דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ריבית , דיוידנד ומה שביניהם 

מאת    [ 10/02/2011 ]

מילים במאמר: 595   [ נצפה 1776 פעמים ]

 

לקוח המעוניין לקבל תשואה קבועה ו"בטוחה" , מופנה בד"כ ע"י יועצים להשקיע באג"ח. היועץ ימליץ ללקוח להשקיע באג"ח לטווח זמן המבוקש  ויציין בפניו כי במידה והלקוח ימתין עד תום תקופה ,מובטח ללקוח הכנסה קבועה מידי חודש וקרן בסוף תקופה.

אך לקוחות צריכים גם לזכור את הסיכון הקיים באג"ח .בתקופה שונות  היינו עדים למצבים בהם החברה שהנפיקה אג"חים לא שילמה את הריביות או לחילופין פרסה את התשלומים לטווחים ארוכים יותר, לדוגמה:  הלקוח נתן הלוואה(רכש אג"ח )  לטווח של 5 שנים מתוך ציפייה לקבל ריבית כל שנה ובסוף את הקרן , והחברה לאחר מספר שנים  מאריכה את טווח השנים לתשלום ,לנוחותה ואם אין ביכולתה,לא משלמת את הריבית השנתית במצב גרוע או פורסת את תשלום הריבית.

ולכן , בכל שיחת ייעוץ ידגיש היועץ/מנהל ההשקעות את יתרונות האג"ח הקונצרני כגון : הצמדות לנכס (ריבית קבועה,משתנה,מדד) ,נזילות גבוהה ותשואה מובטחת לפידיון. אך באותה נשימה , יציג את חסרונות ההשקעה : תנודתיות וסיכון של חדלות פרעון של החברה וכפועל יוצא אי תשלום ריבית ו/או קרן .עקב סיכונים אלה,כדאי לבחון  את פיזור הסיכון בנוסף , באמצעות מניות "ערך" כלומר , מניות של חברות יציבות,המחלקות את רוב ריווחיהן כדיבידנד.

בהסתכלות מעט שונה , ניתן לבחון כתחליףאו בנוסף  לאג"ח קונצרני , להחזיק מניה שמחלקת דיווידנד גבוה ומייצרת תזרים מזומנים קבוע למשקיע  בדומה לריבית שממנה נהנה מחזיק האג"ח כשבעצם בשני המקרים אנו חשופים לסיכון העסקי של החברה.

נוסיף ונדגיש כי בבסיס החשיבה של השקעה במניות מחלקות דיוידנד , עומדת ההנחה כי גם בשנים הפחות טובות החברות רווחיות  וממשיכות לחלק דיווידנדים ע"מ לשדר יציבות ולמזער פגיעה בערך המניה.

ייתרונות של חברות המחלקות דיוידנד :

*הדיווידנד משמש כתזרים שוטף למשקיע.  *הדיווידנדים עשויים לגדול עם הזמן.  *שיפור בפעילות החברה מהווה פוטנציאל לרווח נוסף במניה באמצעות מימוש רווחים והגדלת פוטנציאל הרווח באמצעות חיבור של דיוידנד + מימוש רווח כמחיר המניה עולה.  * מניות דיווידנד נותנות בד"כ תשואה עודפת למדד הייחוס לאורך שנים. דיווידנד מהווה כשליש מעליית הערך של המניות.

לקוח שאומר לעצמו,קראתי את הכתבה אך אין לי זמן להתעסק במניות ספציפיות , ארכוש את מדד תל דיב 20 הכולל 20 חברות בעלות תשואת הדיוידנד הגבוהה ביותר ממניות מדד ה 100 בבורסת ת"א שנתן תשואות גובהות מאז החל להיסחר במחצית שניה של 2006, צריך לקחת בחשבון 2 נקודות חשובות במדד :

משקל מניות האנרגיה במדד * תל דיב 20 כ 24% ומשקל חברת דיסקונט השקעות (חב' אחזקות)  והחברות המשויכות אליה מהווה כ 28% .

אלו משקולות שגורמות למדד תנודתיות יתר לשני הכיוונים ומשקיע צריך להיות מודע לריכוזיות ההשקעה.

*משקל המניות במדד מתייחסות לנתונים בתאריך 1/11/2010

וחשוב ביותר ! בבואנו לבחון מניות בתחום המדובר לעייל יש לבחון את מניות הערך עפ"י פרמטרים בסיסיים כגון :

*תזרים מזומנים חזק ויציב לחלוקת הדיווידנד .  *מדיניות עקבית של חלוקת דיווידנד .  *צמיחה בשיעור הדיווידנד .  *היכולת לעמוד בחלוקת דיווידנד קבועה ( מינוף ).  *חברות העוסקות ומראות שיעורי צמיחה סבירים חברות שאינו מחלקות 100% או קרוב לכך מסך הרווח השנתי ( דבר היכול להצביע על אי תכנון על צמיחה לטווח ארוך ).

אנו תקווה כי כתבה זו תתרום לקורא הבנה ומעט ידע בניהול סיכונים ויאפשר לו לבחון לעומק את המוצג לו .

חגי טל הינו יועץ השקעות ושותף בכיר בחברת טלביט יועצים פיננסיים . .אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. . החברה ו/או לקוחותיה מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן החברה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב