דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כבוד האדם והמורשת 

מאת    [ 16/02/2011 ]

מילים במאמר: 367   [ נצפה 2927 פעמים ]

על פי המורשת היהודית האדם נברא בצלם אלוהים ומשום כך יש להניח כי כבוד האדם הוא ערך עליון, כבוד האדם אשר נברא בצלמו ובדמותו של האל הוא בעצם כיבוד האלוהים עצמו, בורא האדם.

''שורשיו של כבוד האדם שתולים במורשת היהודית שלנו, על פי עולמה של היהדות כל הכבוד שבעולם נאצל מן הבורא מפני שהאדם נברא בצלמו. כבוד האדם פירושו שלא לבייש את צלם האלוקים שבאדם. אכן כבוד האדם או כפי שהוא מכונה, כבוד הבריות, הוא ערך מרכזי ביהדות'' (אהרון ברק, כבוד האדם כזכות חוקתית, הפרקליט מא חוברת ג')

ניתן לראות את השתקפותה של המורשת בפסקת ההגבלה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו שכן הפגיעה בכבוד האדם אל לה להיעשות אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית. בערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית קיימים ערכים של המורשת אשר לוקחים חלק במהפיכה החוקתית.

מהי המשמעות של צמד המילים יהודית ודמוקרטית? מגמת המחוקק הינה מגמה דו ערכית ושלובת ערכים, הערכים הדמוקרטים מחד והערכים היהודיים מאידך. המתח בין דת ומדינה קיים לאורך כל חייה של מדינת ישראל ונראה כי עם חלוף השנים המתח גובר וגואה והקונפליקטים בין הערכים המנוגדים, מתעצמים.

''ישראל, עם עתיק יומין ומדינה צעירה, ליבה במערב והיא בסוף המזרח. מבחינה גיאוגרפית נמצאת במזרח התיכון, ברם מבחינת תורת המשפט והשקפותיה הפוליטיות, בת נאמנה היא למורשת המערבית. אולם מושגי דת ומדינה תובעים לעצמם תשומת לב מיוחדת, שהרי תפיסתם המערבית אינה תואמת את מדינת ישראל. אכן לאחר מאתים שנות חילון ואירופיזציה של המנהיגות הציבורית והאינטלקטואלית היהודית, עוד לא נמצאה הנוסחה הגואלת: קו מבדיל ברור בין דת לבין לאום'' (פרופסור אהרון קירשנבאום, תורה ומדינה-בענין מקומן של הדת,היהדות והציונות בחוקה המוצעת,עיוני משפט טו 1)

על סמך הדברים ניתן לומר כי העוסקים בשפיטה לשלב בין ערכים הסטורים אשר נותרו מקובעים וקפואים כל ערך בתקופתו הוא לבין ערכים קיימים ומתהווים לאורך ההווה של מדינת ישראל והחברה הישראלית ועוד אשר יתהוו בעתידה. מלאכה זו אינה קלה כלל ועיקר שכן יש להיות מעורים בערכי החברה הקיימים הבולטים אשר מהווים קונצנזוס חברתי לבין ידע הסטורי בדת ובמורשת. בין שני הניגודים הללו יש לשלב בדרך שתתיישב עם מטרתו ומהותו של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

אין ספק שהמהפיכה החוקתית חוללה שינוי כשם שדרכן של מהפיכות לעשות בחיי המשפט בישראל, אך יחד עם השינוי והעלאתן של זכויות חוקיות לחוקתיות, שזר המחוקק את מורשת עם ישראל בין ערכיה של הדמוקרטיה.

משרד עורכי הדין חן-הראל עוסק בתחום הפלילי-צבאי, וכן בתחומי המשפחה והמקרקעין, ונותן שירות בכל רחבי הארץ.עו"ד חן שירת במשטרת ישראל שנים רבות, בין היתר בתור ראש משרד תביעות וראש משרד חקירות, ועם פרישתו הפך לעו"ד אשר מייצג חשודים ונאשמים בעבירות סמים, המתה, נשק, מין, מרמה והונאה, רכוש ואלימות. עו"ד חן מייצג אסירים בפני ועדות שליש, נותן ליווי בחקירות משטרתיות וכן מטפל בייצוג חיילים בבתי הדין הצבאיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב