דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדילמה של מוסכי ההסדר 

מאת    [ 14/02/2011 ]

מילים במאמר: 458   [ נצפה 1820 פעמים ]

 

מבוטחים הנדרשים לתקן את רכבם לאחר תאונה או פגיעה המכוסה על ידי פוליסת ביטוח הרכב שברשותם מתבקשים לעתים קרובות על ידי חברות הביטוח להפקיד את רכבם באחד ממוסכי ההסדר. פוליסות ביטוח רכב כוללות בחובן דילמה מובנית: האם לתקן את הרכב המבוטח לאחר פגיעה באחד ממוסכי ההסדר ולזכות בהטבות השונות איתן מנסות חברות הביטוח לפתות את המבוטחים כדי שיבחרו באפשרות זו או לותר על האפשרות לזכות בהטבות במסגרת פוליסת ביטוח רכב ולתקן את הרכב המבוטח במוסך מורשה?

אילו סוגי פוליסות מושפעות מהדילמה?

פוליסות ביטוח רכב נחלקות לפוליסות ביטוח חובה לרכב ולפוליסות ביטוח מקיף לרכב. פוליסות ביטוח חובה לרכב נותנות מענה לפגיעה גופנית בעת תאונה: לנהג, לנוסעים ולהולכי הרגל שהיו מעורבים בתאונה. פוליסות ביטוח מקיף לרכב נותנות מענה לפגיעה ברכב עצמו. כיוון ומדובר בתיקון הרכב במוסך כזה או אחר, הפוליסה המושפעת היא פוליסת ביטוח מקיף לרכב, אולם יש לזכור כי בעת קרות תאונת דרכים עם נפגעים, שתי הפוליסות נתבעות.

אילו הטבות מוצעות לבוחרים במוסכי הסדר?

חברות ביטוח רבות מנסות לפתות את המבוטחים לבחור במוסכי הסדר. כיוון והחוק אינו מחייב את המבוטח לתקן את רכבו במוסך הסדר ומחייב את חברת הביטוח לשלם פיצוי עבור הנזק בין אם המבוטח בחר במוסך הסדר או כי בחר לתקן את רכבו במוסך מורשה, מציעות חברות הביטוח הטבות שונות לבעלי הרכבים כדי לפתותם לתקן את כלי הרכב במוסך הסדר. הפיתויים הנפוצים המוצעים הם: הנחות בדמי ההשתתפות העצמית במידה והתיקון נערך במוסך הסדר, והענקת רכב חליפי כאשר התיקון מבוצע במוסך הסדר.

מהי למעשה הדילמה אם כך?

מוסכי ההסדר וחברות הביטוח נמצאים במקום בו הם נתונים לניגוד אינטרסים מובנה. מצד אחד הלקוח (בעל הרכב) מצפה לתיקון האיכותי ביותר הניתן. על פי חוק הביטוח מטרת התיקון היא להחזיר את כלי הרכב לקדמותו - קרי, שימוש בחלפים מקוריים. כיוון וכאשר מדובר בכלי רכב פרטיים ומסחריים עד ארבעה טון החלפת החלפים היא של חדש מול ישן, הכוונה היא לשימוש בחלפים חדשים מקוריים (חדשים ולא מחודשים). אך חברות הביטוח והמוסכים נתקלים גם באינטרס נוסף, שונה - הוזלת התיקון ככל הניתן. הוזלת התיקון חוסכת לחברת הביטוח כסף רב הן באופן ישיר כפיצויים עבור התיקון שהם מוקטנים ככל שעלות התיקון נמוכה יותר, והן בדמי שכירת רכב חלופי וקיצור משך התיקון.

הבעיה היא שתיקון איכותי של הרכב הפגוע עולה יותר ונמשך יותר זמן, ואילו האינטרס המובהק של חברת הביטוח ומוסכי ההסדר הוא להוריד את עלות התיקון ולקצר את משך התיקון.

ומה עלול לקרות אם הבחירה היא במוסך הסדר?

מוסכי הסדר כמעט לעולם אינם עובדים עם חלפים מקוריים חדשים כיוון ואילו יקרים יותר מחלפים שאינם מקוריים או מחודשים. לרב, חברת הביטוח מחייבת את מוסך ההסדר לעבוד עם ספק חלפים איתו הגיעה להסכם הטוב ביותר מבחינתה של חברת הביטוח (הזול ביותר), מה שאומר שהלקוח, בעל הרכב, יקבל תיקון שעושה שימוש בחלפים מאיכות ירודה לעתים קרובות. איכות זו פוגעת לעתים לא רק באיכות הרכב ושוויו אלא לעתים אף בבטיחות הנסיעה.

 

יועץ בענייני ביטוח




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב