דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיצויים והוצאות בהליך הפלילי 

מאת    [ 15/02/2011 ]

מילים במאמר: 443   [ נצפה 2525 פעמים ]

סעיף 80 לחוק העונשין-התשל"ז,1977 חוסה תחת הכותרת פיצויים והוצאות.ההליך הפלילי כרוך בהוצאות רבות לנאשמים והוראות החוק החוסות בצילו של סימן זה נועדו לפצות ולשפות את אלו אשר נפגעו מעבר לנדרש ושלא לצורך במסגרתו של ההליך הפלילי.

לפי סעיף זה מוסמך בית המשפט לחייב את המדינה לשלם לנאשם שזוכה את הוצאות הגנתו ולהוסיף ולפצותו על מעצר או מאסר בשל האשמה ממנה זוכה כאשר סעיף זה מצמצם עצמו סטטוטורית באמצעות תקנות הן לגבי ראשי הנזק שהוא מאפשר פסיקת פיצויים בגינם והן לגבי גובה הפיצוי אותו ניתן לפסוק.

ניתן לראות בהוראה זו כאמצעי נסיון להשבת המצב לקדמותו טרם הפגיעה הדורסנית של שלטון החוק והרשויות האמונות על אכיפתו. השאלה אותה יש לשאול בענין השבת המצב לקדמותו היא האם פיצוי לנאשם שזוכה, שכבודו נרמס, שחירותו הוגבלה, ששמו ושם משפחתו הוכתם, האם בכוחם של פיצויים אלה להשיב את המצב לקדמותו ולגרום להעלמתו של ההליך הפלילי כלא היה? אין ספק שלא הואיל ופעמים רבות הפגיעה היא אנושה ואינה ניתנת להערכה כספית.

קיימים סעיפים נוספים בחוק העונשין אשר עניינים הוא פיצויים והוצאות בהליך הפלילי:


    • סעיף 77 לחוק העונשין מסמיך את בית המשפט לחייב נאשם שהורשע בתשלום כפיצוי האדם שניזוק ממעשה העבירה.
    • סעיף 79 לחוק העונשין מסמיך את בית המשפט לחייב נאשם אשר הורשע בתשלום הוצאות משפט, כולל הוצאות עדים.

סעיף 80 מכיל הוראת "שסתום" אשר אליה יצקו תוכן בתי המשפט בהתאם לכל מקרה ונסיבותיו הוא. שימוש המחוקק בביטויים עמומים בלשון: סביר, ראוי, נדרש, צדק וכן הלאה הינו נפוץ למדי כאשר לביטויים אלה יוצקים תוכן בתי המשפט בהדרגה, במשך הזמן, עם בחינתם ממקרה למקרה.

השופט זמיר התייחס לעמימות הביטויים בפרשת רייש ובלשונו: "ביטוי עמום אינו בהכרח ביטוי סתום, גם ביטוי עמום עשוי להתבהר במשך הזמן, אם מעט ואם הרבה. בדרך של שימוש חוזר ונישנה בכל ביטוי, לרבות ביטוי עמום, מקנה לו תוכן והתוכן נעשה בהדרגה מלא ומפורט יותר, זו דרכו של המשפט המקובל, שהוא מתפתח ממקרה למקרה, עד שנוצר מכנה משותף למקרים. במהלך הדרך מתגבשת נערכת של שיקולים השייכים לענין, שיקולים אלה יכולים להנחות את בעלי הדין ואת בתי המשפט, בית המשפט יתן לשיקולים אלה את המשקל הראוי לכל אחד לפי הנסיבות של כל מקרה".

בשיטות משפט שונות, נראה כי הנטייה היא להרחיב את זכות הנאשמים המזוכים מאשמה בענין קבלת הוצאות מהמדינה. נראה כי ניתן להבין מנטייה זו את מעמד זכויות האדם וכבוד האדם בשיטות משפט אלה. הגישה היא כי בכל המקרים בהם נאשמים מזוכים, קיימת הזכות להוצאות הגנה, גישה הנובעת מהבנה כי בכל מקרה בו מועמד אדם לדין פלילי נפגע בין היתר כבודו באופן זה או אחר, נפגע שמו ולעיתים נפגעת חירותו.

כנגד מסכת פוגענית זו יוצא הפרט וכשנחשפת זכאותו, עומדות לזכותו הוצאות הגנתו, מחשבה רצויה המאפיינת משטרים תקינים ונאורים  ולא משטרים אשר גישתם היא כי לעולם אינם טועים וכי העמדה לדין אינה יכולה להיעשות בשוגג.

 

 

 

משרד עורכי הדין חן-הראל עוסק בתחום הפלילי-צבאי, וכן בתחומי המשפחה והמקרקעין, ונותן שירות בכל רחבי הארץ.עו"ד חן שירת במשטרת ישראל שנים רבות, בין היתר בתור ראש משרד תביעות וראש משרד חקירות, ועם פרישתו הפך לעו"ד אשר מייצג חשודים ונאשמים בעבירות סמים, המתה, נשק, מין, מרמה והונאה, רכוש ואלימות. עו"ד חן מייצג אסירים בפני ועדות שליש, נותן ליווי בחקירות משטרתיות וכן מטפל בייצוג חיילים בבתי הדין הצבאיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב