דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שליטה במחשבות טורדניות ובמוח האדם 

מאת    [ 26/07/2007 ]

מילים במאמר: 1033   [ נצפה 10932 פעמים ]

לעיתים אנו יכולים לשבת בצוותא, לעשות משהו, או סתם להתבונן ולהרהר, ולפתע מוחנו נסחף ומתחיל להיות מגורה בדחפים שאינם נתפשים כמקובלים. כתוצאה מכך הוא מוצף בסערת מחשבות ודימויים שליליים ומיותרים, שאין לנו שליטה עליהם. כיוון שמוחנו אינו נותן לנו מנוח אנו מתחילים לאבד את הקשר עם המציאות, שהיא חיובית כשלעצמה.

מוח חופשי ומאושר הוא מוח שיש בו שקט גדול שמסוגל להתחבר לשקט של היקום. מה שמביא למחשבות טורדניות הוא דיכוי המוח במשך שנים רבות, כי אז לא ניתנת לאדם אפשרות לחיים שקטים ורגועים. המוח רוצה להיות ריק מרשמים שליליים וחופשי, ולא שבוי בכלא מחשבות שנאסר עליו לתת להן דרור. הדחקה ממושכת מביאה להתפרצות של מחשבות טורדניות.

להלן דוגמאות אחדות של המחשבות הטורדניות:

א. אדם שגנבים פרצו לביתו וכפתו אותו, והוא חווה טראומה כתוצאה מכך.
במידה והוא לא ישתחרר מאותה טראומה, הוא לא יהיה רגוע בביתו שלו, כי הפחד שהוא מדכא במוחו אינו נותן לו מנוח. הוא אינו שולט במחשבותיו, הן מתפרצות וגורמות לו לחרדה מתמדת שבכל רגע נתון עלול לפרוץ אל ביתו גנב ולפגוע בו.

ב. נפוץ ביותר הוא נושא הסקס.
אצל אנשים רבים מגיע שלב בחיים בו הם מתחילים לערטל בדימיונם כל בן אדם שהם רואים, ומדמיינים אותו או אותה עירומים, ואפילו מדמיינים את עצמם מקיימים איתם יחסי מין.

ג. קינאה בין בני זוג.
זה גורם נכבד למחשבות טורדניות. בני הזוג מתחילים לחשוש לחינם כי בן זוגם בוגד, וכל מעשיו מתפרשים כזממה למעשה בגידה. המחשבות נסערות וגורמות לאדם חוסר שקט נפשי מתמשך. בעיני רוחו הוא רואה כל הזמן את הבגידה. אין לו שליטה על מחשבותיו, ומוחו טרוד עד כדי שיגעון. אפילו אם בן הזוג הלך לקניות בסופר, שוחח בטלפון, עבד שעות נוספות וכו', המחשבות השליליות מתרוצצות בסערה ומדמות בלי סוף את הבגידה, למרות שבן הזוג נאמן ואינו בוגד.

ד. תיאוריות קונספירציה.
אדם חושד לפיהן שזממו קשר נגדו והוא מתחיל לאסוף הוכחות לכך באופן שיטתי וכפייתי. הספר ''הפרוטוקולים של זיקני ציון'' בו מתוארת השתלטות יהודית על העולם היא מחשבה טורדנית של אנטישמים רבים.

איבוד קשר עם המציאות כתוצאה ממחשבות טורדניות עלול במקרים רבים להוביל גם להתנהגות כפייתית, המתבטאת בסידרת הרגלים כמו כיסוס ציפורניים, תלישת שיער, גירוד העור עד זוב דם, אנורקסיה, טיקים עצבניים, חזרה מיותרת על פעולות שגרתיות וכדומה.

הדרכים להתמודד עם תופעה זאת של דיכוי המוח שגורם למחשבות טורדניות היא לא תמיד דרך חיובית:

א. אחת הדרכים השליליות להתמודדות היא בריחה מהמציאות והרס עצמי, לדוגמא סמים, כדורים, אלכוהול, הימורים והתמכרויות מזיקות אחרות.

ב. דרך שלילית נוספת, שאופיינית לאנשים שמוחם אינו בשל דיו היא חוסר התמקדות. הם נסחפים וחיים מרגע לרגע בלי תוכניות לטווח ארוך. האדם אינו מסוגל להיות רגוע ולחיות על פי ''סוף מעשה במחשבה תחילה''. הוא משנה את החלטותיו ומחפש כך בלא מודע דרכים להשתחרר מהמחשבות הטורדניות. אך כידוע דרך זאת מובילה לשום מקום.

ג. אדם שמוחו מדוכא שנים רבות והוא אינו מסוגל להתמודד מול הסמך מ''מ, עלול להצטרף לצד האפל והרע, כמו כת השטן, כנופיות פשע, קיצוניות דתית מוגזמת וכדומה. כך הוא אומר לעצמו: 'אני לא מפחד שיקרה משהו רע שיפגע בי, כי אני כבר בתוך הרע'.

ד. כאן האדם פונה לקיצוניות הפוכה שבה קורא דרור למחשבותיו המדוכאות. הוא מחליט להתנסות בכל מיני התנסויות קיצוניות עד שנמאס למוח לתעתע בו. לדוגמא הוא גולש באתרי פורנו בלי סוף, לוקח סיכונים מיותרים כגון טרמפים או עיסוק לא בטיחותי בספורט אתגרי וכדומה. כל זאת על מנת לעמוד שווה מול שווה מול המחשבות הטורדניות באמצעות מעשים לא ראויים, ובכך לנסות להשלים עם המוח המדוכא. בדרך זאת הוא יכול לחיות שנים רבות מבלי שמצא מפלט מהמלכודת.

ה. בריחה מהמציאות באמצעות צפייה מוגזמת בטלוויזיה, סרטים, אינטרנט וכדומה. אמצעי התיקשורת ההמוניים מחזקים מאד את המחשבות הטורדניות, כיוון שהם גדושים בפירסומות ובשלל מידע שלילי לאדם, ובכך מסיחים את דעתו או אף מחזקים מחשבות שליליות.

צריך ללמוד להבדיל בין מציאות עכשווית נתונה לבין השתוללות פראית של המוח. צריך למצוא מקומות בהם אפשר לתת למוח להשתולל מבלי להשליך את הסערה בתוכו על אחרים. זאת עד שהמוח מאולף וכנוע, ואנחנו שולטים בו ומצטרפים לשקט הגדול.

הדרכים המועילות והטובות לטיפול במחשבות טורדניות ובתופעות החיצוניות הנילוות אליהן הן רבות ומגוונות:

א. אחד הכלים להתמודדות הוא על ידי ריפוי באומנות , שעוזרת מאד לנפש ולנשמה, כמו פיסול, ציור, כתיבה, וכדומה. אך זה חלק מהטיפול וכמובן שיש להיזהר מיצירתיות יתר, שמתבטאת לדוגמא אצל אמנים השקועים ביצירותיהם עד כדי כך שהם מפסיקים לשים לב לחיי היומיום. הם מתנתקים מהמציאות לחלוטין לתקופה ממושכת מידי. המוח עמוס בפרטים טורדניים המגרים אותו להמשיך ולהתפרק במסגרת היצירה בלי להניח ראש. הוא שוקע בעולם משלו ולא שם ליבו לרפא את נפשו.

ב. תשומת לב לנפלאות הבריאה היא כלי טהור ונקי להתחברות אל העצמי האמיתי ולבורא עולם. הטבע הוא מקום נפלא לתהליך הריפוי. אפשר לשבת שעות מול הים ולהתבונן בגלים, בשקיעה, בעננים, ועוד. אפשר ללכת ליערות להתבונן בעצים ובתנודת העלים ולהתחבר לחי והצומח. המדורה היא כלי מעולה לשריפת כל המחשבות השליליות. העניין הוא להסתכל על הלהבות במשך שעות ולזרוק את כל המחשבות הטורדניות לתוך האש. כל אלה הם תהליכים בהם אנו מאמנים את המוח שלא להיסחף ולנדוד בשליליות. הרצון הוא להתחבר לנשמה ולהחזיר את המוח למציאות בכל פעם שהוא מורד בנו.

ג. פעילויות בטבע הן המשך ישיר להתחברות עם הבריאה. עבודות אדמה כגון גינון וקטיף מסוגלות לטפח את ערוגות נפשנו ולהצמיח בהן פרחים חדשים ויפים. רחיצה בים או במקווה, במים חמים וקרים, מסוגלת לשבור את היצר ולסלק את הקליפות מהנשמה. הליכה ממושכת עד אפיסת כוחות, טיול באופני הרים וכדומה, מאזנים את הגוף והנפש, ותופסים חלק נכבד בתהליך הריפוי.

ד. מימוש עצמי באמצעות מדיטציות, יוגה, צומות, תעניות דיבור, שירה, ריקודים, נגינה, הדלקת נרות וקטורת, מוזיקה, תפילה לאל עליון לבד או בחברה, ונתינת צדקה וכדומה, ממלאים את נפש האדם באור ומסלקים את החושך.

ה. דרך נוספת להיפטר מהמחשבות הטורדניות היא פשוט לרשום אותן. בשיטה זאת האדם מחזיק באופן קבוע בצמוד אליו מחברת כתיבה, וברגע שעולה במוחו מחשבה אקראית וטורדנית, מעין ''פירסומת'' במוח, הוא רושם אותה. בשלב שני הוא מדפדף במחברת ומבין אלפי המשפטים שליקט הוא מסמן את הבודדים שנמצאו כמעניינים, ואותם הוא לוקח עימו להמשך הדרך ואת כל היתר משליך לאש ומבקש שכך ישרפו כל המחשבות השליליות במוחו.

בדרכים אלה ממקדים את המחשבה עד שמגיעים לשליטה מוחלטת על המוח ועל המחשבות. המחשבות הטורדניות דועכות בתהליך ממושך והופכות לרמץ. אנו מגיעים לשערי עולם חדש, בהיר וצלול. זה תהליך של חיים שלמים. אט אט אנו הופכים לבעלי שליטה על חיינו. אין זאת אומרת שמחשבות ואנשים זרים וטורדניים לא יצליחו להסיט אותנו מידי פעם מהדרך בה בחרנו. אך כל פעם שנעמוד בניסיון נהיה חזקים יותר.

כל העולם כולו הוא גשר צר מאד והעיקר הוא לא לפחד כלל.

מאמר זה נכתב על ידי חגית חי ואבינועם עמיזן

חגית חי היא בחורה בגיל שלושים פלוס שטיילה בעולם, פגשה אנשים מיוחדים שהראו לה עולמות חדשים, והתנסתה בחוויות מעולמות האור והחושך. כותבת שירים, מקורבת לדת, ואוהבת ים וטבע.
hagithai@gmail.com

אבינועם עמיזן הוא יוצר מפת דמות האדם של ארץ הקודש
http://www.holylandmap.net/rashi.htm




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב