דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות C02 באקווריום צמחיה 

מאת    [ 19/09/2005 ]

מילים במאמר: 1125   [ נצפה 9556 פעמים ]

חשיבות C02 באקווריום צמחיה

כתב - ברוך מור

עד לאחרונה, אקווריומיסטים הצליחו לגדל בעיקר צמחי מים עמידים כמו אכינודורוסים, אנוביות ומיקרוסורומים ללא פד"ח. לא שצמחים אלה לא זקוקים לפד"ח, אולם הם יכולים להסתדר עם כמות קטנה ממנו. כיום, גוברת המודעות לשימוש בפד"ח בכדי לגדל ספקטרום נרחב של צמחי מים, ביחוד צמחי המים התובעניים. בכדי להשיג אקווריום צמחיה ללא בעיות יש לדאוג

לשלושה פרמטרים עיקריים ולדאוג לאיזון שבינהם:

1 תאורה חזקה ככל האפשר

2 דישון מאוזן הכולל מיקרו ומאקרו אלמנטים

3 כמות מספיקה של פד"ח

מספיק שיהיה לנו מחסור באחד המרכיבים הנ"ל, הצמחים לא יראו במיטבם והאצות לא יאחרו להגיע?
פחמן, הינו המרכיב העיקרי בתהליך הפוטוסינטזה של הצמח. בעוד שצמחים יבשתיים לוקחים את הפד"ח מהאוויר, צמחי מים הסתגלו לקבל את הפחמן בדרכים אחרות בהתאם לסביבתם הטבעית. במערכת הסגורה שלנו למרות הימצאות כמות מסויימת של פד"ח מנשימת הדגים, עלים רקובים וכו' - קיים מחסור תמידי ברמת הפד"ח שתספק אקווריום צמחיה צפוף או אפילו צפוף למחצה. סוגי הצמחים השונים, שונים בדרישותיהם לגבי רמות הפד"ח הנצרך, ובכל קשת הצמחים נמצאים אך מעטים אשר לא דורשים פד"ח כדישון קבוע.

הפד"ח עוזר לצמחים להטמיע את התרכובות והמינרלים המצויים בסביבתם בתוכם ועי"כ לצמוח ולשגשג. כאשר נוסיף לאקווריום תאורה טובה הנתמכת ברות פד"ח מתאימות, נגיע לביצוע פוטוסינטיזה אופטמלית בצמחים. נשמע קל? - אבל זה לא כל-כך קל כמו שזה נשמע?
בכל מקרה, הזרקת פד"ח למים, תגדיל את היצע הצמחים שנוכל להחזיק באקווריום. בתהליך הפוטוסינטיזה, בועות חמצן נפלטות מהצמחים אל המים ומעשירים את המים בחמצן, לא רק שזה מצויין לדגים, אלא גם לבקטריות האירוביות שזקוקות לחמצן בכדי לשרוד. בנוסף, עם הזרקת פד"ח למים - אנו מורידים את קשיות המים ואת החומציות ובשל כך מונעים הרעלת אמוניה. החרדגים (מונח חדש = חרא של דגים) יוצרים פסולת חנקנית שמתפרקת לאמוניה במים בעלי PH ניאטרלי ומעלה, אולם כאשר רמת החומציות יורדת האמוניה הופכת לאמוניום שהוא יסוד כימי פחות רעיל לדגים.

שיטות להזרקת פד"ח - באקווריומים קטנים (עד 100 ליטר) ניתן להשתמש במערכת פד"ח אורגאנית (שמרים וסוכר - ראו מאמרים אחרים בפורום), אולם במערכות גדולות יותר מומלץ להשתמש במיכל דחוס, ווסת ודפיוזר. במערכות גדולות מומלץ להשתמש בריאקטור אקטיבי או בשני דפיוזרים המחוברים ע"י מפצל T.

כיצד נקבע רמת CO2 אופטימלית - הזרקת פד"ח לאקווריום צמחיה היא אחד הדברים המומלצים והבריאים ביותר שיקרו הן לצמחים והן לדגים. מאידך, אם נזריק רמות גבוהות של פד"ח אנו עלולים לגרום נזק בלתי הפיך לאוכלוסיית האקווריום. רמות פד"ח גבוהות עלולות להרוג את הדגים מכמה סיבות :

1. הרעלת גז CO2.

2. חוסר חמצן במים שיהרוג את הבקטריה החיובית בפילטר ובמצע

3. קריסת PH

ישנם אקווריומיסטים אש יכולים להצביע על רמות פד"ח עודפות רק בהתבוננות בשרימס ג'פוניקה, אם רגליו כושלות והוא מתקשה בהליכה, סימן שרמות הפד"ח בגבול המסוכן.
שיטה זו קשה ליישום , לכן קיימות ערכות הבדיקה היעודיות או טבלת PH/KH שדרכה ניתן לחלץ את רמת הפד"ח הנוכחית.
ישנם גם ערכות בדיקה טבולות קבועות כמו זו של אהיים, דנרלי ואמאנו - לדעתי ערכות אלה מיותרות וניתן להסתפק בטבלת ה- KH/PH או אף למדוד PH בלבד.
ככלל אצבע באקווריומים הישראלים שעובדים עם מי מקורות בלבד ניתן לומר שברגע שרמת ה-PH יורדת מ- 6.4-6.5 אנו נכנסים לרמות עודפות של פד"ח.

כלל אצבע נוסף (עם מי מקורות) הוא להתחיל עם 50 בועות פד"ח בדקה לפי מונה בועות חיצוני שכן בתוך האקווריום קצב הבועות משתנה בהתאם לעומק הדפיוזר. המלצה נוספת היא להתחיל עם 30 בועות ביום הראשון ובכל יום להוסיף כ-10 בועות בדקה עד לרמת הפד"ח המומלצת, זאת כדי למנוע תנודות חדות בערכי המים. יש לשים לב כי בטמפרטורה העולה על 28 מעלות יש להזרים עוד פד"ח אולם להשגיח שבעתיים כי בטמפרטורות אלה כמות החמצן יורדת, כדי לפתור בעיה זו יש להגביר תאורה, פד"ח, דישון והחלפות מים בעיקר בשל קצב חילוף החומרים הגבוה שמתבצע באקווריום הסגור בטמפ' זו!

באקווריום רמות הפד"ח המומלצות הן 15-20PPM או 35-45 מ"ג לליטר. ברמות פד"ח אלה הצמחים יצמחו בקצב מואץ וידרשו מכם השקעה נוספת בדישון ובגיזום.

רמות של 30 PPM ומעלה נחשבות מסוכנות לרוב הדגים, לכן מומלץ לבדוק מידי פעם את רמת הפד"ח. אני מבצע בדיקות דו שבועיות של PH ו- KH בכדי לראות שאין שינויים מהותיים. ביום הבדיקה אני בודק פעם אחת בבוקר לפני הדלקת התאורה ופעם אחת בערב לפני כיבוי האורות. במצב אופטימלי ישנו שינוי קל בין הבוקר לערב כאשר בבוקר רמות הPH וה-KH גבוהות יותר מהערב משום שבמהלך היום צורכים הצמחים את הפד"ח, מבצעים פוטוסינטיזה ומחמצנים את המים.

סקירת ציוד למערכת CO2:

1. מיכל פד"ח ?

בד"כ נשתמש במיכל מתכת רגיל המיועד לשימוש בCO2, מיכלים כאלה ניתן להשיג בחנויות הדגים היעודיות או במרכזי מילוי גז, כמו גורדון גז ברח' גינוסר 6 בת"א. מחיר: החל מ- 350 ש"ח.

2. ווסת ?

בד"כ נשתמש בווסתים יעודיים למערכת CO2 לאקווריומים אולם ניתן להשתמש גם בווסת ריתוך מפירמה טובה יחד עם חיבור של ברז מחט לוויסות עדין. מחיר : החל מכ- 200 ש"ח לווסת ריתוך וכלה ב- 1000 ש"ח ויותר לווסתים של דנרלי וכו'.

3. ברז מחט ?

בד"כ לשימוש בווסת ריתוך, אולם ניתן להוסיפו כמקדם בטיחות נוסף או למי שרוצה להשתמש בשני דפיוזרים (אחד בכל צד של האקווריום באקווריומים גדולים - עם פיצול T) ולשלוט על כל אחד מהם בנפרד. מחיר : כ- 50 ש"ח

4. צינורות CO2 ?

צינורות פלסטיק רגילים לא מתאימים לשימוש עם גז הפד"ח משום שהם מתקשים עם הזמן, מאידך צינורות הסיליקון הנמכרים בכל חנות דגים מספקים את הסחורה - החסרון היחידי שלהם שהם יכולים להיקרע בקלות ולגרור דליפת פד"ח (לא לדאוג - לא מסוכן , אבל בזבזני!). מומלץ להשתמש בצינורות טפלון מיוחדים לCO2 קצת יותר יקרים אולם אם השקעתם במערכת שכזו שווה להוסיף עוד כמה שקלים. החל מ- 1 ש"ח לצינור סיליקון עד ל- 8 ש"ח למטר של צינור טפלון איכותי.

5. ברז חשמלי ?

משמש כמקדם בטיחות וכחסכון בCO2 בשעות ההחשכה כאשר הצמחים לא צורכים CO2. ברז זה מחובר לטיימר של התאורה וכאשר האור כבה , נסגר גם הברז ומספיק את אספקת הפד"ח לאקווריום. מחיר : החל מ- 160 ש"ח וכלה בכ- 1000 ש"ח לברז משם מוכר.

6. PH קונטרולר ?

מערכת ממוחשבת אשר מודדת את רמות ה- PH באקווריום וע"יכ מפענחת את רמות הפד"ח. המערכת ניתנת לכיול המשתמש ובמידה והאקווריומיסט קובע רמה רצויה של PH , כאשר נגיע לרמה רצויה זו המערכת תפסיק את הזרמת הפד"ח לאקווריום ע"י ברז חשמלי. מחיר - מעל 2000 ש"ח

7. דפיוזר/ריאקטור :

קיימים סוגים ושיטות שונות של המסת הפד"ח במי האקווריום, החל מאבן אוויר פשוטה או כלי דמוי כוס הפוכה שיעילותם נמוכה יחסית וכלה בריאקטורים אקטיביים שממיסים 100% את הפד"ח, בין שתי קצוות אלה קיימים סוגים שונים, העשויים מפלסטיק, מזכוכית, הנמצאים בתוך האקווריום או מחוצה לו וכיוב'. מחירים החל מ- 3 ש"ח לאבן אוויר, 40 ש"ח לדפיוזר פשוט ולא יעיל של TETRA וכלה בדפיוזרים מהחברות המובילות שיכולים להגיע למחיר של כ- 1000 ש"ח

לסיכום : מערכת פד"ח נראת ממבט ראשון כמכשיר מסובך, יקר ומיותר - ההיפך הוא הנכון. מערכת הפד"ח הסטנדרטית תעלה פחות מ- 1000 ש"ח, קלה לתפעול לאחר הדרכה ראשונית ותעזור לכם לגדל צמחיה לתפארת בקלות ובמהירות יחסית. בניגוד לדיעה הרווחת - מערכת כזו אינה מסוכנת לבריאות, גז הפד"ח אינו רעיל ואינו פציץ, אז יאללה רוצו לקנות - זה הדבר הטוב ביותר שיקרה לאקווריום שלכם לאחר תאורה טובה
ברוך מור - בעל עסק להקמת, עיצוב ותכנון אקווריומים. מומחה לצמחי מים ואופן גידולם ואספן של צמחי מים נדירים
http://WWW.FRESHREEF.COM



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב