דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כבוד האדם כזכות יסוד 

מאת    [ 15/02/2011 ]

מילים במאמר: 371   [ נצפה 3408 פעמים ]

פתיחת ההליך הפלילי פוגעת בפרטיות הנאשם, אין הוא עוד אנונימי אלא שמו מתקשר במעשים או מחדלים אי אלו ואחרים, במקרים של פרשיות מתוקשרות שמו נפגע קשות בין היתר בעזרתם ה"אדיבה" של אמצעי התקשורת. פעמים נפגעת חירותו, שמו הטוב ושם משפחתו נפגע, לעיתים, אף משפחתו הרחוקה נפגעת, הסבל הנפשי אשר על הנאשם המזוכה לשאת כבד ומלווה פעמים רבות בפגיעה כלכלית משמעותית, כל חייו משתנים, טווח הפגיעה גדול מאד. זוהי דורסניות ההליך הפלילי, זכויות רבות נפגעות ונרמסות.

התייחס לכך כבוד השופט ברק בספרו "הקונסטיטוציונליזציה של מערכת המשפט", בעמוד 5 : "במרץ 1992 עברה מדינת ישראל מהפיכה חוקתית, במרץ 1992 נחקקו שני חוקי יסוד חדשים, חוק יסוד חופש העיסוק וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. מכוחם של שני חוקי היסוד החדשים, נקבעו מספר זכויות אדם כבעלות עוצמה חוקתית, על חוקית. רובן של זכויות אלה הוכרו גם בעבר, מיעוטן מכוח החקיקה, רובן מכוח פסיקתו של בית המשפט העליון, פרי יצירתם של גדולי שופטינו, מאז קום המדינה.השינוי העיקרי הוא בהעלאת רמתן הנורמטיבית של זכויות אלה".

אין זכויות האדם החוקתיות מוחלטות, ניתן לפגוע בהן בחוק אשר עובר את מסננת פסקת ההגבלה שכן קיימת יחסיות בין הזכויות. כאשר מתעורר צורך לפגוע בזכות אדם כלשהי וזאת על מנת להשיג מטרה חברתית או אחרת, הרצון לפגוע ומידת הפגיעה נתונים לשינויים נוכח התקופה ועל פי תפיסות היסוד של הציבור בישראל.

המהפיכה החוקתית נתנה אותותיה בכל תחומי המשפט, כגון משפט העבודה, ענייני משפחה, עניינים אזרחיים,מנהליים וכן הלאה כאשר ההשפעה החזקה ביותר של חוקי היסוד מורגשת במשפט הפלילי אשר מהות עיסוקו היא זכויות אדם.

"במיוחד רגיש המשפט הפלילי, המהותי והדיוני לשינויים בזכויות האדם בישראל. המשפט הפלילי עניינו חירות הנאשם מזה ואינטרס הנפגע ואינטרס הציבור מזה, אך טבעי הוא ששינויים חוקתיים בזכויות אדם ישפיעו בראש ובראשונה בתחומי המשפט הפלילי" (השופט ברק, פרשת רייש, עמ' 421).

מאחר והמשפט הפלילי מבוסס על איזונים בין זכויות נאשמים וחשודים לטובתו ובטחונו של הציבור, ניתוח המקרים נעשה באופן שונה מאז המהפיכה החוקתית שכן אין הפגיעה יכולה להעישות אלא בכפוף לפסקת הגבלה המופיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו קרי הפגיעה בזכויות אדם אפשרית רק אם היא נעשית לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה הנדרש.

אין ספק שהשפעת המהפיכה החוקתית מערימה קשיים חיוביים על הרשות המבצעת, החל מהליכי המעצר כאשר חלופות המעצר התעורר לחיים עם המהפיכה החוקתית ובהמשך קבילותן של ראיות כאשר הנטיה כיום היא יותר ויותר לפסול ראיות אשר הושגו באמצעים פסולים ושלא כדין.

משרד עורכי הדין חן-הראל עוסק בתחום הפלילי-צבאי, וכן בתחומי המשפחה והמקרקעין, ונותן שירות בכל רחבי הארץ.עו"ד חן שירת במשטרת ישראל שנים רבות, בין היתר בתור ראש משרד תביעות וראש משרד חקירות, ועם פרישתו הפך לעו"ד אשר מייצג חשודים ונאשמים בעבירות סמים, המתה, נשק, מין, מרמה והונאה, רכוש ואלימות. עו"ד חן מייצג אסירים בפני ועדות שליש, נותן ליווי בחקירות משטרתיות וכן מטפל בייצוג חיילים בבתי הדין הצבאיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב