מריו לוי משדה אליהו שעסק בשיטה זו שנים רבות לפני). דרך החקלאות האורגנית אומרת ב"פשטות" הבה נלך יחד עם התהליכים הטבעיים שקורים בטבע ושומרים על האיזון וההרמוניה, ולא נגדם.

במילים אחרות, הבה נשנה את דרך ההתנהגות ובעיקר דרך החשיבה החקלאית שהייתה נהוגה החל עם סיום מלחמת העולם הראשונה (שאז גילו שהאמוניה ליצור פצצות נותנת הגברת היבולים אם נותנים אותה כדשן כימי לגידולים).

כשאני אומר הבה נשנה את דרך החשיבה החקלאית, אני מתכוון בראש ובראשונה לחקלאי עצמו ובמקביל לחוקרים ולמדריכים בחקלאות.

 

הכוונה היא לשאול את השאלות הנכונות:

 כשחקלאי רגיל רואה בשטח שלו סימפטום כלשהו כמו מזיק או מחלה, הוא שואל "מה אני עושה נגד?" התשובה לשאלה כזו היא בדרך כלל בחומרי הדברה רעילים. חומרים אלה יוצרים בעתיד סימפטומים נוספים, שעל מנת להשתמש בהם יש ליצור ולהמציא חומרי הדברה נוספים, וחוזר חלילה.

לעומת זאת בחקלאות האורגנית אנחנו שואלים "מה אנחנו עשינו לא בסדר" בהתנהגות החקלאית שלנו, שהוליד את הסימפטום? אנחנו מחפשים את בעיית הליבה. על פי רב, הבעיה הרבה יותר פשוטה ממה שניתן לחשוב: אולי לא השקינו מספיק, אולי השקינו יותר מדי, אולי לא נתנו מספיק חומרי הזנה, או שנתנו יותר מדי, אולי לא גזמנו בזמן, אולי לא שמרנו על סניטציה, אולי חיממנו יתר על המידה, אולי לא שמרנו בפני הקרה, אולי לא שמרנו על כמות הלחות הנכונה בחממה... בקיצור, ישנם כל כך הרבה תהליכים אשר משתתפים בעשייה החקלאית האורגנית וה"רגילה" ( שכאמור לעיל הינה התערבות בהרמוניה הטבעית) עד שהחקלאי הרגיל  אומר"בצדק":

 למה לי לשבור את הראש ולנסות להבין מאין באה לי הצרה הזאת באם חברות הכימיקלים נותנות לי פתרון מיידי של "זבנג וגמרנו".

הכי קל לרופא שאני מתייעץ איתו בקשר לכאב הראש שלי לומר לי קח אקמול וכך לפתור לי את הסימפטום באופן מיידי. אך כאב הראש יחזור בעוד כמה ימים, ואם לא נמצא את הסיבה האמיתית (אשר יכולה להיות קשורה בהתנהגות שלי כמו אוכל, פעילות גופנית, סביבה בריאה וכך הלאה), כאב הראש  לא ייפתר.

העוסקים בחקלאות האורגנית מבקשים למצוא את שורשי הבעיה ולא לתת לבעיה לחזור על עצמה עד אשר צריך להחליף חומר ריסוס או תכשיר אחר כמעט כל שנתיים, מפני שהחרקים פיתחו נוגדנים לחומר הריסוס ! יש להבין, החרקים ובכלל "גורמי המחלות" למיניהם עושים דור בזמן קצר מאד בין ימים בודדים עד שבוע לעומת דור של המין האנושי, שלוקח בממוצע כ 20 שנה. לכן לפתח תנגודת (או חיים זה לצד זה) לתכשירים כימיקלים או למוצרים של התערבות גנטית כמו הנדסה גנטית, צריך עשרות או מאות דורות למין האנושי. מה שלוקח ל"גורמי המחלות" והמזיקים מספר שנים בודדות !

 

כאן גם מוסברת הבעיה של ההנדסה הגנטית. אינני יוצא נגד המחקר בהנדסה גנטית, אני חושב שהוא חשוב מאין כמוהו אך המהירות שבה משחררים את מוצרי ההנדסה הגנטית לשוק (לאחר מספר שנים בודדות של ניסוי והשפעה על האדם והסביבה) היא הבעייתית. תהליכים שהיו קורים בטבע במשך עשרות ואלפי שנים אנו מפעילים לאחר שנים ספורות בהנדסה הגנטית!!! במו ידינו אנו יוצרים את הכלים אשר יהרסו את הדורות הבאים, שכן למין האנושי אין מספיק דורות "לעכל" שינויים גנטיים אלו !

 

כאמור אני עוסק ומדריך חקלאים בשיטה האורגנית כבר שלושים שנה, ומדי יום אני נתקל בבעיות אשר יש למצוא להם פתרונות. גם בשדות ומטעים אשר מגדלים עשרות שנים בשיטה האורגנית יש בעיות

אשר החקלאי נדרש להקדיש להם את כל מרצו, מחשבתו ופועלו. אחרת הוא יכשל !

החקלאים האורגנים יחד עם מכוני המחקר יכולים ועושים למצוא את הדרך הנכונה של שילוב החקלאות יחד עם התהליכים בטבע ולא נגדם.

חקלאי אורגני (וכמובן חקלאי רגיל) שלא הפנים את השיטה המתוארת לעיל, במוקדם או מאוחר יפנה לשיטת "זבנג וגמרנו"  ולא יעזרו לנו עשרות בדיקות המעבדה (כפי שעושה רשת שופרסל בעזרת מעבדת בקטוכם) אנו לא נוכל לבדוק כל ק"ג פרי או ירק שיוצא מהשדה !

כדאי שנפנים - אף חקלאי לא ייתן לעמל וכסף שהוא השקיע בייצור מוצר כלשהו להיהרס ולרדת לטמיון באם יש לו פתרון מיידי של ריסוס של חומר כלשהו, זבנג וגמרנו כבר אמרנו?

לכן אין קיצורי דרך, אך ורק בהקדשה של עמל, מחשבה של כלל המערכת הכוללת את החקלאים, מדריכים, מכוני מחקר העוסקים בחקלאות האורגנית נוכל ליהנות מתוצרת נקייה וכפועל יוצא גם בריאה יותר ושומרת על הסביבה.

 

מילה אחרונה על יבולים, כדאיות כלכלית ומחיר סופי לצרכן

היום יש בידנו את כל הידע ליצור גידולים בשיטה האורגנית בעלי יבולים שלא נופלים מהממוצע הארצי ולפעמים גם עולים עליו. גם העלות של הייצור היום אינה כפולה מהעלות של הגידול הרגיל כפי שהיה כשרק התחלנו לפני 30 שנה. היום המחירים הגבוהים של התוצרת האורגנית בעיקר נובעים משינוע ושיווק התוצרת המועטת. כאשר נגיע לצריכה של לפחות 20% תוצרת אורגנית ההבדל במחיר לא יעלה על 20% מעל המחיר של התוצרת הרגילה. אמנם ישנה כאן בעיה של הביצה והתרנגולת (מה קודם למה) אך אני אופטימי מאד כאשר אני רואה את הדרך שעברנו במהלך 30 השנים.

בברכה

חיים קציר ממייסדי החקלאות האורגנית בארץ וממקימי הארגון לחקלאות אורגנית ביו דינמית בישראל מזה 30 שנה. מתמחה בהסבה, הקמה, ליווי ושיווק פרוייקטים בחקלאות האורגנית בארץ ובעולם.

חיים קציר ממייסדי החקלאות האורגנית בארץ וממקימי הארגון לחקלאות אורגנית ביו דינמית בישראל מזה 30 שנה. מתמחה בהסבה, הקמה, ליווי ושיווק פרוייקטים בחקלאות האורגנית בארץ ובעולם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב