דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיליון וחצי שח הפסד לא הולכים ברגל 

מאת    [ 13/02/2011 ]

מילים במאמר: 857   [ נצפה 1955 פעמים ]

 

 

מיליון וחצי ש"ח הולכים ברגל - השפעות כישלון העסק קטן

 

הידעת שאובדן עסק שווה פנסיה

של 10.000 ש"ח לחודש למשך 8 שנים?

 

 

 

הטלפון מצלצל אצלך, אחראית החשבון שלך בבנק מודיעה לך בקול מתנצל ומבין, אך מאוד חד משמעי והחלטי שהבנק אינו מתכונן לכבד שני תשלומים בגובה כולל של 12.456 ש"ח אשר חובה לשלמם עוד היום. אתה מתכווץ, חושב מהר איך לתמרן, מהיכן להביא את הכסף הפעם, כל ה"טריקים" אזלו, ניצלת את כל החסכונות, לקחת הלוואות מכולם, הורים, דודים וחברים, לקחת כבר הלוואה שלישית על בית... מה הפתרון הפעם? הרי אתה יודע שאין שום הכנסה משמעותית בימים הקרובים. הלחץ המוכר בחזה גואה בך שוב, הפעם אתה יודע שזהו!         העניין גמור אין תיקווה העסק שלך גמור!!

 

46 אלף עסקים חדשים נפתחים בישראל מידי שנה, 37 אלף נסגרים , 80% כישלון ידוע מראש, מספר קשה לתפיסה, כלומר 4 מתוך 5 עסקים חדשים נסגרים – עובדה.

לא נכנס במאמר זה לסיבות לכישלון אולם קיימות הערכות כי משמעות האובדן הכספי לבעל העסק של סגירת עסק קטן הינה ברמות של מיליון ש"ח באופן ישיר, ומיליון וחצי שקל באופן ישיר ועקיף

בכנסים רבים שנערכו בעת האחרונה אודות משמעויות הכישלון של עסקים קטנים ניתחו מומחים ממספר רב של מדינות מערביות את השפעות הכישלון על היזם וניתן לתחום השפעות אלו בארבע היבטים ברורים: כלכלי, משפחתי, חברתי ופסיכולוגי.

ברצוני להביא לידיעת הקוראים המשמעויות לעומקן.

ההיבט הכלכלי: היבט זה נמדד בשני אופנים, הראשון אובדן ישיר של הון אותו גייס היזם לטובת פתיחת העסק וניהולו השוטף עד למועד סגירתו. כפי שציינתי קודם מדובר בסכום הנע בד"כ סביב מיליון ש"ח בממוצע. לידיעתכם בהנחה כי מדובר בשכיר אשר יחד עם זוגתו עבדו וחסכו לביתם הקטן, אובדן של מיליון ש"ח משול לחיסכון של 2500 ש"ח לחודש למשך 33 שנים, או 8 וחצי שנים של פנסיה מכובדת בת 10.000 ש"ח לחודש.. בלתי נתפס!!

בנוסף, ליזמים נטייה אחידה לא לתמחר את פעילותם במשכורת מכובדת ורציפה שהרי אין כסף.. "ועניי עירך קודמים" כלומר קיים אובדן כלכלי עקיף הנובע מאובדן הכנסה אלטרנטיבית וגם הוא מוערך בהון רב.

 

ההיבט החברתי: הקביעה כי "אין יזם פסימי" נכונה מאין כמותה שהרי לולא אופטיות קיימת והתקווה להצלחה לא יפתחו עסקים חדשים כלל, אופטימיות זאת מועברת ע"י היזם בשלבי התכנון, ההקמה והפעילות ההתחלתיים לסביבה כולה, החל מהאישה והילדים עבור, לבני המשפחה המורחבת וגמור בחברים והידידים, הסביבה בד"כ תומכת מאוד בתחילת התהליך שהרי הם אוהבים, אכפתיים, מאמינים. אולם עם תחילת הידרדרות הפעילות עד סגירתה מתחיל להתקיים תהליך ברור ומוכר של "אובדן מוניטין" מצד הסביבה ליכולותיך ולתוצאות ההבטחה.. והכי חשוב כרסום עצמי שלך כיזם בהבטחה שבך. להיבט זה כמו האחרים יש השלכות עתידיות עליהן אדבר במאמרים אחרים אולם ניתן לציין בוודאות כי הוא מוגדר כ"שקיעת מוטיבציה לניסיונות יצירה מקצועיים עתידיים"

 

ההיבט המשפחתי: אכן רבים טוענים כי זהו ההיבט הכואב ביותר שהרי מדובר בתוצאות הכישלון על ה"בית", מבצרו של כל אדם. מומחים טוענים כי מקור הכוח העיקרי לכל יזם ממוצע הינו התמיכה הרגשית אותה הוא מקבל מהבית המוגדר באישה/בעל, ילדים, הורים ואחים.

הקשיים בהם נתקל היזם מתחילת שלב הקריסה ועד לסגירת העסק וההכרה כי החלום ניגמר והשבר הינו עובדה מוגמרת, יוצרים מתחים קשים מאוד ביחידה המשפחתית המלווים בהאשמות, מריבות קשות. מחקרים רבים מוכיחים חד משמעית כי אחוזי הגירושים בקרב בעלי עסקים שכשלו גבוה משמעותית ממשפחות אחרות

 

ההיבט הפסיכולוגי: היבט זה הינו למעשה "תוצאה" של הכישלון על ההיבטים אשר תוארו לעי'ל, מהלך העניינים בין מועד פתיחת העסק המלווה באופטימיות רבה עד ה"התרסקות" כרוך בעליות ומורדות, החובה בעמידה בלחצים קשים, התמודדות מול גורמים רבים אשר חלקם עוינים ותובעים, עובדות אלו גורמות לתוצאות פסיכולוגיות קשות הכוללות כניסה למצבי לחץ קשים, דיכאון, חרדות, ואפילו אלימות. רופאים ופסיכולוגים רבים אף טוענים כי במקרים קשים גם למחלות כרוניות.

 

אכן תמונה קשה, אולם לגודל ההפתעה ולמרות הכל יזמים ממשיכים להקים פעילויות חדשות מידי יום בישראל ובעולם, חלקם נכשלים שוב וחלקם מצליח.

אז מה המסקנה? האם אין סיכוי להצליח? מה דרוש לטובת הקמת פעילות חדשה ומצליחה - שאלות מצוינות, עליהן אכתוב במאמר הבא

 

יוסי אלון

הכותב הינו מנכ"ל "יזם עם בית חם"

עוסק למעלה מ10 שנים בליווי יזמים ומשקיעים

www.bizston.co.il

 

           




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב