דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שילוב מנצח= בעלי ניסיון עם חסרי ניסיון 

מאת    [ 28/02/2011 ]

מילים במאמר: 902   [ נצפה 3156 פעמים ]

חז"ל הדגישו משפט חשוב ובסיסי בהצלחה-"אין חכם כבעל ניסיון".אנו מודעים למשפטי מפתח נוספים המבהירים לנו שחוסר ניסיון אינו ממריץ אנשים להתקדם ביוזמות וביצירתיות.

ברור לנו שבעולמנו המתקדם והמתפתח בצורה מדהימה מגיעים להישגים ולפסגות חדשות בעיקר בגלל אנשים חכמים שמשלבים בעולמם חשיבה יצירתית המפעילה יוזמות חדשניות כל הזמן.

יחד עם זאת גם בעולם העסקים וגם בשדה החינוך, קיימים מורים חדשים ואף מנהלים חדשים,היינו חסרי ניסיון,המובילים מערכות חינוך לשיאים נפלאים,מצלחים מעבר למשוער,מתחדשים ומרקיעי שחקים ברעיונות חדשים ויצירתיים.

יש ויש מנהלים ומורים ותיקים,היינו בעלי ניסיון רב,שבהם שוכנת "השתיקה"-ללא התחדשות וללא תהליכי שינוי בעמלם החינוכי,הערכי,החברתי...

לעיתים חוסר ניסיון מוביל את היוזם להעיז,לחשוב אחרת מהקיבעון,לנסות לשנות ללא חששות ופחדים.חסרי הניסיון לעיתים "יוצאים מהקופסא".

ברור לכולנו חשיבות רכישת ידע מוקדם,השכלה בתחום העשייה,מקצוענות איתנה,ללמידת תיאוריה,על חשיבות בתהליכים בבניית חזון,יעדים,בקביעת מטרות,על הבנה שכל עשייה דורשת תהליך ועל חשיבות התפוקות הנכונות היעילות והטובות,כדי לקבל תוצרים איכותיים מעמלו הקשה והחשוב.

צריך ללמוד להיות מורה מצוין, בוודאי שיש ללמוד "תיאוריה" כיצד להיות מנהל טוב ומצוין, חובה ללמוד פרקי מנהיגות, שהרי קיים הבדל תהומי בין מורה מעולה או מנהל טוב לעומת מורה-מנהיג, או מנהל-מנהיג.

חובה ללמוד,להטמיע בתוכנו תכונות מנהיגותיות כדי ללמוד כיצד להשפיע על אחרים-דרכים וכלים כיצד להעצים מורים ולפתחם כיוזמים ביצירתיות כבעלי חשיבה חדשנית כל הזמן,כפי שמודגש במסכת חגיגה "אין בית מדרש ללא חידוש" וללומדים מכולם,מתוך הספרות הקיימת,מרבותי,מחברי ומתלמידי יותר מכולם.

מניסיוני הרב במערכת החינוך דאגתי להבהיר למנהלים ולמורים הותיקים חשיבות ההתחדשות,תמיד שאלתי מה נוסף,מה התחדש...כך מפעילים מוח יצירתי,וכך מפתחים מורים יצירתיים.

להקשיב היטב גם לתלמידים,למורים הצעירים, המתחילים דרכם ואף למנהלים החדשים.

לחסרי ניסיון יש אומץ לב, ראייה ראשונית מבחוץ,רעיונות חדשניים אותם רכשו בלימודיהם באקדמיה, ומותר להקשיב להם ולשמוע דעותיהם,כמובן וחד משמעי שלבעלי הניסיון עוצמה רבה ומגוון כלים לטפח יוזמות ויצירתיות, אך חובה על כולנו להקשיב לכולם.

בסיורים הרבים שאנו מקיימים במוסדות החינוך הבחנו,במנהלים ותיקים,מצוינים המטפחים מורים צעירים,ברבים מהמוסדות המנהלים ממנים מורים צעירים כבעלי תפקידים עקרוניים וחשובים, הניסיון לא חשוב כמו היוזמה, ראש פתוח , העזה, אומץ לב, נחישות לנוע קדימה,להיות מנהיג אמיתי.

ברור לנו היטב כי ה"התמקצעות" מהווה מוקד חשוב ביותר בהצלחה.

מורה ידען בתחומי התורה, המתמטיקה, המדעים,האומנות, יקנה תחומי מומחיותו לתלמידיו ביתר עוצמה ובכלים נפלאים.

הבסיס העיקרי להצלחה-מהווה הידע המקצועי של המורה המלמד. המורה או המנהל ה"מקצוען",שלמד ולימד כל הזמן, הקורא ספרות עדכנית על דרכים וכלים להצלחה חינוכית נכונה ואיתנה,יצליח יותר מבעלי הניסיון ש"הפסיקו" ללמוד ולהתפתח.

כמובן שה"איך" נרכש רבות תוך כדי תנועה, תוך כדי התנסות בהוראה המקנה ניסיון.לומדים לפני תחילת הדרך, וממשיכים כל הזמן ללמוד.כך רוכשים גם ניסיון וגם חכמה יצירתית.

לעיתים עודף ניסיון גורם לאיטיות בתהליכי העשייה,באשר המנהל או המורה מודעים לכל הפרטים ואז לפעמים זה מונע ממנו להיות יזם או יצירתי.בעלי הניסיון לעיתים אינם ספונטאניים, ואין בהם דינאמיות.

שילוב מורים חדשים בעשייה ובחשיבה יחד עם בעלי הניסיון- הוא עיקרון מנצח ועקרוני בהצלחה.

חסרי הניסיון צריכים כל הזמן לאסוף מידע, להתייעץ,לשאול שאלות, ללכת עם תחושות בטן, לא להיבהל מהתמודדות עם דילמות וקשיים, להפעיל כל הזמן מוח יצירתי,לקחת תמיד פסק זמן כדי לחשוב על כל שלב בלמידה ובעשייה.חוסר ניסיון-מאפשר להסתכל מחוץ לקופסא, לשבור מוסכמות , להעיז, לרענן,ליצור משהו חדש לגמרי, לא לחשוש מכישלונות/טעויות, חובה עלינו לקלוט היטב חסרי  ניסיון- החדשים להטמיע בהם את האומץ,חוסר הפחד, את הביטחון, את זקיפות הקומה, ובעיקר להאמין בעצמך ביכולת כישוריך, במוחך הפורה, לנוע קדימה ולהצליח.

חשוב שנדע כולנו-שבכל אדם טמון משהו ייחודי משלו. על בעלי הניסיון להצמיח את הטמון בו וליישם אותו בעמלו החינוכי.תמיד לאתר ולמצוא את התחומים שהינך טוב בהם ואותו להצמיח, להגביר.

ראוי ללמד חסרי ניסיון אך גם להקשיב להם, לעודד אותם להשמיע רעיונות חדשניים ולקנות מהם הרעיונות, כדי ליישם אותם היטב מתוך הניסיון הקיים בנו. 
 
 
 
 

להלן כמה טיפים להצלחתם של חסרי הניסיון:

*למידה משמעותית טרם נטילת התפקיד:

חשוב ועקרוני ללמוד היטב פרקי הוראה ומנהיגות, להתמקצע בכל תחום שיש בך כישרונות, כדי שאותם תוכל להנחיל  בהמשך הדרך לדור הבא.קרא ספרות,הקשב למרצים, למד מחברים... ובעיקר הרבה בשאילת שאלות שיסייעו לך מאוד ברכישת כלים להצליח בהיותך חסר ניסיון.

*מצא ואתר את הטוב שבך:

כל חייך אתר את נק' החוזק שבך, ואותם נסה להמריא לשחקים.הבא את הטוב למצוינות, כך תוכל כבר בצעירותך ללמד אחרים את הטוב שבך. כך תצליח בהוראה ובחינוך גם בהיותך צעיר.

*למד גם תחומי העשרה:

אל תתמקד רק בתחום שהינך חזק, למד גם תחומים נוספים.העשרה-מוסיפה חכמה ויצירתיות. קורה לעיתים שאדם לומד ביתר עוצמה בגלל ה"מפגש" עם חידוש והעשרה השונה מהמוטמע אצלו-בגופו.

ידע העולם שמסביבך גורם למוח יצירתי,יותר וממריץ את חסר הניסיון לנוע קדימה.

*העיקר-לא לחשוש,לא לפחד:

נסה להתגבר על הפחדים, האמן בעצמך וביכולתך, החדר בעצמך היטב ובכלים שונים ומגוונים את האמונה בעצמך ואת ה"רצון" להצליח. אל תחשוש מכישלונות, למד ונתח כל כישלון.

*התייעץ כל הזמן:

אל תחשוש...שאל שאלות חברים ומורים אחרים או כמנהל-למד ממנהלים אחרים את העקרונות הגורמים להצלחה, הפגן אומץ וזקיפות קומה-גם אם הינך חסר ניסיון,אם יש לך רעיון יצירתי ספר אותו, הפעל אותו בכיתתך או בבית ספרך.

*תהליכי שינוי מוקד להצלחה:

זכור משפט מפתח-"אין בית מדרש ללא חידוש", למד, הקשב, תרגל, הפעל כל הזמן מוח פורה ויצירתי.נסה להבין כל מהלך חינוכי שהצלחת להשפיע על תלמידים ומורים והפעל אותו עוד ועוד.

*זכור-השיווק והפרסום מוקד במוטיבציה:

גם אם הינך חסר ניסיון, החדר בכל נימי נפשך כי החכמה נצורה בך, אל תחשוש לספר על יוזמות ורעיונות יצירתיים שהפעלת בכיתתך או בבית ספרך. השיווק האישי והפרסום מוסיפים שפע מוטיבציה להיות יותר יצירתי.

רוכשים ניסיון רק אם פועלים ועושים בעצמה וביעילות.

   

הבה נחדיר לתוכנו – בעלי הניסיון את ההרגל החשוב והעקרוני בהצלחה

לשלב את חסרי הניסיון בחשיבה ובעשיה

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב