דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדתיות לרוחניות והפרדוקס של המאמינים 

מאת    [ 22/07/2007 ]

מילים במאמר: 392   [ נצפה 2399 פעמים ]

בשלושת אלפי השנים האחרונות, עד לפני כ-150 שנה, היו קיימים בעיקר גושי דתות גדולים (בודהיזם, יהדות, נצרות, אסלם). כל מי שהשתייכו אליהן במוצהר תמיד החזיקו בדת וקיימו את מצוותיה באדיקות. למשל, לפני 500 שנה כל היהודים בעולם היו שומרי מצוות וכל שוכני הארצות הנוצריות היו נוצרים לכל דבר וכו'.

אבל ב-150 השנים האחרונות חל תהליך מואץ של חילון. לפחות 80% מהיהודים שהיו דתיים עד אז, צעדו ברגליים החוצה מן היהדות לעבר החילוניות (כך קרה ברמות שונות גם למאות מיליוני נוצרים ברחבי העולם, ואילו המוסלמים עדיין לא הגיעו ממש לשלב זה בהתפתחותם, לדעתי).

אבל חלק נכבד מאותם "פורשים מן הדתות" ו/או צאצאיהם לא הגיעו לסתם חילוניות שלווה אלא סבלו מתחושות ריקנות, קרי, הגיעו לואקום רוחני. כמובן, בדרך כלל, זה לקח שלושה ארבעה דורות מרגע שחלק מהם התערו והתבשלו בתפיסותיהם החומריות והחלו בהדרגה לחוש מחסור נפשי ומצוקה רוחנית ועד שהתפכחו לחלוטין מהחופש המדומה. כך, כבר לקראת סוף המאה ה-20 נוצר צימאון אדיר למשענת רוחנית בקרב מיליוני אנשים בכל רחבי תבל. בדרך כלל אנשים שמעולם לא הכירו ולא חוו דת כלשהי. בהתאם, נוצר ביקוש גבוה מאוד לתורות רוחניות שימלאו את הריק הקיומי. אין פלא שתחליפים שונים ומשונים צצו כפטריות אחרי הגשם.

לעומת זאת, מיליוני אנשים בכל רחבי העולם עדיין מצהירים שהם מאמינים באלוהים, אך רבים מהם כלל אינם מאמינים שכיום (2007) ייתכן שאלוהים ירד מהשמיים ויתערב באופן מוחשי בנעשה על פני כדור הארץ. או למשל, איש לא יאמין לאדם כלשהו (אפילו אם הוא נשוא פנים ומכובד מאוד) שיטען ברצינות שהוא מנהל שיחות נפש עם האל בכבודו ובעצמו.

אך מדוע בעצם לא להאמין לו? הרי לשום בן תמותה אין מונופול על פעולותיו של הכל יכול... יתירה מזו, על פי הגדרות רוב המילונים האלוהים הינו אכן כל יכול, אם כך, מדוע שלא יוכל להחליט לרדת לרגע ולדבר באוזניו של פלוני אלמוני אם יעלה הרצון מלפניו?!

נוצר מצב מוזר. מצד אחד האנושות טוענת שאלוהים הוא כל יכול ולכן באמת יכול לעשות כל אשר יחפוץ, ומצד שני היא לא מסוגלת להתמודד עם האפשרות שפעולות מסוימות שהאל יכול לבצע בקלי קלות אכן ייתכן שנעשות על ידיו השכם והערב ממש מתחת לאפה. מצד אחד הוא הכי גדול ואין חופשי ממנו, ומצד שני הוא מוגבל רק לפעילות שאינה מפחידה מדי אותנו - המוגבלים שהוא יצר מעפר ואל עפר ישובו.

זה נראה כאילו האנושות מכריזה: "עד כאן, אמונה לחוד והתערבויות אלוהיות ממשיות לחוד". זה נראה שהאנושות לא מוכנה באמת לקבל את אפשרויותיו ויכולותיו של מי שהיא עצמה הגדירה כבעל יכולות בלתי מוגבלות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב