דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אפלייה בקבלה לעבודה על רקע גיל המועמד 

מאת    [ 13/02/2011 ]

מילים במאמר: 554   [ נצפה 3373 פעמים ]

 

האם מתקיימת בישראל אפליה על רקע גיל המועמד?

 

הידעתם שעל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור ההשתתפות בשוק העבודה בישראל של עובדים בגילאי 25 עד 54 עומד על 78% אילו בגילאים 55 עד 64 חלה צניחה חדה במשתתפים בכוח העבודה ומספרים זה 56%.  לצורך ההשוואה השתתפות האזרחים בני 50 פלוס בשוק העבודה בישראל נמוך מזה של מדינות המערב. אז האם לנוכח העובדה שהשיער נסוג לאחור והכרס תופחת, משמע שעליכם לדאוג? ממש לא. מחקרים רבים מדגישים את העובדה שהעובד המצוי הוא הכי אפקטיבי בגילאי העמידה, והגיל הינו מהווה פקטור. 

תופעה שהינה מוכרת ובאופן מפתיע אינה מדליקה נורה אדומה. בעיית האבטלה ההולכת וגדלה לא מאופיינת בעובדים פונטציאלים ללא השכלה מתאימה אלא באופן פרדוקסלי היא כוללת עובדים מקצועיים, בעלי ניסיון בתחום ולאחר שנים רבים של עשייה אפילו באותה חברה. המובטלים של היום מאופיינים בעובדים מסורים אשר נמצאים בגיל העמידה וחברתם מעוניינת לקדם אג'נדה של "חילוף משמרות" או בשפה מקצועית יותר – לרענן את השורות כדי להכניס עובדים צעירים שניתן להכשירם והינם זולים יותר.

על פי נתונים על הבלתי מועסקים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2007 עמד מספרם של המובטלים מעל גיל 35 על 93.3 אלף נפש שהם 44 אחוזים מכלל המובטלים במשק. בשנת .2008 עמד מספרם על 85 אלף שהם % 47 מכלל המובטלים. עוד בעיה של מחפשי העבודה בגיל זה היא משך האבטלה: לפני כשנתיים מובטלים בני 50 פלוס חיפשו עבודה במשך 40 שבועות, ובממוצע.        וכיום החיפוש אורך 46 שבועות

אם הינכם שואלים היכן נמצא הרגולטור בנידון אז אכן יש חוק האוסר על אפליה כאשר אחד מהסעיפים שלו מתייחס באופן ספציפי לנושא הגיל, אך המרחק בין הרצוי למצוי הוא עצום. העובדה שיש חוק בנידון לא אומר שהרשות המבצעת עושה משהו כדי להרתיע בעלי עסקים מלעבור על החוק הזה. כמו כן, מאחר ויש סיבות פיטורין נרחבות, ניתן להסוות את נושא הגיל תחת מטריה רחבה של סיבות לפיטורין.

יש עוד כמה פתרונות לבעיית האבטלה בישראל כאשר חלק מהפתרונות מגיעות מכיוון הממשלה בדמותם של שירות התעסוקה, ביטוח לאומי, וג'וינט ישראל אך אותם גופים אינם עובדים באופן ספציפי כנגד התופעה ההולכת וגואה במדינתנו. בין היתר ניתן למצוא עמותות כמו "המועצה למניעת אפליה בתעסוקה 40 פלוס", או חברות פרטיות כמו ביזסטון בע"מ שמקדמת מודל יחודי לצורך חזרתם של אותם עובדים מנוסים לשוק העבודה במהירות תוך שמירה על כבודם המקצועי.

אפלייה על בסיס גיל היא תופעה בעלת השלכות הרסניות. אפליה זו דוחקת אנשים פרודוקטיביים, יעילים ובעלי יכולת וניסיון עבודה מוכח למעגל האבטלה, ופוגעת ביכולתם להשתכר בכבוד ופרנס את משפחתם, יוצרת מעגל עוני ומצוקה (גדול בכל מקרה) שמכבידים על מוסדות הרווחה העמוסים ואף פוגעת בפריון המשק והתל"ג. 

 

יוסי אלון

הכותב הינו מנכ"ל ביזסטון

עוסק למעלה מ10 שנים בליווי יזמים ומשקיעים

בתחומי פעילות שונים

www.bizston.com

 

     הכותב הינו יועץ ומלווה ליזמים ולבכירים באיתור ובניית מקום עבודה חדש


      




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב