דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרגולות - סוגי פרגולות 

מאת    [ 12/02/2011 ]

מילים במאמר: 886   [ נצפה 2096 פעמים ]

המושג "פרגולה" בא לתאר אביזר הצללה שייעודו העיקרי הוא לסוכך מפני גשם ולהגן מפני שמש. המילה "פרגולה" היא בעצם מילה לועזית, והפירוש המילולי שלה בעברית הוא "עריס". עריס היא סוכת גפנים, ומקור השם שאוב מהפרגולות הראשונות, שהיו נהוגות להיבנות ברומא של העת העתיקה. באותה תקופה, בעיקר בבתיהם המפוארים של בעלי ממון ואנשי אצולה, היה נהוג להקים פרגולות פשוטות למראה עשויות ענפי עץ דקיקים. למרגלותיהם היה נהוג לשתול כל מיני צמחים מטפסים כדוגמת גפנים, שהיו משתרכים על גבי העמודים התומכים של הפרגולה וגם על הגג. בצורה כזאת נוצרה מעין קונסטרוקציה דמוית סוכה שמחופה כולה בגפנים (מוטות העץ שהיוו את התשתית, כמעט שלא נראו) – "סוכת גפנים", ומכאן למעשה מקור השם "פרגולה".

מתקופת העת העתיקה, ועד ימינו, עברו הפרגולות דרך ארוכה. כיום ניתן לחזות בפרגולות כמעט בכל מקום אפשרי: פרגולות בחצרות של בתים, פרגולות בתוך גינות, פרגולות שנמצאות על מרפסות בבנייני מגורים, פרגולות במסעדות, פרגולות בגני אירועים ואפילו פרגולות במתקני ספא. כל מקום שדורש או זקוק לאביזר הצללה – בנייה של פרגולה היא כדאית, ויכולה לשמש כפתרון נהדר. פרגולות גם מגיעות במגוון של מודלים, מגוון של חומרים ומגוון של צבעים. נמנה כעת חלק מהם:

  • פרגולות עץ – פרגולות עץ הן הפרגולות הקלאסיות והפופולאריות בשימוש. קיים מגוון מאד רחב של סוגי עצים היכולים לשמש עבור בניית פרגולות, אם כי הפופולארי שביניהם הוא עץ האורן (היות וגם מדובר בעץ שהוא זול באופן יחסי, וגם כי מדובר בעץ נוח לעבודה ו"רך" – מה שהופך אותו גם למועדף על פני מתקיני הפרגולות עצמם). מלבד האורן, קיימים עוד סוגי עצים נוספים כמו לדוגמא: עץ מהגוני, עץ אלון, עץ במבוק עץ אקליפטוס ועוד. לעיתים נוהגים להקים את כל הקונסטרוקציה של הפרגולה, במלואה (קורות תומכים כולל קירוי) מאותו סוג עץ, ולעיתים מטעמי חיסכון – ניתן לשלב בין כמה סוגים, ו"להשקיע" את העץ היקר יותר – רק בקירוי. היתרון בפרגולת העץ, הוא במראה האלגנטי ובסטייל הכפרי שהיא משווה למקום. העץ נעים למראה עיניים, נעים למגע יד ומשדר חמימות ביחד עם תחושת ביטחון. החיסרון בפרגולת עץ הוא שהיא דורשת טיפול קבוע ותחזוקה מתמדת כדי שהעץ יוכל לשמור על מראהו היפה. לפני ההתקנה על העץ (מכל סוג שיהיה) – לעבור טיפול מקיף וחיטוי "אימפרגנציה" כנגד מזיקים. לאחר ההתקנה העץ נדרש לעבור שימון אחת למספר חודשים, שיוף של העץ לחשיפת שכבה חדשה, וגם צביעה אחת לשנה כדי לשמור על מראה בריא ואסתטי.
  • פרגולות בטון – פרגולות מבטון, הן פרגולות שעשויות במלואן מיציקת בטון אחת - גם הקורות התומכות וגם הקירוי. פרגולות מסוג זה או שיותקנו כיחידה נפרדת במרכז של החצר, או שיותקנו בצמוד למבנה כהמשך ישיר של הבית. היתרון שלהן הוא בעמידותן הגבוהה, היות ובטון נחשב לחומר חזק ביותר. החיסרון שלהן, מן הצד השני - הוא במראה המאסיבי, והכבד, שהרבה פעמים אנשים לא כל-כך מתחברים אליו.
  • פרגולות ברזל – פרגולות ברזל הן פרגולות שלהן ארבעה עמודים תומכים עשויי ברזל שמהווים את התשתית. הקירוי שלהן, בד"כ נעשה ממגוון של חומרים אחרים כמו לדוגמא: פייברגלאס, זכוכית, חומר פלאסטי או קורות עץ. היתרון שלהן הוא במחיר הזול לעומת פרגולות שעשויות מעץ או מחומרים אחרים. החיסרון הוא בתשתית היחסית פשוטה, וגם בנטייה של הברזל להחליד תוך כמה שנים ספורות היות והוא נמצא בחוץ, וחשוף לתנאים של מזג אוויר.
  • פרגולות אלומיניום – פרגולות האלומיניום, הן הפרגולות השניות ברמת הפופולאריות שלהן אחרי הפרגולות מהעץ. פרגולות אלומיניום מתאימות לכל אלו שאו מאילוצים של תחזוקה או מטעמים אסתטיים לא ממש מתחברים לפרגולות הקלאסיות מהעץ. היתרון של פרגולות האלומיניום הוא גם במחיר הזול שלהן, גם בעובדה שכמעט ואינן מצריכות תחזוקה, וגם בעובדה שניתן להגיע איתם לרמות של עיצובים ורמות של סגנונות שהן בהרבה יותר גבוהות מאשר פרגולות רגילות מעץ. ניתן לשלב בהן זכוכית, ניתן לתכנן אותן במגוון של צורות (פרגולות עגולות, פרגולות קשתיות, פרגולות בצורת משולשים), ניתן לצבוע אותן במגוון של צבעים (כולל צבע דמוי עץ) ואפילו ניתן להתקין בהן מנגנון חשמלי מתוחכם שישלוט על דרגת הקירוי ורמת כניסת האור מבעד לגג. החיסרון של פרגולות מסוג אלו הוא בעיצוב ההיי-טקי שלהם כביכול (למרות שמי שמתחבר לסגנון, לא בהכרח רואה בכך חיסרון). פרגולות מסוג זה הן יותר "נקיות" בעיצוב, ופחות משדרות חמימות וסגנון כפרי כמו של עץ.
  • פרגולות פלסטיק – פרגולות פלסטיק, הן פרגולות שעשויות עפ"י רוב מחומר PVC. בפרגולות מסוג אלו גם הקורות התומכות וגם הקירוי להצללה עשויים מאותו החומר. החיבורים שבהם נעשים באמצעות ברגים וזוויות מתכת. היתרון שבפרגולות הללו הוא במחיר המאד זול שלהן. מן הצד שני מדובר בחומר שהוא לא הכי אידיאלי עבור פרגולות: הוא לא הכי חזק, יש מגוון מאד קטן של צבעים, סף העיצובים שניתן להגיע בכזה סוג של פרגולות הוא יחסית נמוך, העמידות שלו בפני שמש ובפני גשם היא מוגבלת, וגם הצבע של הפלסטיק בד"כ נוטה לדהות ככל שהזמן עובר.

לסיכומו של עניין – פרגולות, כפי שראינו מגיעות היום במגוון רחב מאד של סגנונות. לא עוד תקופת העת העתיקה, שבה פרגולות היו עשויות רק מגפנים – היום פרגולות ניתן להתאים לכל עיצוב של גינה ולכל אווירה. בנוסף ניתן לשלב עימן גם אביזרים משלימים כמו דקים שמתקינים למרגלותיהם, פינת ישיבה נעימה שממקמים בתוכן, לשלב צמחייה, לתחום בגדר ועוד. כשמתקינים פרגולה, חשוב לעשות זאת ביחד עם מתקין פרגולות מוסמך ובעל ניסיון. בנוסף גם צריך לדרוש אחריות – הן על המוצר המוגמר והן על העבודה שנעשתה. פרגולה ממוצעת זכאית לתקופת אחריות של בין שלוש לחמש שנים – כך שאם מתרחשת איזו בעיה או תקלה איתה, יש למי לפנות, ויש גם מי שיתקן.

המאמר באדיבות אתר טוב תודה - אתר להשוואת מחירים בין בעלי מקצוע. האתר מספק מידע רב לגולשים בתחום בעלי המקצוע כגון: טיפים והמלצות בבחירת בעלי מקצוע, תשובות לשאלות נפוצות בתחומי השירותים השונים, השוואת מחירים לשירותים הנפוצים ביותר, המלצות על בעלי מקצוע ועוד. בין התחומים המופיעים באתר : בניית דק I פרגולות I סוככיםשיפוצים I


המאמר נכתב ע"י אודליה משורר - מנהלת תוכן ראשית של האתר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב