דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיהו יהודי? מה זה בכלל יהודי? ולמה שונאים אותנו? 

מאת    [ 07/02/2011 ]

מילים במאמר: 928   [ נצפה 2797 פעמים ]

הרב: לאחרונה ניטש ויכוח חריף ישן-חדש בין דתיים לחילונים ב"פרשת הגיורים". הדתיים מכירים רק בגיור דתי, שבו הדרישה העיקרית היא האמונה בדת היהודית וקבלת עול המצוות, ואקט הגיור מתבצע ע"י מילה וטבילה. לעומתם החילונים טוענים שגיור פירושו הזדהות והצטרפות ללאום היהודי בהתאם לצביון שיש לו בימינו: הוכחה של נאמנות לצה"ל, למדינה וכדומה.

 

רותם: ניתן להבין מתוך הדברים, ששורשו של הויכוח הוא למעשה ויכוח על הנושא "מהו ומיהו יהודי?". מה שאני לא מבין, הרי הדתיים מתייחסים לחילונים כאל יהודים לכל דבר, נמצא שקיימת מציאות של יהודי שאינו דתי. ובכן, איך אפשר להבין את הדרישה שהגר חייב להיות "יהודי" יותר מאשר הרמטכ"ל?

 

הרב: צדקת רותם, מוקד הויכוח הוא בשאלה: מה זה "יהודי" בכלל? אמנם לפני שנדון בשאלה הזאת אקדים ואומר, שכולנו מסכימים לכך שהעם ה"יהודי" שונה שינוי מהותי משאר האומות. ואנו מוכרחים לומר כן, שאם לא כן, מה ההסבר לתופעת ה"אנטישמיות" העולמית דווקא נגדנו?! ולשם מה המאמץ הכביר להקים מדינה עצמאית שהוקמה בדם ודמע ודמים מרובים, היה יותר נכון להיטמע מרצון בתוך העמים והאומות, מבלי להפר את שלומנו ושלוותינו?! מלבד זאת, ללא מטרה ותכלית וייחודיות לעמנו - נראית מציאותנו כטרגדיה איומה רצופת סבל ומכאוב לשווא.

 

טל: לדעתי יהודי הוא אדם שמתגורר בארץ ישראל למרות יכולתו לגור בחו"ל בתנאים טובים יותר, משרת בצבא, משלם מיסים, מדבר עברית. בקיצור, נאמן ל"מדינת היהודים".

 

מיקל (תושב ארה"ב): רגע, מה, אני לא יהודי, כי אינני מקיים שום דבר מהרשימה שהזכרת?! בכלל, האם לדעתך העם היהודי החל רק ביום הקמת "מדינת ישראל"?!

 

הרב: סליחה טל, אתה מערב בין המושג "יהודי" למושג "ישראלי". כל התנאים שמנית זה כדי להיות "ישראלי", ולא קשור למושג "יהודי". ראה! המיעוטים במדינת ישראל כגון:הבדואים והדרוזים, מקיימים את כל התנאים שהזכרת, ועדיין הם אינם "יהודים".

 

אלון: לדעתי, הגדרה של "יהודים" זה שאנחנו "אור לגויים". כלומר, יש לנו תכונות ייחודיות - אנחנו הכי חכמים והכי מוסריים בעולם. נראה לי, שכל יהודי מקבל את התכונות האלו בתורשה מהוריו. אולי בגלל זה כולם שונאים אותנו, כי הם מקנאים בנו.

 

הרב: אני מסכים איתך שיש לנו תכונות מיוחדות, אבל למה האלוקים נתן דווקא לנו מתנות אלו?! נראה לך שיהיה נכון מצד האלוקים לבחור בקבוצת אנשים ולתת להם סתם ככה מתנות חינם?! הייתכן שבורא העולם "השופט העליון" לא יעשה משפט?! מלבד זאת, דבריך נשמעים מאד גזעניים...

 

בן: הופה! איזה יופי, רב מדבר על "גזענות", הרי אתם הגזעניים הכי גדולים!

 

הרב: בן תרגיע. אם אנו רוצים לבדוק את המושג "יהודי" עלינו לבדוק את המסמך הראשון בו נידונה התוכנית ליצירת המושג "יהודי". המסמך מופיע בתורה  בחומש שמות (יט, ה-ו), ה' יתברך שולח את משה רבינו להציע לעם ישראל את התוכנית האלוקית להופכנו ל"יהודים". וזה לשון המסר: "ועתה אם שמוע תשמעו בקלי, ושמרתם את בריתי, והייתם לי סגלה מכל העמים, כי לי כל הארץ. ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש, אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל". מפסוקים אלו אנו למדים, שהאלוקים חפץ לבחור מתוך האנושות כולה קבוצת אנשים שכל עניינם יהיה חיים של עבודת האלוקים. ואנו יודעים שחברי הקבוצה שהסכימה לכך ונבחרה לשם מטרה זו היו היהודים. נמצא, שכל הייחודיות של ה"עם היהודי" הוא בחיוב קיום מצוות היהדות ועבודת האלוקים. וזו המטרה והתכלית של האלוקים בהקמת העם היהודי.

 

והנה, כדי שהיהודים יוכלו למלא את ייעודם (עבודת ה' יתברך) בצורה שלימה, נתן הקב"ה לכל יהודי ויהודי כלי עזר רב עוצמה, שיעזור לו במילוי המשימה. כלי זה נקרא "הנשמה היהודית". הנשמה היא כביכול חלק מהבורא יתברך עצמו, ולכן היא בעלת עוצמה רוחנית גבוהה מאד. על ידי "הנשמה" השוכנת בגופו של היהודי הוא מתחבר ונמשך לכל דבר שבקדושה, הוא מסוגל לפרוש מהחומר, לעמוד בניסיונות ולעבוד את האלוקים. נמצא שיהודי הוא יצירה אחרת, הוא בנוי אחרת, שהרי יש לו חלק רוחני "נשמה" שאין לאדם אחר עלי אדמות.

 

רותם: אני חוזר לשאלתי בתחילת הדיון, היא מציקה כעת שבעתיים, איך אנו דורשים מהגוי לשמור על היהדות, כדי להיקרא יהודי, בו בזמן שאיש "השומר הצעיר" נקרא יהודי, למרות שהוא איננו מקיים דבר מכל האמור לעיל?

 

הרב: אדם שנולד להורים יהודים מקבל ב"תורשה" מהוריו את ה"נשמה היהודית", ויש לו תכונות פוטנציאליות לשמירת תורה ומצוות. ולכן הגם שמבחינה דתית הוא איננו מתנהג כיהודי, עדיין הוא נחשב ליהודי מכח שהוא יצירה שונה מהגוי, וכנ"ל. שים לב! אף אותם אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות, בשעת הכושר כאשר נדלק הניצוץ היהודי שבקרבם, פתאום מתגלה קדושת הנשמה שבקרבם: אותו אדם שנראה לכאורה מנותק מהקדושה, תוכל לראותו מזיל דמעה מול שיר יהודי, מתרגש מול חפץ של קדושה או בשמיעת שיחת מוסר, פונה אל האלוקים בעת צרה, וכדומה. (להבדיל מהגוי, שלעולם איננו מתעורר מאחר ודברי קדושה אינם מדברים אליו כלל). לעומת זאת הגוי הבא להתגייר, כלומר, הגוי המעוניין לקבל "נשמה יהודית" החסרה לו,  עליו לקבל עליו שמירת היהדות כדי לקבלה. שהרי קבלת "נשמה יהודית" נועדה כדי לסייע לאדם בשמירת התורה והמצוות, וכנ"ל, ואם אינו חפץ בשמירת תורה ומצוות, בשביל מה לו נשמה זו?! ובוודאי שהאלוקים לא ייתן לו נשמה זו כשאיננו מתכונן לשמור תורה ומצוות.

 

אלון ובן במקהלה: נו, למה גישת היהדות הנ"ל לא נחשבת לגזענות?

 

הרב: מאחר ולפי היהדות המושג "יהודי" זה לא עליונות ביולוגית, אלא עליונות רעיונית – קבוצה רוחנית העובדת את האלוקים. ומאחר ואין כאן "מתנות חינם", זכויות ללא חובות, אלא יש כאן חובות לצד זכויות. ובנוסף, הרוצה להצטרף למועדון החברים היהודי, ולקבל עליו את החובות והזכויות גם יחד, מוזמן להצטרף לעם היהודי בכבוד רב. מובן מאליו שלא שייך כאן כל מושג של גזענות.

 

שיר לסיום מתוך תפילת המועדים: "אתה בחרתנו מכל העמים, אהבת אותנו ורצית בנו, ורוממתנו מכל הלשונות, וקידשתנו במצוותיך, וקרבנו מלכנו לעבודתך, ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת".

 

 המאמר שלפניכם פורסם בעלון "אור עליון" חודש אדר א'

 

פורטל יהדות, אתר "יהדות נט": מאמרי יהדות, מאמרי הוכחה ליהדות, קבלה לעם, אסטרולוגיה יהודית, משפחה וזוגיות, הלכות, סגולות, סיפורים. "שאל את הרב" - רב מוסמך להוראה ומרצה בכיר ליהדות ישיב על שאלותיכם בהלכה וביהדות. "הורדות" - כל עלוני אור עליון להורדה. "וידאו" - הרצאות ביהדות וקבלה לצפייה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב