דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אפוקליפסה עכשיו 

מאת    [ 10/02/2011 ]

מילים במאמר: 401   [ נצפה 2999 פעמים ]

 אפוקליפסה עכשיו


מי שמתבונן היטב בעבודתה של דינה שנהב בתערוכה "תרחיש" במוזיאון נחום גוטמן לאמנות, לא יכול שלא להיזכר בעבודתו של יעקב שטיינהרט מהרבע הראשון של המאה העשרים – "אפוקליפסה" – המוצגת עתה בתערוכת האמן במוזיאון ישראל, מצד אחד, ובאנדרטת השואה בברלין, של פיטר אייזמן, מצד שני.

 הדבר אינו מפתיע. אפוקליפסות הן חלק בלתי נפרד מתולדות כדור הארץ – תשאלו את הדינוזאורים, אם תפגשו אחד מהם – והביטוי הספרותי הראשון לאפוקליפסה היה, אולי, סיפור המבול.

יום הדין האחרון הוא נושא חביב על הדתות למיניהן – בין אם הוא חזון חיובי כמו חזון העצמות היבשות של יחזקאל, ובין אם הוא חזון אפוקליפטי כמו ארבעת פרשי האפוקליפסה של יוחנן.

הסכנה הגרעינית היוותה השראה למבחר גדול של סרטי אפוקליפסה, החל ב"על החוף", עם גרגורי פק, אווה גרדנר, פרד אסטר ואנתוני פרקינס, וכלה במל גיבסון, הלוא הוא "מקס הזועם". ארבעת פרשי האפוקליפסה שימשו השראה לסרט אפי בשם דומה, על תולדות משפחה אחת במלחמת העולם השנייה, ומלחמת וייטנאם הביאה לנו את "אפוקליפסה עכשיו" עם מרלון ברנדו האחד והיחיד.

ניתן לומר שההיסטוריה הקצרה של ההתיישבות היהודית המחודשת בארץ ישראל ובמדינת ישראל שקמה בעקבותיה, מחולקת לשניים: עד אמצע שנות ה-70 שאבה התנועה הציונית את כוחה ממאורעות אפוקליפטיים שאיימו איום של ממש על קיום העם היהודי. למרות המקור השלילי שלה, האנרגיה הזו הופנתה לאפיקים חיוביים של פיתוח מואץ כלכלי ומודל חברתי שהיו – במיוחד זה האחרון – לדוגמה ומופת בכל העולם. מדינת ישראל הייתה מושא להערצה כלל-עולמית.

מאז חל שינוי רדיקלי, שקיבל ממש בחודשים האחרונים תאוצה מפחידה: האיום האפוקליפטי מהווה עבור השלטון הימני / תיאוקרטי אמצעי לשימוש בכוח ועוד כוח, שמטרתו להגן מפני האיומים הקיומיים על המדינה – מדומים או אמיתיים – בתפישת העולם כולו נגדנו.

לנביאי ישראל לא חסרים חזונות פסימיים. מירמיהו פרק ב', למשל, באה האזהרה המפורסמת – "מצפון תיפתח הרעה" – שתקפה עד היום.

 ואולם, למרבה הפלא נראה שאין חזון המתאר בצורה טובה יותר את ההווה מאשר חזון יוחנן: ארבעת פרשי האפוקליפסה הינם ארבע מפלצות, הרכובות על סוסים בצבעים שונים והמסמנות מלחמה, כיבוש, אש ורעב.

החזון הזה לא זקוק לפרשנויות מיותרות.

מכאן נבין מה גורם אפוא למוזיאון (ומן הסתם לאמנית) לעסוק בנושא שניתן לומר שהכול כבר נאמר עליו. מוזיאון גוטמן ממשיך במדיניותו להציף נושאים חשובים לדיון ציבורי, או לתרום לדיון באמצעות פתיחת דלתותיו לאמנים שייתנו ביטוי אמנותי ברמה גבוהה לדיון המתנהל.

 

 

 

 

רוני דיסנצ'יק


מנכ"ל מוזיאון נחום גוטמן לאמנות


 www.gutmanmuseum.co.il


לדבר האוצרת רונה סלע על התערוכה "תרחיש" לחץ כאן: http://www.gutmanmuseum.co.il/Exhibition.aspx?ExhibitionAlias=Exhibition_204




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב